26-453 חוזרת מן המתים: פרק ארבעים-ואחד – מערכת השימון המרכזית. ד'.

אחרי שמיכל השמן\משאבת השמן נוקו נבדקו והורכבו מחדש  הגיע הזמן להרכיב אותם במכונית עצמה ולבדוק את המערכת כולה.
גישה נכונה בעליל, רק שבינתיים עוד אין מכונית, רק running chassis לחוד ומרכב, בתהליכי שיפוץ, לחוד. וב"מכונית עצמה" מיכל השמן והמשאבה נמצאים על המרכב, ולא על האשיה.

The oil reservoir prior to restoration. Yellow arrow – jar. Blue arrow – priming point.

כך זה נראה לפני תחילת השיפוץ:החץ הצהוב מצביע על מכלול המיכל\משאבה, והכחול על נקודת המילוי ההתחלתי (priming). מילוי זה נחוץ מהסיבות הבאות: א) צנרת השמן היא דקה במיוחד (קוטר חיצוני 4 מ"מ) ובעלת התנגדות גבוהה, והשמן בעל צמיגות גבוהה: 80/90. ספיקת המשאבה קטנה מאד (טפטוף) ועד שתמלא את כל הצנרת, אם בכלל, תיסע המכונית ללא שמן במקומות בהם הוא נחוץ. ב) בצנרת יכולים להשאר כיסי אוויר (בדיוק כמו בצנרת שמן מעצורים) שימנעו כליל הגעת שמן למקומות בו הוא נחוץ.

Firewall after cleaning. A – jar fixing holes. B- priming junction fixing hole.

O – oil output. Testing the Luvax-bijur system on the running chassis

Priming junction

כך נראה עכשיו האיזור במרכב אליו יחובר מכלול המיכל\משאבה בעתיד: תפס המיכל יחובר לחורים המסומנים ב A וה T של נקודת המילוי ההתחלתי יחובר ל B.
כאמור, האשיה והמרכב נפרדים כרגע, ולכן ייצר אורי לוח זמני לחיבורם. בתמונה נראים הלוח הזמני, המכלול, קו הואקום המחבר את המשאבה (הדיאפרגמה) לסעפת היניקה, ושעון ואקום שתפקידו כרגע לוודא שאין דליפות ואקום במערכת הזאת. O מסמן את יציאת השמן לאשיה. שלב הבדיקה הראשון היה התנעת המנוע, וידוא שאין דליפות ואקום (לא היו) ו"משחק עם הגאז" כדי לקבל שינויי ואקום חריפים. כזכור, מערכת השימון מופעלת על ידי שינויים בואקום. אחרי שניים-שלושה בווו-בווו במנוע, הופיעה טיפת שמן בנקודה O!
המשאבה פועלת, אם-כן, כמתוכנן, ואפשר לעבור לשלב הבא.
אורי הרכיב את ה T של נקודת המילוי הראשוני ללוח הזמני, והשלים את צנרת השמן בין המיכל לאשיה. הפתח העליון מיועד לצינור הבא מן המיכלול, הפתח התחתון לצינור ההולך לאשיה, ומימין נמצא הפקק, הסגור בדרך כלל. כשיש צורך ב priming מסירים את הפקק הזה, ומחברים במקומו את משאבת הפרימיניג.
לשם כך השתמשתי במשאבה ידנית מתוצרת אליאנט :  Manual vacuum pump and gauge

Priming, using the manual vacuum pump. By a turn of a knob it becomes a pressure pump.

http://www.ellientools.com/products.php?Type=more&KindID=7&ID=488
משאבה שכבר הוזכרה בעבר (ראו קישור למעלה).
משאבה זו מסוגלת גם לדחוס שמן לצנרת, וגם לינוק מתוכה, וכך לסלק את כיסי האוויר שבה.
אם ניזכר בסכמה הכללית של מערכת השימון:הרי (31) הוא ה T של המילוי הראשוני, ו (11) ו (29) הם קצות קווי השמן בחלקים הקידמי והאחורי של המרכב (הפין הקדמי של הקפיץ הקדמי והפין האחורי של הקפיץ האחורי). אם שמן מגיע אליהם, חזקה עליו שיגיע לכל נקודה אחרת.
פתחתי איפוא את החיבורים בנקודות הללו, והפעלתי את המשאבה הידנית לדחיסת שמן כמתואר בתמונה הבאה:אחרי כרבע שעה של פימפום החל להופיע שמן בחיבורים הקדמיים (11). מיכל המילוי של המשאבה הידנית שקוף ומצוייד בשנתות וניתן היה לראות כי כמות השמן שחדרה למערכת היתה כארבעים מילי-ליטר.
אבל בחיבורים האחוריים (29) לא צץ שמן. כיס אוויר?
הפכתי איפוא את פעולת המשאבה מדוחסת ליונקת וחיברתי אותה ל (29) שמאל – הנקודה המרוחקת ביותר במערכת מהמכלול.
פימפומים אחדים – ושמן צץ בקצה הצינור!
הפיכה מחדש של המשאבה לדוחסת וחיבור מחדש לנקודת המילוי גרמו עכשיו לכך שעם כל שאיבה טיפטפו טיפות שמן אחדות מקצה הצינור (29). מילוי הצנרת בשמן ווידוא תקינותה הסתיים עכשיו. החזרתי את החיבורים למקומם והידקתי אותם.
זה הרגע לבדיקת דליפות, ואכן, אחת כזאת התגלתה ב (36) שעל צלחת הגלגל הקדמי השמאלי. עד מהרה התבררה הסיבה: העדר זית. התיקון היה קצר והדליפה נפסקה.
שוב התנעתי את המנוע, הנחתי לו להגיע לטמפרטורת העבודה ו… בווו-בווו…
נראה כי שמן מגיע עכשיו לכל הנקודות הזקוקות לשימון, ואנחנו הגענו לעוד אבן-דרך בשיקום של 26-453.

NEXT:    http://wp.me/pXLKy-sn

PREV:  http://wp.me/pXLKy-rq