שיפוץ משאבת מים של רובר P2 – חלק ב'.

osef copy

Components of the water pump

אחרי שסקרנו את מערכת הקירור ברובר והבהרנו מה יחודי בה – אפשר לפנות לשיפוץ עצמו. ראשית יש לוודא כי כל החלקים הדרושים נמצאים ברשותינו. הרי הוא האוסף:

ניתן להבחין מיד כי גוף המשאבה (A) עשוי מברזל יציקה אבל שלושת החלקים המקשרים את המשאבה עם יתרת מערכת הקירור (B, C, D) עשויים מיציקת אלומיניום או סגסוגת כלשהי של אלומיניום. השימוש באלומיניום נועד להקל על משקל המשאבה, צעד מבורך כשלעצמו, אך אלומיניום וברזל אינם שכנים טובים – בפרט אם משתמשים ב"מי ברז" כנוזל הקירור. מים אלו מכילים יונים של סידן ומגנזיום ויחד הם תוקפים את האלומיניום ופשוט "אוכלים אותו", וזה היה גורלם המר ובטרםעת של חלקי האלומיניום של משאבת המים. בשנות החמישים והשישים, כשמי ברז היו נוזל הקירור היחיד בשימוש, ויבוא החלפים היה אסור ייצרו מפעלי יציקה קטנים ומאולתרים למחצה בתלאביב לשמואל שווילי ואחיו דוד, בעלי "מוסך שמואל" את החלקים הללו, ביציקות גסות, וכנשארתי אני פחות או יותר בעליו של הרובר הפעיל היחיד רכשתי מהם את שאריות המלאי. עם השנים הלך גם זה ואזל וכפי שניתן לראות המכסה האחורי של המשאבה (D, שהוא גם החיבור שלה להזנת המים הקרים מהרדיאטור) כבר משוחזר על ידי ריתוך ארגון ומילוי.

גוף המשאבה (C) מחולק לשני מדורים: העליון שהוא בית הטרמוסטט ומחובר ישירות לראש המנוע, והתחתון שהוא המשאבה הצנטריפוגלית עצמה. כזכור, שני החלקים מחוברים זה לזה באמצעות קדח שצריך להיות חסום כשמי הקירור מגיעים לטמפרטורת העבודה.

impeler

The impeler

למדחף (impeler) ארבעה מדורים

zir

spindel

והוא מורכב בקצה ציר ההנעה

קצהו הימני של הציר טובל במים וקצהו השמאלי נמצא באוויר וחלק העדין והקריטי בשיפוץ המשאבה הוא האטם המפריד ביניהם, אחראי על כך שהמים ישארו בתוך מערכת הקירור ולא ייזלו מתוכה, וזאת תוך כדי סיבוב. האטם הוא מסוג טרמופלקס. בפריסת החלקים שלמעלה הוא עדיין "חדש" (NOS) ונמצא בתוך הקופסה המקורית שלו משנת 1956.

waterpump1

General layout

זהו חלק מס’ 111 בפרישה הכללית של המשאבה

ובעיקרו הוא קפיץ הלוחץ טבעת גרפית. גרפית הוא חומר חלק מאד, עם שימון טבעי, ואם הוא לחוץ למשטח מתכת נקי לא יוכלו מים לחדור ביניהם.

mishtach

The thermoflex seal seat shoud be flat and scratch free

כשפורקה (לפני שנים רבות) המשאבה שנועדה לשיפוץ נמצאו קרביה, כולל המשטח עליו נע האטם, חלודים ומחוספסים. לכן נמסרה אז המשאבה לרוזלס החרט כדי שיוריד שבב ממשטח האטימה וישאיר אותו חלק ומבהיק:

רוזלס גם "השתיל" טבעת מתכת מעל המשטח החרוט כדי לשמור את גובהו המקורי – אחרת לחץ הקפיץ יכול להיות קטן מדי והאטימה תיפגע.

שימו לב למצבם העגום של משטחי האטימה האחרים. עקרונית ניתן להוריד שבב גם מהם אבל אנחנו נקטנו בגישה אחרת שתתואר בהמשך.

129

Outlet to the block

ראשון הוצמד לגוף המשאבה מחבר המים המקשר בינה לבין בלוק המנוע (129 בפרישה). מהיציקה הגסה ניכר כי הוא מ"חלקי שמואל".

השתמשתי באטם שעם בעובי 1 מ"מ, מרוח ב RTV. בהיות השעם חומר רך ודחיס הוא יאפשר אטימה טובה גם על המשטחים המחוספסים, יש עם זאת להקפיד לא להדק את ברגי החיזוק הידוק מופרז שיקרע את השעם.

הרי השניים מוצמדים זה לזה:YAHAD

ספר המוסך של ה RSR ממליץ גם על צביעת החלקים הפנימיים של המשאבה בצבע יסוד מתאים כדי להגן עליה מפני המשך הקורוזיה, וכך עשיתי. בנוסף, חיברתי למקומם (זמנית, עם אומים) את הברגים שישמשו לקיבוע המשאבה לראש המנוע בעתיד. אם לא עושים זאת בשלב זה, איאפשר יהיה להכניס לפחות אחד מהם למקומו מאוחר יותר, אחרי שיורכב הפולי.

MESABIM

Sealed for life bearings replace the old open bearings – no more oiling is requierd

השלב הבא הוא הרכבת הציר במקומו. במקור נע הציר על שני מסבים מסוג 6302 (113 ו 114 בפרישה) שנזקקו לשימון מתמיד ממערכת השימון האוטומטית, וכמובן גם לאטימת שמן וניקוזו. כיום ניתן להשיג בקלות מסבים מסוג 6302PP מגורזים מראש ואטומים, מה שמיתר את כל מערכת השימון המסורבלת. יש לי איתם ניסיון מצויין וכמובן שבחרתי בהם גם לשיפוץ הנכחי. הרי הם והציר:

יש לוודא שההתאמה בין המיסבים והציר, ובינם ובית המסבים הדוקה מספיק והציר יסתובב על הכדוריות ולא על הקסוות.

אחרי ש"מלבישים" את המיסבים על הציר כשביניהם צינורית המרווח (115) לוחצים אותם בזהירות לגוף המשאבה:LEHIZA1

Push the bearings gently inside, smear some locktite to prevent them turning

עכשיו יש להדק את מכסה המסבים למקומו ולנעול אותו באמצעות האבטחה הקפיצית ( 118 ו 121):avtacha1

key

No 1 woodroff key

ועכשיו מגיע תורו של המפתח (woodroff key באנגלית ו"קייל" במכונאית). זה מפתח וודרוף מס’ 1 דהיינו אורכו 1/2 אינץ’ ורוחבו 1/16 אינץ’. לא היה כזה ברשותי ולכן הזמנתי אצל fephydraulics ב eBay והוא הגיע תוך יומיים. הנה הוא:

והרי הוא במקומו:key1

menifa

Use the fan for securing the pulley with the crown nut

עכשיו הוא הזמן להחזיר את הפולי למקומו. כדי שאפשר יהיה להדק אותו כל צורכו חיברתי אליו מניפה ישנה כדי שתשמש כזרוע נגדית:

ועכשיו יש לנו ציר על מסביו ופולי מורכבים:puly

ותור האטם הטרמופלקסי הגיע, מצידה השני של המשאבה. בינו לבין הציר מניחים טבעת נחושת (112) ועליהם את המדחף (116) ומהדקים באום 3/8 BSF (הוא 117 בפרישה).IMP

עכשיו יש לסגור את המכסה האחורי, גם הוא עם אטם שעם, ואת המכסה העליון, מעל הטרמוסטט המיוחד הנתון בין שתי דיסקיות פייבר (124, 125, 126).

זהו. השיפוץ הסתיים אבל נשאר דבר אחד מאד חשוב לעשות, והוא תנאי הכרחי ומספיק כדי שהשיפוץ יהיה מדהים, אין מילים ורק בחו"ל: לצבוע את המוצר המוגמר בצבע שחור בוהק!SHACHOR

סוף

PREV:  http://wp.me/pXLKy-1so