שיפוץ תיבת הילוכים של רובר מסדרה P2 – ג'.

אני משתמש ב-Free Wheel מהיום הראשון שהרובר הגיע לידי. אבל בשיחות עם לא מעט בעלי רובר אחרים, מסדרות P2 וגבוהות יותר, והמצויידות ב-Free Wheel, הופתעתי לשמוע כי הם אינם משתמשים בו. הרי המרכיב הזה הוא אחת המעלות בהן התברכה המכונית: הוא חוסך בדלק, מאריך את חיי המנוע והמצמד, מקל על הנהיגה (החלפת מהלכים ללא קלאץ') ועושה אותה שקטה ונעימה יותר. אז מדוע לא להשתמש בו?

לא מעטים מאלו שאינם משתמשים אמרו כי הסיבה לכך היא שהוא אינו עובד. גם זה התמיה אותי, כי אני חוויתי שרות ארוך ביותר שלו, ללא תקלות.

אבל הקורא baer השגיח במשהו שנעלם מעיני, וגרם לי לפקוח אותן, ולהרהר מחדש בסוגיה.

בפרק הרביעי של "26-453 חוזרת מן המתים" מתואר שיפוץ ה Free Wheel של אותה מכונית, ומובאת בו תמונה של חלקיו העיקריים:

ונאמר: "כאשר מהירות המנוע גדולה ממהירות הגלגלים, התנועה היחסית של (B) לעומת (A) היא בכוון השעון. המרחק בין ההיקף החיצוני של (B) להיקף הפנימי של (A) הולך ומצטמצם, ושלשת הגלילים "נתפסים". מעכשיו נעים שני הגלגלים (A)     ו (B) יחד והמנוע מניע את המכונית.”

מכיוון ש B הוא החלק הפנימי ו A החיצוני, פירוש הדבר כי לא ניתן לסובב את החלק הפנימי בכוון השעון, ואפשר לסובב אותו נגד כוון השעון.

והנה baer השגיח כי בפרק המתאר את ה Free Wheel בתיבה "החדשה" נאמר בדיוק ההפך:

"אחיזה של החלק החיצוני מראה כי ניתן לסובב את החלק הפנימי בכוון השעון, ואי אפשר לסובב אותו כנגד כוון השעון.”

אבל לא זו בלבד, הוא גם שם לב שהחלק הפנימי, “הלב" של ה Free Wheel בתיבה החדשה נראה כתמונת ראי של אותו החלק בתיבה הישנה, או במילים שלו: “המשולשים הפוכים".

three

ליתר בטחון, אני מראה בתמונה שלמעלה שלשה Freewheel inner member. השניים השמאליים הם ישנים, שפורקו מתיבות הילוכים עם Free Wheel מתפקד, והימני פורק זה עתה מהתיבה "החדשה" ומ Free Wheel שנראה כמעט בלתי משומש, אבל בבירור פועל, מסוגל לפעול, רק בכוון הסיבוב ההפוך.

רגע, באיזה כוון מסתובב מנוע הרובר?

הוא מסתובב בכוון השעון, בדיוק הכוון בו מחליק ה-Free Wheel החדש.

מהממ. אז איך בכלל נסעה המכונית בו היתה מורכבת התיבה הזו?

– כמובן, היא נסעה אך ורק במצב Fix, היא היתה אחת מאותן מכוניות רובר שבהן ה "-Free Wheel לא עובד"!

חיזוק לכך ניתן לקבל מהשוואת החלק החיצוני של ה-Free Wheel שנלקח מתיבה "ישנה" לעומת זה שנלקח מן התיבה "החדשה".

zug

ימין: חדשה, שמאל: ישנה.

קל להבחין בכך שהשיניים בתיבה החדשה הן ללא פגם, כאילו מעולם לא סבלו משילוב לקוי. לעומת זאת השיניים מהתיבה הישנה מכורסמות למדי ונראה כי פעמים רבות חוו את המעבר מ Fix ל Free, והרבה פעמים – תוך חריקה. אבל התיבה החדשה היתה תמיד במצב Fix – פשוט כי אחרת לא היתה המכונית יכולה לנסוע. ומכיוון שהיא היתה במצב אחד בלבד לא ניזוקו השיניים מהמעבר בין המצבים.

אז איך קרה דבר כזה? האם יצאה מכונית עם Free Wheel הפוך ולא מתפקד ממפעל רובר בסוליהל, אנגליה?

אני מסופק בכך. על ה-inner member נשארו סימנים מרשיעים של מישהו שפירק אותו, והרכיב הפוך:

compare

ה-inner member השמאלי הוא "החדש". כל אחד מה"משולשים" מחובר לחלק המרכזי באמצעות בורג יחיד. על הבורג של "החדש" ניכרים בבירור סימני עבודה, ואפילו באמצעות מברג לא ממש מתאים (איזמל, אולי?).

כדי לא לפגוע בזכרו של אדם יקר לא אעלה כאן השערה באיזה מוסך נעשתה הטעות, אבל אודה פעם נוספת ל baer שהשגיח בה. תארו לעצמכם שאחרי עבודה קשה ויקרה אתם מכניסים תיבת הילוכים כזו למכונית ויוצאים לדרך. המנוע אינו מעביר כוח לגלגלים בנסיעה קדימה, אך הוא בולם אותם ביעילות כשהמכונית בירידה…

NEXT

PREV