26-453 חוזרת מן המתים: פרק מאה חמישים וחמישה – הטסט ב'.

סוף-סוף, ב-13:50, כשעה וחצי לאחר שהגעתי ל"מכון-אלן", מצאתי את עצמי יושב ברובר מעל הבור והרמקול מצווה עלי "שחק בהגה!” – ואז הבחנתי בשלט בו היה כתוב: “בימי ג' נסגר המכון בשעה 14:00”.

שיחקתי ושיחקתי בהגה, ושיחקתי ושיחקתי עד שיבשו ידי, ורק אז הופנתי לתחנות הבאות: מדידת עוצמת האור ויעילות הבלמים. השעה היתה 13:58 כשסיימתי את המסלול והוגש לי הטופס המסכם.

הכל היה תקין – פרט לתפוחי ההגה, אותם יש לתקן במוסך מורשה ולהציג חשבונית על התיקון במבחן החוזר.

ברובר ארבעה תפוחי הגה: שניים מאלו שהורכבו הם חדשים, חדשים ממש (שנת יצור 2011) ושניים מחודשים, והיה לי חשוב לדעת מי מהם כשל במבחן, כדי לדעת מה ואיך לתקן.

“מי היה בבור?” שאלתי את אחד הבוחנים שהטמין עכשיו את ה iPhone שלו בכיס ועסק בזריזות מפתיעה בהגפת שערי המכון.

“משה בן-ארי" היתה התשובה.

“והיכן הוא עכשיו?”

“בשרותים".

ניגשתי לדלת השרותים והמתנתי. המתנתי כעשר דקות ואז יצא מר בן-ארי מהתא ורחץ במתינות את ידיו.

“רציתי לשאול…” התחלתי להגיד.

“אני גומר את העבודה בשתיים" קטע אותי בן-ארי "ולא מדבר עליה יותר".

“אני צריך לדעת מה לתקן… בבקשה…” התחננתי.

“אני גמרתי את העבודה להיום!” הרים עלי בן-ארי את קולו.

“באיזה צד זה, לפחות…”

“צד ימין" נבח האיש החשוב "ואני לא מוכן יותר לדבר איתך אף מילה!”

חזרתי, עם האף באדמה, למעבדה של ניר צפר, וכשהגיע תורי הועלה הרובר ואני בתוכו על הליפט הגדול.

“שחק בהגה!” אמר ניר, ועד מהרה קרא לי לראות את הממצאים, כשאחד מעוזריו תופס את מקומי ליד ההגה.

ניר אמר שבזווית מסויימת מתחכך אום ההידוק של תפוח אחד, בצד ימין, בגוף של תפוח סמוך, וזה מה שהטעה את הוד רוממותו משה בן-ארי לחשוב שיש בעיה בתפוחים – כי התפוחים בסדר גמור.

אבל אני ראיתי משהו אחר לגמרי, וכדי להבהיר את התעלומה עלינו לחזור שנה וחצי לאחור, לפרק ארבעה-עשר העוסק בשיפוץ הסרן הקדמי.

ואולי יש אפילו לעשות עוד צעד לאחור: להבדלים בין מערכת ההיגוי של דגמי רובר P2 בעלי ששה צילינדרים (14, 16) והדגמים בעלי ארבעה צילינדרים (10, 12). בשני הדגמים המערכת כוללת שני מוטות המסתיימים בתפוחים: מוט הקישור, המחבר בין גלגל ימין וגלגל שמאל, ומוט המשיכה (drag) המחבר בין זרוע ההגה וגלגל ימין (במקרה של הגה שמאלי) או גלגל שמאל (במקרה של הגה ימני).

בשני הדגמים מוט הקישור נמצא מאחורי הסרן הקדמי. אבל בעוד שבדגמי ששת הצילינדרים מוט המשיכה נמצא לפני הסרן הקדמי – בדגמי ארבעת הצילינדרים הוא נמצא מאחוריו, סמוך מאד למוט הקישור. צפוף שם.

כך זה נראה בדגמי 6 צילינדרים:6

מוט הקישור הוא 33 ומוט המשיכה הוא 45 והתפוחים הנוגעים לענייננו הם 35 ו  46

– הם רחוקים מאד זה מזה, ובכלל לא צפופים.

לעומת זאת, בדגמי 4 צילנידרים זה נראה כך:4גם כאן מוט הקישור הוא 33 ומוט המשיכה הוא 45 והתפוחים הנוגעים לענייננו הם 35 ו 46 – אבל הם קרובים מאד זה לזה, צפופים.

בראיה לאחור – “כאן המעשה נפתח". בדיוק בשלב שיפוץ הסרן הקדמי התפרסם ב eBay מכרז למכירת תפוחי הגה לרובר מסדרת P2 – בלי לפרט לאיזה דגמים. תפוחים חדשים-חדשים, תוצרת Amsteer, שזה עתה יוצרו – לא NOS. התפוחים המקוריים היו משותפים לכל הדגמים ואי לכך לא שאלתי את היצרן לרובר עם איזה מס’ צילנדרים הם מיועדים. מן הראוי להזכיר כי אלו תפוחים יחודיים לרובר מסדרת P2: הם בעלי קדח להובלת השמן ממערכת השימון האוטומטית.

כשהתפוחים הגיעו ניתן היה להבחין בכך שהם שונים מהתפוחים המקוריים:am-roמשמאל – תפוח רובר מקורי, מימין – תפוח חדש תוצרת Amsteeer.am-ro1ההבדלים העיקריים הם קוטר בית התפוח ואורך התבריג . כמו-כן מיקום הפסה בה נמצא קדח השימון שונה, וגם גומיית מגן האבק. אך בעוד שלרובר 16, לדוגמה, אין להבדלים אלה חשיבות, כי יש מספיק מקום, הרי שברובר 10, במקום בו מתחברים מוט הקישור ומוט המשיכה ההבדלים הללו קריטיים:junctionהתפוח החדש תופס יותר מדי מקום. מכיוון שלא הייתי ער לכל הדקויות הללו בעת ההרכבה , ניסיתי לאלתר:tapuiim copyעל ידי הוספת דיסקיות. שימו לב לדרך בה מורכב התפוח A כדי שלא יפריע לתפוח B.

לא הייתי בטוח שזה הפתרון הנכון, וזו הייתה אחת הסיבות בגללן בחרתי ללכת למעבדה של ניר מלכתחילה, כדי לשמוע חוות דעת מיקצועית. ועכשיו, תחת הליפט של ניר, היה ברור שזה אינו פתרון מוצלח. אבל בעוד העובד של ניר משחק בהגה צדה עיני דבר נוסף:tapu1האום המחזק את יד ההגה, היד אליה מחוברים שני התפוחים הנ"ל (הקו הצהוב מצביע על האום המדובר):yadיד ההגה. האום משמאל ומימינו המנעול (קייל).

האום הזה אינו מהודק כמו שצריך, והאבטחה שלו עדיין לא כופפה אפילו, ואי לכך גם לא פועלת!

כפי שהתמונה מראה יד ההגה מתחברת למקומה בחיבור קוני עם נעילת וודרוף (קייל בלשון המכונאים) וכשהאום סגור היטב חיבור זה שקול לריתוך שני החלקים זה לזה, אך ללא העיוות שריתוך גורר. שום חופש לא יתכן בין החלקים הללו כשהאום סגור כמו שצריך.

הרי משהו, בטיחותי, שביצועו לא הושלם ומן הראוי שיושלם בהקדם. משה בן-ארי הבוחן הבחין בממצא אמיתי, שהחליק מבין ידינו. אם כי הוא לא ממש הבין מה הוא מצא, ולכן אולי גם סירב לענות על השאלה שלי…

הוצאתי מארגז הכלים את הגביע הנכון (1/2 BSF) וידית ארוכה מאד. חיזקנו את האום הנ"ל חזק היטב למקומו. ניר נטל פטיש ואיזמל וריקע את פחית האבטחה על האום, שלא יזוז יותר ממקומו. העוזר שב לשחק בהגה, והחופש נעלם כלא היה.

———————

את מחצית הלילה ביליתי במדידות, בהשוואת תפוחים ובנסיון להבין מה קרה. את ההשוואות ערכתי עם סט תפוחים מקורי, NOS , שרכשתי בזמנו בביולי. החלטתי נמרצות שעלי לחזור לתפוחים המקוריים הללו ולזנוח את תפוחי Amsteer.

למחרת בבוקר הופעתי במשרד של ניר עם התפוחים הנכונים וביקשתי להחליפם. “סע לטסט" אמר ניר, בעודו חותם על אישור התיקון והחשבונית. “אתה עובר במאה אחוז. איש במכון הרישוי לא יבחין בכך שאלו אינם התפוחים הנכונים, שאלו התפוחים מאתמול. אחר-כך, בזמנך החופשי, תחליף אותם.,

וכך בדיוק היה.

“שמת תפוחים חדשים, הא?” אמר האיש בבור וחתם על הטופס. יש טסט.test

NEXT: מחלות ילדות א'.

PREV: הטסט א'.