שיפוץ תיבת הילוכים של רובר מסדרה P2.

במהלך העבודה על 26-453 סקרתי את עקרונות שיפוץ תיבת-ההילוכים, אך ללא תיעוד מפורט.

אבל שיפוץ מכלול זה הוא, לדעתי, אחד המעניינים והמורכבים ביותר בשיפוץ רכב. יותר מכך: רק מאוחר מאד, מאוחר מדי, נוכחתי בכך שהחריר שנועד לספק שמן למיסב הלחץ של המצמד נותר סתום וגרם לכשל המיסב ותיפקוד לקוי של המצמד.

מיד התמלאתי אמביציה עזה ובלתי ניתנת לכיבוש לתקן את המעוות. אבל תיקון זה כרוך לא רק בהוצאת תיבת ההילוכים מהמכונית (מה שאמנם בוצע, כדי להחליף את המצמד והמיסב למצמד המקורי ומיסב לחץ מגורז) אלא גם בפירוקה – ובזאת לא חפצתי. אני מעדיף לבצע עבודות כאלה off-line, ורק כשהמיכלול החילופי מוכן לשימוש, ובהזדמנות הנאותה לבצע את ההחלפה. הסיבה לכך היא כי בשיפוץ מכלולים עתיקים מזומנות להן תמיד הפתעות, שההתמודדות איתן עלולה להמשך זמן רב – וכל אותו זמן תהיה המכונית מושבתת, ואת זה איני סובל.

אמנם יש ברשותי תיבת הילוכים רזרבית תקינה ומוכנה לשימוש (אם כי קרוב לוודאי שחריר השימון הנ"ל סתום גם בה) – אבל נאמן לכלל "אם זה עובד אל תתקן את זה", לא רציתי לפרק אותה. התיבה הרזרבית מתאימה לדגמי 1946 והרכבתה בדגם 1947, דהיינו ב 26-453, כרוכה בשינויים אחדים בתושבת תיבת ההילוכים וגם זאת לא רציתי לעשות ברגע זה (עוד על כך בהמשך).

והנה התגלגלה לידי תיבת הילוכים של רובר 16, מתחילת 1947, ואיתה הזדמנות כפולה: א. לתעד שלב אחרי שלב את שיפוצה; ב. להתמודד עם פתיחת חריר השמן הנ"ל ולוודא את תפקודו. אבל כדי לברר האם ניתן להשתמש בתיבת הילוכים של רובר 16 ברובר 10 יש לברר מה ההבדלים ביניהם.

עיון בקטלוג חלקי הרובר מעלה כי כל גלגלי השיניים, הצירים, המיסבים, האטמים וכו' זהים בשניהם. ההבדלים מתמצים בשני חלקים בלבד: מתאם הספידומטר ובית הפעמון.

compare

תיבות הילוכים של רובר 10 ורובר 16 זו בצד זו.

קוטר הגלגל האחורי ברובר 10 הוא 17+(2X4.75) אינץ' שהם 67.3 ס"מ. יחס התמסורת בדיפרנציאל הוא 4.88:1 ומכאן שכל סיבוב של הציר האחורי של תיבת ההילוכים שקול להתקדמות הרכב ב 43.3 סנטימטר.

קוטר הגלגל האחורי ברובר 16 הוא 17+(2X5.5) אינץ' שהם 71.1 ס"מ, יחס התמסורת בדיפרנציאל הוא 4.7:1 דהיינו כל סיבוב של הציר האחורי של תיבת ההילוכים שקול להתקדמות הרכב ב 47.5 סנטימטר.

מכאן ששימוש במתאם הספידומטר של רובר 16 ברובר 10 יביא לזיוף בקריאת המהירות (והקילומטראג') של 9.7 % כלומר כשהמחוג יראה 90 קמ"ש תהיה המהירות למעשה רק 83 קמ"ש – כשלעצמה מהירות נאה לרובר…

ניתן לחיות עם זה.

מתאם הספידומטר נמצא ב-Wheel Free ולכן סוג המכונית מוטבע עליו:

speedo1

speedo2

בתי הפעמון של שני הדגמים זהים לכל דבר ועניין פרט למיקום מתאם המתנע (סטרטר) וחלוקת ברגי ההצמדה (הזר החיצוני):

bell-house

ברובר 16 (משמאל) נמצא המתנע בשעה 5:30 בעוד שברובר 10 הוא נמצא בשעה 6. אבל מכיוון שברשותי בתי-פעמון רזרביים לרובר 10 ניתן להחליף את בית הפעמון שהגיע עם התיבה בבית פעמון מהמלאי, ועל ידי כך להסב את התיבה לתיבת רובר 10 ללא קושי (כשמדובר בשיפוץ כללי).

לפני שנפנה לסיפור השיפוץ עוד מילים אחדות על תושבת התיבה (שהיא גם תושבת המנוע האחורית), והיא חלק אינטגרלי ממעטפת ה Free Wheel.

כך היא צריכה להראות בדגמי 1946:

fw-46

וכך בדגמי 47:

fw-47

מבט זהיר ובוחן (וגם עיון ברשימת החלקים) יגלה כי ההבדל בין השניים מסתכם בסוג התושבת.

אבל כפי שכבר צויין פעמים אחדות בבלוג, בשנים 46 – 47 שררה באנגליה מצוקה גדולה בחומרי גלם ותסיסה גדולה ביחסי העבודה. אנגליה דיממה מפצעי המלחמה והתפרקות האימפריה. ברובר התבטא הדבר שכדי לייצר מכוניות היה צריך להשתמש בחלקים מכל הבא אל היד. תיבת ההילוכים שהגיעה לידי מדגימה את הדבר:

sn1

הקוד המוטבע על התיבה אומר כי זו תיבה של רובר 14 סלון מודל 47 עם הגה שמאלי. מכונית כזו כלל לא יוצרה… לעומת זאת ההטבעה על ה Free Wheel אומרת כי הוא מתאים לרובר 16.

כמו כן, סוג ה Free Wheel הוא דווקא המוקדם יותר – 46 ומטה. זו עדות לאי הסדר הנואש ששרר אז בממלכה המאוחדת.

למרבה המזל, החורים באשיית 26-453 מתאימים לשני סוגי תושבות המנוע\תיבת ההילוכים כך שאם יהיה צורך בדבר תתאים התיבה שתבנה גם ל 26-453 וגם ל 26-069 .

ואחרי ההקדמה הארוכה הזאת – לעבודה.

החלק הראשון אותו חמדתי היה מיסב הלחץ של המצמד. אחרי שאיבדתי אחד כזה לאחרונה, מחוסר שימון, היתה הופעתו של אחד "חדש" באוסף תוספת מבורכת, בפרט שמטרת כל התרגיל היא חידוש השימון הנכון שלו. הרי הוא תקוע על הפיניון:

clutch-bearing

המיסב היה צמוד חזק-חזק לפיניון בתערובת הידועה של ג'יפה וחלודה  – שבמקרה זה היא נבזית במיוחד: מצמדי רובר מהתקופה היו מדופנים ברפידות אסבסט ואבקת האסבסט המסוכנת היא מרכיב "נכבד" בג'יפה. כדי להסיר את המצמד מהפניון השתמשתי בחולץ:

holez

והרי הוא, המיסב, לאחר ששוחרר:

pr-b

אחרי השריה בטינר וניגוב בסמרטוט ניתן היה לפרק את המיסב לניקוי ובחינה ראשונית:

pr-bp

חלקיו כולם במצב מצויין (הכדוריות יוחלפו, כמובן) – ומצבת מיסבי הלחץ תחזור לתיקנה…

NEXT