26-453 חוזרת מן המתים: פרק תשעים – הריפוד (1).

בעוד הצביעה מתקדמת בקצב משלה – צביעת שכבה, יבוש, ליטוש וחוזר חלילה – ניתן לבצע במקביל משימות אחרות. אחת מהן היא להתחיל בריפוד – של כל מה שאינו מחובר באופן קשיח לגוף המכונית. כאלה הם כל הכיסאות, וכן השטיחים (הרבים).

איגור ואנדרי מ"retrocar” הסכימו לקחת את העבודה על עצמם.

הצעד הראשון היה בחירת החומרים: עור ושטיחים. כל אחד מהם מאופיין בגוון וטקסטורה, עובי, ותחושת המגע. השטיחים גם שונים מזה בסוג הסיבים ומציאות – או העדר – שכבת חיזוק, למשל גומי, בתחתיתם. איגור מצידו אסף דוגמאות מהארץ ואני מהעולם. די להפתעתי גם ספקי העור וגם ספקי השטיחים המיועדים למכוניות עתיקות נאותו לשלוח את הדוגמאות שביקשתי מהקטלוגים שלהם, דוגמאות שהגיעו לידי תוך יום יומיים מעת הבקשה. אחרי מישוש והתבוננות באור ובצל על ידי הגורמים הקובעים בסוגיה (האישה ואיגור), והשוואה לכתוב בספרות ולאוסף התצלומים העשיר, הוחלט לבחור בעור מתוצרת הארץ ובבד שטיחי רכב אנגלי המסופק על ידי woolies ומסומן בקטלוג שלהם כ 57a-BR. מפרטו: “150cm (59") wide; A tough, rubber backed tufted carpet with a good pile “

Carpets material by Woolies

תוך ימים אחדים מביצוע ההזמנה היו השטיחים בידינו, ואפשר היה להתחיל בעבודה: ריפוד הכסא החיצוני הוא שילוב של עור ושטיח. החומרים הפנימיים שיפורטו להלן מצויים במקום.

איגור בחר להתחיל בכסא האחורי.

כך נראה הכסא (למעשה ספסל) האחורי ברובר המרופד כהלכה:

Model and goal

הספסל מורכב משני חלקים: מושב ומסעד.

במרכז המסעד משענת יד מתקפלת.

המסעד שהגיע עם 26-453 היה מאובק ודהה אבל לכאורה תקני. אך לעומת זאת המושב האחורי עצמו לא היה מושב מתוצרת רובר אלא "אילתור ישראלי".

כזכור (אולי), בבסיס המושב צריכים להימצא שני מכסי מתכת נתיקים המאפשרים גישה למכלולי הציר האחורי. עליהם מורכב המושב האחורי, הניתן להוצאה קלה כדי לאפשר את הגישה למכסים. מכסים אלה לא הגיעו עם המכונית, וכנראה אבדו עוד לפני שפורקה חלקית לפני למעלה מעשרים שנה.

כך נראה המושב המאולתר מלמעלה

The improvised, non-original back seat as found

וזה מבט על חלקו התחתון:

Under side

את מקום שני המכסים האבודים ממלא כאן לוח עץ. אליו הוצמדה שכבת "גוםאוויר" שצופתה בסקיי, והוצמדה לעץ באקדח סיכות. איגור הבחין שתבנית הפסים של הריפוד הושגה על ידי תפר חיצוני. תפר זה קל לביצוע כי אין צורך להפוך את היריעה בסיום כל תפר. אבל לעומת זאת הוא נשחק ונפרם בקלות. ריפוד אנגלי משובח מאופיין בין היתר על ידי תפר פנימי השורד את העור אותו הוא תופר. הרי דוגמה של ריפוד רובר בן 75:

Internal stitches are required

הצלחנו להשיג באנגליה את המכסים האבודים ולשקמם (ראו כאן: http://wp.me/pXLKy-xo ). אבל אז התעוררה מיד "בעיה": המושב המאולתר אינו מתאים יותר! אל דאגה – כלל לא התכוונתי להשתמש בו. הצלחתי לאתר באנגליה מושב אחורי מקורי של רובר 10, והמוכר טובהלב (או הנואש) הסכים למכרו ללא המסעד – נקודה חשובה, כי מחיר ההובלה בחפצים הללו גבוה בהרבה ממחיר החפץ עצמו, והמסעד כבד וגדול.

אבל כשהגיעה סוףסוף החבילה הגדולה ופקידי משרד התחבורה השתכנעו כי לא היא שתחזיר את כבישי ישראל לתוהוובוהו, ונאותו להתיר למכס לשחרר אותה – הסתבר כי המוכר טעה, והמושב הוא של רובר 16 ולא של רובר 10, והוא רחב מדי ב 4.5 אינץ’ (כ 11.5 ס"מ). חומרי הריפוד עצמם לא עניינו – ממילא התכוונתי להחליפם. מה שקבע הייתה המסגרת העשויה מתיל ברזל עבה המחוזק בעץ, וממולאה בשורותשורות של קפיצים

We were able to get a Rover 16 rear seat, and had to shrink it

אורי קיבל על עצמו להתאים את ממדי המסגרת לממדי רובר 10 ועשה זאת בהצלחה לאמועטה:

Fitting Rover 16 back seat into Rover 10

ואכן המסגרת המקוצרת נכנסה היטב לתוך מרכב המכונית במקום אליו היא מיועדת להיכנס.

אבל לפני שהתחיל בריפוד ביקש איגור בעל הנסיון שאבוא אליו עם 26-069 (רובר 10 דגם 1946), הזהה בממדיו הפנימים למכונית שבשיפוץ – למדידה נוספת. אז הסתבר כי מידות משענות הידיים הצדדיות לא נלקחו בחשבון (שימו לב להערה בסוף הטור Dimensions בציור שלמעלה: “רוחב המושב האחורי שתחת משענות הידיים: 41.5 אינץ’ ") דהיינו היה צורך לקצר את המסגרת ב4 אינץ’ נוספים (10 ס"מ). איגור ואנדריי גם בנו מחדש את תמיכות העץ וצופפו את הקפיצים לתוספת נוחות לנוסעים. עכשיו הגיע הזמן לתפור את ציפוי העור, בתפר פנימי כפי שיאה וכפי שנאה, ולהשלים את הריפוד עם החומרים הפנימיים: יוטה, עשב ים, צמר גפן וכיו"ב.

שוב הוזמנתי למדידה, והמושב האחורי של 26-069 הוחלף במושב האחורי החדש. הוא נכנס בול למקומו!

הרי הם שני המושבים זה בצד זה:

The old and new seats, side by side

החדש מלפנים והישן מאחור (בגלל זוית הצילום והפרספקטיבה נראה האחורי כאילו הוא קטן יותר – אבל השניים זהים בממדיהם).

והרי המושב החדש בכבודו ובעצמו

Here it is

השלב הבא הוא חידוש המסעד.

זה התחיל בקילוף חומרי הריפוד הישנים מעליו:

Removing old material

ובציפוי חלקו האחורי בלביד חדש.

New playwood

בצידן הימני העליון של התמונות האחרונות ניתן להבחין בציפוי העור הישן, המקורי, שיבש ונקרע, ועליו הולבש, ללא כרכורי חן רבים מדי – מעטה סקיי.

ובעוד אנדריי עובד על המסעד האחורי יכול איגור להתחיל בעבודה על הכסאות הקדמיים. לשם כך הובא אליו כסא הנוסע של 26-069 (המתאים לכסא הנהג של 26-453) שישמש כמודל – בנוסף לכל התמונות, דפי עלוני המכירות והמפרטים שבידינו.

New ladder to old seat

(זו גם הזדמנות להעניק טיפול למסילות של המושב הזה – ניקוי, חיזוק ברגים ושימון).

כזכור, כל חלקי העץ והמתכת של הכסאות הללו כבר שופצו, והם ממתינים עתה לחומרי ריפוד ומעטפת עור חדשה, תפורה נכון.

וכך נראים כרגע הכסאות הללו, בעודם ממתינים לגואל:

Front seats on hold

והרי אחת מכריות המושב, מחכה בקוצר רוח לחייה החדשים:

Old cushion

NEXT: http://wp.me/pXLKy-11k

PREV: http://wp.me/pXLKy-ZG