26-453 חוזרת מן המתים: פרק חמישים וארבעה – האיחוד (2).

אחרי שסובב בתשעים מעלות נכנס דוד המפלט לגומחתו והמרכב ירד והתיישב במקומו. תמונת הרכב מהחזית נראתה עכשיו סבירה, אם כי עדיין לא מושלמת, וניתן היה להמשיך במלאכה.

First impression after re-uniting

הדבר הראשון שהיה צורך לטפל בו הוא ההגה. מוט ההגה מעוגן בצידו התחתון לאשיה ובצידו העליון למרכב – ועכשיו, כשיש מרכב, הגיע הזמן לעגן את חלקו העליון אליו. כך זה נראה לפני:

Now the steering wheel needs to be attached to the body

בחלקו התחתון של קיר האש יש חריץ מלבני המסתיים בחצי מעגל. מוט ההגה עובר דרכו. הסיבה לצורה זו היא כי ניתן לחבר את המוט בזוויות שונות לעומת האנך, כך שיתאים לנהגים גבוהים (כשהוא למעלה) או לנמוכים (כשהוא למטה). גם תפס תיבת ההגה התחתון מותאם לכך, כפי שכבר תיארנו בעבר: http://wp.me/pXLKy-9D

כפי שעוד נראה, יאטם חריץ זה בהמשך על ידי פחיות וגומיות אטימה יעודיות – אבל בינתיים אנחנו עוד לא שם.

מוט ההגה לא היה במרכז החריץ, ולכן הצעד הראשון היה לשחרר את תיבת ההגה מחיזוקיה לאשיה, כדי שתוכל לנוע בחפשיות בחריץ.

הצעד הבא היה הרכבת תפס ההגה לאשיה, וחיזוק מוט ההגה אליו:

Atteched

כפי שניתן להבחין בתמונה, התפס מאפשר חיבור מוט ההגה בשתי זוויות שונות, על ידי בחירה בזוג חרירים עליון או תחתון. אני בחרתי בזוג התחתון, לנמוכים. אגב, לא להיבהל ממראו המוזנח והפגום של ההגה. בבוא העת הוא הוא יוחלף בגלגל ההגה החדש והיפה, שמצפה על המדף בסבלנות לתורו.  http://wp.me/pXLKy-cs

בין הדברים שמחברים את המרכב לאשיה נמצאת גם ידית מעצור היד, התושבת שלה, ומנגנון הראצ’ט שלה (איך אומרים ראצ’ט בעברית? “ריץ’-ראץ’" נשמע לי לא לעניין). הרי הם במקומם

Handbrake handle

אחרי שעברו ניקוי, גילוון ואפילו ציפוי כרום מחודש.

Handbrake handle base had been galvanized

מנגנון הראצ’ט נראה כאן יותר בבירור:

Close up of the ratchet

בקצה מוט מעצור היד, קונצנטרי עם הידית העשויה מבקליט חום, נמצא כפתור. לחיצה עליו דוחפת מוט הגורם לשיחרור תפס הראצ’ט (מסומן ב-B בתמונה הבאה):

Ratchet release finger

וכך נראה עכשיו המכלול, מורכב במקומו:

Everything in place

ב-A מסומן החריץ דרכו עובר מוט המשיכה של מעצור היד אל מערכת המנופים והכבלים הצמודה לאשיה.

הפריט הבא בו טיפלנו בו הוא מכסה המנוע.

המכסה עשוי משני חלקים, המושחלים, לסירוגין, על ציר משותף. על הציר מחפה כיסוי קישוט מפלב"ם.

השילוב נערך על ידי שני טורי "שיניים" גליליות הנמצאות על פסי מתכת המרותכים אחד אל כל מכסה. הרי הם (מלמעלה למטה) שיני החיבור, הציר, ומכסה הקישוט.

The hood axle and its stainless steel cover

השניים הראשונים עברו ניקוי מחלודה וגלוון. את פס הקישוט יישר טינו וליטש. פס השיניים אמור להיות מרותך למכסה, אך השנים והחלודה הפרידו ביניהם. החיבור מחדש צריך להעשות בדייקנות מרובה, וגם אותו ביצע טינו (לפי דוגמה של מכסה ישן שסיפקתי לו).

הרי שני חלקי המכסה לקראת שילוב מחודש:

The two halves of the hood, galvanized and ready to be re-united

והרי פרט:

Detail

בנסיון מדידה ראשון נראה כי המכסה מתאים למקומו:

Does everything fits

השלב הבא צריך להיות התאמת מכסי-הצד של המנוע, ולשם כך יש לחבר את התפסים שלהם, שלשה במספר.

The three side panels holders in place

A ו B מחוברים למרכב, ו C מחובר למסגרת הרדיאטור. כולם נוצרו זוגות-זוגות (צד ימין של המרכב ובבואת הראי שלו, צד שמאל), כולם עברו ניקוי חול וצבע יסוד. מ C שרד ברשותי רק פריט אחד, סדוק, וטינו ייצר לו את הנגדי וגם תיקן אותו עצמו באותה הזדמנות.

אבל כדי לבדוק כיצד "יושבים" מכסי הצד של המנוע במקומם, יש ראשית להרכיב את הכנפיים הקדמיות – כי הם התושבת עליה רוכבים המכסים הללו.

כזכור, כל כנף קדמית מורכבת משני חלקים עיקריים: כנף, וחצאית (valance) פנימית. הרי הן על שולחן העבודה, לפני ההרכבה. החצאית מלפנים, והכנף, הפוכה, מאחוריה.

Galvanized valances are ready to be fitted to the front wings

שתיהן יחד "עוטפות" את הגלגל הקדמי ומגינות על הסביבה, החיצונית (מרכב) והפנימית (מנוע) מלכלוך פוטנציאלי שהוא עלול להתיז. מכיוון שהגלגל צריך לפנות ימינה ושמאלה מפותלת החצאית בהתאם. החור העגול (A) מאפשר גישה לבורג החיזוק של בולם הזעזועים. החריץ (B) נועד לאפשר את תנועת הסרן הקדמי מעלה-מטה (כשהקפיצים מתכווצים או מתמתחים) מבלי שיפגע בחצאית. הפתח C נועד למעבר יד הנשיאה הקדמית (ראו בהמשך) דרכו, והחור D מאפשר מעבר לחוטי החשמל של הפנסים. המסגרת E תחובר לשולי הפתחC בתריסר ברגי פח, כשביניהם אטם גומי שכבר סופק על ידי מייק קולדרי. כידוע, פח מתוח יכול להתנהג כממברנה ולהפיק מתוכו קולות שונים ומשונים. המסגרת והאטם הללו נועדו לשכך נטיה זו.

Bracket around the front wing support

החצאית מחוברת לכנף בתריסר ברגי 1/4 BSF ומלפנים בשני ברגי 2BA.

The valance is attached to the wing

את B יש להשאיר פנוי, כפי שיפורט בהמשך, וכמו כן לא לשכוח לחבר את חלקו התחתון של תפס מכסה המנוע לחורים ב-C, ואת זוית החיבור למעטפת הרדיאטור ב A– נחזור אליהן בהמשך.

כך נראה הצמד כנף-חצאית מוכן להיצמד אל המרכב:

Together

A הוא החריר הנועד לבורג המהדק את הכנף ליד הנשיאה שלה. מידתו 5/16 BSF. החור B ממתין לפנס הדרך, הממתין גם הוא על המדף לתורו, מנוקה ומצופה בכרום חדש.

והרי מבט מזווית אחרת המראה את תפס מכסה המנוע במקומו. רואים גם את החורים שנועדו לאורות הדרך ולאורות החניה.

Another view

ועכשיו כנף שמאל במקומה, וזו הזדמנות לערוך היכרות עם יד הנשיאה של הכנף.

LHS wing in place

מבט בוחן בתמונה יראה כי שתי הידיים מחוברות זו לזו מתחת לרדיאטור. לכל החיבורים הללו דרגת חופש מסויימת ולפנינו עוד ממתין כיוונונן הזהיר והמושכל כדי שכל דבר ישב נכון, דבור על מקומו.

הכנף מתחברת לגוף בשני ברגי 5/16 BSF בחלקה האחורי, ליד הנשיאה בבורג 5/16 , ולמעטפת הרדיאטור בבורג 1/4 BSF מחודד. כמו כן היא מהודקת למעטפת עם הזווית שהוזכרה למעלה, ולבסוף מהדקים אותה גם פנסי הדרך. הגישה לכל אלה לא נוחה בלשון המעטה, וזה אחד החלקים המתסכלים והמעצבנים ביותר בשיקום הרובר.

וזה מראנו נכון לעכשיו, בפרופיל:

Current view

ומנוכח:

Current face

וגם:

Another disappointing view

NEXT:   http://wp.me/pXLKy-B5

PREV:  http://wp.me/pXLKy-A6