רובר 10: שפוץ מנוע י"ב

MG TC shares the same type of distributor

עד שיגיעו חלקים חיוניים אחדים (בעיקר – מרימי שסתומים) אני מתפנה לעסוק במפלג, או בלע"ז Distributor.
רובר 10 חלק פריט זה עם מכוניות בריטיות רבות בנות התקופה, שהבולטות ביניהן, לענייננו, הן MG TC/TD. אלו מכוניות חביבות מאד ונחשקות מאד על ידי אספנים, אמריקאים בפרט. ומשום כך לא רק שיש להן שפע חלפים ומומחים לשיפוצן, אלא גם מדריכים רבים ברשת הדנים בסוגיות הטכניות השונות הכרוכות בהן. ורובר 10 הצנוע שלנו, בכל האמור במפלג, לפחות, נהנה מבחינה זאת מההפקר, אבל, כפי שנראה בהמשך – עד גבול ידוע.

המפלג הוא מטיפוס DKY4A שיתרונו אחד (מחירו הנמוך יחסית, בשעתו) וחסרונותיו כפולים: דיוק נמוך ובלאי מהיר.
פרישה שלו נראית בציור הבא:

dky4h-a

Layout of DKY4

למפלג שתי פונקציות: הראשונה, לייצר את המתח הדרוש להפקת ניצוץ, בדיוק ברגע המתאים; השניה – לשלוח מתח זה למצת המתאים (ובו המתח הזה יגרום לניצוץ).
הפונקציה הראשונה מתבצעת על ידי המגעים (contacts באנגלית ו"פלטינות" במכונאית). הניצוץ נוצר ברגע שהם נפתחים (דיון מפורט בעניין תמצאו כאן)
רגע הפתיחה נקבע על ידי הזיז (CAM). במקרה שלפנינו הוא מרובע, כראוי למנוע ארבע פעימות בעל ארבע בוכנות. הזיז מונע, כפי שנראה בהמשך, מגל-הזיזים, אבל לא ישירות, אלא באמצעות בקרת קידום ההצתה האוטומטית (automatic timing control). בקרה זו פועלת באופן הבא:
על ציר (shaft) המפלג מורכבת "צלחת" אליה מסומררים זוג פינים:

zalachat

Weights plate

הפינים נמצאים בשני קצותיו של קוטר, ועל כל אחד מהם מורכבת משקולת עופרת, באמצעות תותב הנמצא בקצה שלה:

pinim

Weights

A הוא התותב (בוקסה) באמצעותה נעה המשקולת על הפין; B הוא מעצור, המגביל את תנועת המשקולת בין גבולותיו של אחד החורים (1 או 2) הקדוחים ב"צלחת" לאורך הקוטר. C הוא "עזר החלקה", מעופרת, השומר את המשקולת מקבילה לצלחת ומקטין מאד את החיכוך בינה לבין הצלחת. זו אחת מנקודות התורפה של DKY4A: עופרת היא מתכת רכה ונשחקת בקלות. וכשהיא נשחקת – "עזר ההחלקה" "נגמר" והמשקולת מתחככת בצלחת ופעולתה משתבשת, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:

Weight can not move freely; this friction makes advanced ignition erratic

כשהציר מסתובב גורם הכח הצנטריפוגלי למשקולות להיפרד זו מזו והן יכולות להגיע עד לגבול החורים 1 ו 2.
שתי המשקולות מחוברות זו לזו באמצעות קפיצים, והן גם המניעות את גל הזיזים.

kidum

The springs determine the timing curve

degs

The big holes determine the limits of the weights movment

הכוח שהקפיצים מפעילים על המשקולות מנוגד לזה שמפעיל הכוח הצנטריפוגלי, ומכיוון שהאחרון גדל ככל שגדלה מהירות הסיבוב (בריבוע!) – היפרדות המשקולות תלויה גם היא במהירות הסיבוב. ככל שהמהירות גדלה כן גדלה ההיפרדות, עד שהיא מגיעה לגבול החיצוני ונעצרת. עם ההיפרדות מסתובב גל הזיזים עם כוון תנועת "הצלחת" – וכך, ככל שעולה מהירות סיבובי המנוע – כך מקודמת ההצתה.
קוטר החור (1 או 2) מגדיר את זווית הקידום המירבית, והיא מוטבעת בבסיס הצלחת:
שימו לב לכך שבמונחי גל הארכובה ותנועת הבוכנות מדובר בכפליים מכך, ובמקרה הנידון ב-52 מעלות.
הקפיצים אינם זהים – קפיץ אחד הוא קפיץ "רך" והשני "קשה":

dist-springs

the springs are not identical

הקפיץ הרך אחראי על קידום ההצתה בסל"ד נמוך – עד כ 2000 סל"ד, והקפיץ הקשה משם והלאה.
מהתיאור שלמעלה עולה כי עקומת הקידום תלויה במשקל (ובמצב) המשקולות, בסוג הקפיצים, ובגודל חורי הגבולות. ואלו אמורים להשתנות ממכונית למכונית וממנוע למנוע.
ואכן, כל מפלג DKY4A מאופיין על ידי ארבע קבוצות אותיות וספרות, וחץ. לדוגמה:

mg1

Identification is by 4 alphanumeric groups and an arrow

DKY4A הוא סוג המפלג; 40162A הוא המספר הקטלוגי של לוקס המתאים למנועי MG TD & TD3 המוקדמים בעלי גל זיזים מסוג AAA5776. הסימון DA37 מציין למעשה אותו דבר… החץ מציין את כוון הסיבוב (במקרה שבתמונה – בכוון השעון, כשמביטים מכוון גל הארכובה) והמספר האחרון (151) הוא מספר רץ בסדרת הייצור.
בשנת 69, חף מכל ידע בנידון, יצאתי לחודש מילואים בסביבות דימונה, ב"מעבדת שדה".
ב"מעבדות" אלה יש לעתים שעות ארוכות-ארוכות של חוסר פעילות, ואני החלטתי לנצל אותן ל"כוונון" (tuning) של מנוע הרובר, אותו לקחתי איתי למדבר. לפני השמ"פ ניגשתי לאחת מחנויות החלפים בדרך חברון ורכשתי זוג משקולות חדשות ל-distributor. עקומת קידום הצתה נכונה נראתה לי כתנאי הכרחי לכוונון מוצלח.
זו היתה הפעם הראשונה בה פירקתי מפלג, שם בשדה, בדיונה מוכת עלעולים – ועשיתי זאת בדחילו ורחימו. המשקולות החדשות נראו שונות, אמנם, במשהו, מהמשקולות הישנות והשחוקות, אבל חדשות וטריות. הרכבתי מחדש את המפלג במכונית וניסיתי להתניע. המכונית התניעה בקלילות. בוום-בוום. נשמע טוב. יצאתי לנסיעת מבחן ובה ציפתה לי אכזבה מרה: כל נסיון להאיץ את המכונית הסתיים במנוע מזייף ובאיבוד כח.
מאוכזב מאד החזרתי את המשקולות הישנות למקומן – והמנוע שב לפעול בצורה סבירה.
עכשיו הגיע הרגע לבחון בקפדנות את המשקולות החדשות והישנות כדי לנסות להבין מה קרה כאן. ומה התברר? המשקולות החדשות הן תמונת ראי של המשקולות הישנות. לוקס הטובה ייצרה שני סוגי מפלגים תחת אותו שם דגם: אחד המסתובב בכוון השעון ואחד המסתובב נגדו. ניתן להבחין ביניהם לפי סימן החץ המוטבע בין יתר סימני הזיהוי של המפלג:

dis-ky4a

A Standard 8 dist mounted on a Rover 10

(מפלג של סטנדרד 8 סלון מהשנים 46 – 47 שהורכב – קרוב לוודאי על ידי מוסך שמואל – ברובר 10 מהשנים הנ"ל).
ומכיוון שהן תמונת ראי – במקום לקדם את ההצתה הן מאחרות אותה וכדי ביזיון וקצף.

NEXT

PREV