26-453 חוזרת מן המתים: פרק מאה ואחד, הכפילים (ג).

עיון זהיר בנתונים מהפרק הקודם יביאו אותנו לתסריט, הראליסטי יותר, הבא: יום חורף, אירוע כלשהו המחייב נסיעה מחוץ לעיר (מפגש של מועדון החמש, למשל). דולקים האורות הגדולים, אורות החניה, אורות לוח המכשירים. מערכת ההצתה (כולל משאבת הדלק החשמלית) פועלת כמובן, ולא מן הנמנע שגם המגבים. יתר האורות, כגון האיתות והעצירה פועלים לזמנים קצרים בלבד ונתעלם מהם כרגע. בתנאים הללו יהיה מאזן הזרם בתצורה הנוכחית כדלקמן:

אורות ראשיים (44 וואט X2) – יצרכו 7.5 אמפר

אורות חניה (10 וואט X4) – יצרכו 3.5 אמפר

לוח מכשירים (5 וואט X3) – יצרכו 1.2 אמפר

הצתה כ 1.5 אמפר

וסתזרם כ 1.5 אמפר

סה"כ כ 15.2 אמפר

אם אמנם נפעיל את המגבים יתווספו עוד 3 אמפר לתצרוכת ונגיע סה"כ לתצרוכת של 18.2 אמפר. לכאורה זה עדיין בתחום היכולת של הדינמו, אך נתונים אלה נכונים לסל"ד מרבי ואינם ראליים לנהיגה שלנו ביום הגשםגם הבלאי בדינמו מגיע כך לשיא. ועדיין, האורות הראשיים יהיו חלשים – בקושי עוברים טסט

הבה אם כן נבחן תסריט אחר:

האורות הראשיים מוחלפים לנורות קוורץ הלוגן בהספק נקוב של 55/60 וואט. זה ישלש כמעט את עוצמת האור (!). אורות החניה ואורות לוח המכשירים יוחלפו בלדים, מה שיצמצם את התצרוכת הכוללת שלהם לפחות מעשירית אמפר – תצרוכת זניחה, ואת וסת הזרם נחליף מאלקטרומכני לאלקטרוני הזהה לו בצורתו החיצונית. עכשיו יהיה מאזן הזרם:

אורות ראשיים (60 וואט X 2) – יצרכו 10 אמפר

אורות חניה (10 וואט X4) – יצרכו 0.1 אמפר

לוח מכשירים (5 וואט X3) – יצרכו 0.05 אמפר

הצתה כ 1.5 אמפר

סה"כ כ 11.2 אמפר

גם אם נצטרך להפעיל את המגבים עדיין נהיה בגבולות יכולתו הראלית של הדינמו. כך יהיו לרובר אורות חזקים, כמו של מכונית מודרנית, מצבר הטעון תמיד כדי התנעה, ודינמו עם תוחלת חיים סבירה – וכמובן, ישמר המראה האותנטי.

בית המנורה של הרובר הוא מטיפוס HB12 (נורת לוקס מס’ 410) וקשה כיום להשיג לו מנורות מתאימות, על אחת כמה וכמה מנורות קוורץהלוגן מתאימות:

אף על פי כן ניתן להשיגן באתר  הזה       בו ניתן גם להשיג במחיר סביר לדים מתאימים (אבל אין קושי בהשגתם גם במקומות אחרים). לדים ל 6 וולט (הכרחי, לדעתי, במכוניות בהן מערכת חשמל של 6 וולט) ניתן להשיג כאן:

http://www.dynamoregulatorconversions.com/led-bulbs.php

הלד מחליף את נורת הלהט אחד לאחד ולא נחוצה שום עבודת התאמה:

וכך נראה הלד שנועד לתאורת לוח המכשירים :

ישנם לדים "אוניברסליים" לכל מטרה וישנם יחודיים כגון כפולים (אור חניה ואיתות גם יחד) או אדומים\ עינבר (לאיתות ובלימה):

ישנם גם לדים שחלק מהדיודות שבהן מופנות לצד – אלו נועדו לתאורת חניה\מספר אחורי גם יחד.

מאחר וצריכת הזרם של הלד כל כך נמוכה, התעורר בי חשש שמא יהיה צורך בהחלפת "האוטומט" של האיתות. הזן הישן שמחירו כ 8 ש"ח מתוכנן לעומס של שתי נורות 21W במקביל (כ 3.5 אמפר) והזרם הזעיר של הלדים לא יגרום לו לפעול. בסכום גדול פי עשר ניתן לרכוש "אוטומט" יעודי ללדים – אך איתו עלולה להתעורר בעיה עם הטרפיקטור של הרובר, אביזר הכרחי כשמדובר על אותנטיות. המכשיר הנ"ל יוצר גל מרובע של מתח 12V בתדירות של 0.5 הרץ, מה שיגרום לזרוע הטרפיקטור לעלות ולרדת כמשוגעת. מה עושים? החלטתי לבדוק את המעגל הבא, עם האוטומט הישן והטובההתנגדות של סליל האלקטרומגנט היא 6 אוהם ותצרוכת הזרם היא 2A, קצת פחות מהנדרש – אבל הרבה יותר מכלום. כאן נכנסות לפעולה שתי תכונות לא לינאריות.

זרם ההפעלה של טרפיקטור הרבה יותר גבוה מזרם ההחזקה: אחרי שמטיל הברזל "נבלע" בלוע האלקטרומגנט נחוץ פחות משליש אמפר כדי להחזיקו שם. לשם כך נועד הנגד בערך 22 אוהם במקביל למגעי האוטומט. כשהם נפתחים ממשיך לזרום זרם של כשליש אמפר דרך סליל הטרפיקטור. המתח שעל הסליל הוא אז

12X6/(22+6)=2.6

וולט. מתח זה נמוך מדי מכדי לגרום הן ללד והן לנורת הלהט להאיר

כל השאלה לכן היתה האם יואיל האוטומט לפעול בזרם של 2 אמפר בלבד? את התוצאה ניתן לראות בסרט הקלאסי והמדהים הבא:

 

אבל אם נחזור ונהיה רציניים לרגע – הרי מדובר בעצם במעגל שהוא שיא הפשטות, שאינו דורש שום שינוי בחיווט, ויגרום לביצועים משופרים וחיסכון בזרם.

 NEXT:    http://wp.me/pXLKy-16I

PREV:    http://wp.me/pXLKy-16l