כמה מילים על קיפוח.

יושב לו אמנון לוי בין בני משפחתו ומקונן על מר גורלו: כדי להפתח לעולם, כדי לרכוש השכלה גבוהה, כדי להתרומם מעל הצרכים הבסיסיים – היה עליו להיקרע מהוריו וממושגיהם, ולא ללכת בדרכם – שדרשה ממנו לוותר על הלימודים ולעבוד בעבודה פשוטה, כמו "למכור ברגים". הם הלכו לעולמם בלי להתפייס איתו, בטוחים שבגד בהם.

ומי אשם בכך? האשכנזים כמובן, לבני העור.

יושב לו אמנון לוי עם מזרחיים אחדים המשתייכים לאליטה: עו"ד מצליח, פרופסור זעום עפעפיים, שחקן פופולרי. מה האסון שקרה שלהם, ומה היתה דרכם להצלחה? הם ניתקו מ"שורשיהם" המזרחיים, וקיבלו על עצמם את עול התרבות המערבית. השתאכנזו.

מעניין. לא צבע עורם השתנה – ההשתייכות התרבותית שלהם השתנתה. אבל המסקנה של לוי, לעומת זאת, לא השתנתה: המזרחיים מקופחים כי צבע עורם כהה.

בסוף המאה התשע עשרה הגיע שליט יפן דאז למסקנה כי התרבות היפנית המסורתית היא הגורם לנחיתות הצבאית והכלכלית של עמו. לא העיניים המלוכסנות, לא צבע העור, לא הקימונו והקוקו, לא הריחוק ממוקדי הכוח דאז – אלא התרבות.

הוא שלח המוני יפנים צעירים לארצות המערב ללמוד את כל מה שיש למערב להציע. להשתכנז. לא רק ללמוד הנדסה ומדעים אלא גם מוסיקה וציור וספרות מערביים, ואפילו לבוש. תרבות היא כלים שלובים ואין אלה בלי אלה. תוך דורות אחדים נהייתה יפן מעצמה עולמית כלכלית, הנדסית, מדעית, תרבותית. צמחו בה ממיטב המוסיקאים (הקלאסיים) ובמאי הקולנוע.

כיום אין יפנים מקופחים. וצבע עורם לא השתנה.

במאות השביעית עד החמש-עשרה היתה תרבות האיסלם התרבות המובילה בעולם, בד בבד עם כוחם הצבאי והכלכלי של הערבים והמוסלמים.

אבל מאז הרנסנס והרפורמציה כל זה השתנה. אחת התמורות החשובות היתה המצאת מכונת הדפוס על ידי רוטנברג, והתקבלותה בתרבות המערבית. כוהני הדת המוסלמיים אסרו על השימוש בדפוס, והאיסור נמשך כשלוש מאות שנה. וכך, בעוד במערב מתפשטת ההשכלה ואיתה הטכנולוגיה, המודעות הפוליטית והשחרור מעריצות כוהני הדת – קפאו עמי האיסלם במקומם ונשארו מאחור. הם הלכו ושקעו בנחיתות כלכלית וצבאית וחולשה פוליטית מובנית במדינותיהם.

אם פרי התרבות הוא הרווחה החומרית, העוצמה הצבאית, תוחלת החיים – הרי כל חבר וחבר בתרבות הערבית-המזרחית יודע שהוא משתייך לתרבות מפסידה ונחשלת. כל הצתה של מנורת חשמל, כל צפיה בטלוויזיה, כל נסיעה במכונית, כל זריקה בטוסיק או בדיקה ב MRI מזכירה לו זאת. וכמובן מטוס הקרב, הטנק, הראדאר, הטיל, פצצת האטום – שהם, לטוב ולרע, מרכיבי העוצמה המודרניים. כי אלו הם פרי התרבות המערבית ולא פרי התרבות המזרחית. (לא לשוא קוראים המזרחיים בארץ לידעונים ולקוסמים שלהם בשמות של מכשירים רפואיים מערביים: הרנטגן, האולטרה סאונד, ה MRI. לפחות זה).

במודע או שלא במודע, זה מה שמרגישים אלו שהיגרו ארצה מארצות ערביות ומשתייכים אליהן תרבותית.

האשכנזים לא אשמים בכך, חברים מזרחיים. כל עוד תרגישו שאתם יהודים ערבים הרגשת הקיפוח לא תסור מכם – אפילו אם יעלמו כל היהודים האשכנזים מהעולם.