צמה חדשה לרובר הירוק- ה'.

עכשיו, כשלוח המכשירים הוסר, ובסיס העץ שלו עדיין לא נבנה מחדש – זה הזמן הנכון לטפל בכל מה שמסתתר מתחתיו, וכרגיל אין אליו גישה מתקבלת על הדעת.
ומה שמסתתר הם בעיקר שני מכלולים: מנגנון הרמת והורדת החלון הקדמי (“מיזוג האוויר" של הרובר), ומנגנון הפעלת המגבים.
כך נראה המנגנון, עם הסרת הלוח:

manganon

As found, after 68 years of service in the desert


לא רק שספג אליו חצי מאבק הנגב בשנותיו הארוכות בבאר-שבע, אלא – וזה מה שהדאיג את נדב במיוחד – שני חלקיו נפרדו זה מזה בקצה העליון. נדב חשב שזו הסיבה לסדק שהתהווה בלוח, ואם לא הסיבה הרי בוודאי תרומה להתהוותו.
המנגנון הוצא איפה מהמכונית, פורק לחלקיו והם נוקו היטב באמבט האולטרסוני:

parts

Dismantled. Be careful, soft and brittle metal


גוף המנגנון יצוק מ"מזק" – סגסוגת של אלומיניום ועופרת, נוחה ליציקה ולעיבוד – אך חלשה, שבירה וכמעט שלא ניתנת לתיקון.

mazak

The distorted  parts were fixed by proper heating that makes them soft


מה עושים? ניגשתי לטינו להתייעצות. החלטנו להסתכן בניסוי. טינו חימם את החלקים בעדינות באמצעות מבער וכשהרגיש כי הם מתרככים הידק אותם זה לזה בזריזות. זה הצליח! הרווח נסגר.
עכשיו אפשר היה להרכיב את המנגנון בחזרה:

grease

reassembled


ממלאים את תעלת השרשרת והחילזון בגריז, ומניחים את החילזון הלחצן והקפיץ שלו במקומם. עכשיו, וזה הקטע הדורש זריזות ידיים, מניחים את השרשרת במקומה:
harkava
ואז מניחים את המכסה ומהדקים בשלושת הברגים:
sagoor
ולבסוף מתקבלת הלטאה הזאת, מוכנה לשימוש:
letaa1
letaa2
הבא בתור היה מצמד ומתג המגבים, צד הנהג. על מכלול זה הורחב הדיבור כאן  , ולא נחזור על כך כאן.  כך מוצג המצמד בקטלוג לוקס:

 


וכך נראה, בפועל, מה שפורק מן המכונית:
magav
אחרי ניקוי יסודי והסרת המוליכים הישנים בעזרת מלחם ושואב בדיל הוא נראה כך:
maznak
ואחרי הלחמת מוליכים חדשים:
mazmol
שני המכלולים מוכנים להרכבה מחדש במכונית. גם התבריגים המיועדים להם, והמשוקעים במרכב – כולם במידה המפורסמת 2BA – חודשו כולם באמצעות מברז מתאים.
חלק מחלקי לוח המכשירים הישן היו דרושים להרכבת הלוח החדש, ביניהם הספידומטר, ועכשיו, אחרי שהלוח הישן פורק אפשר היה להמשיך בהרכבת הלוח החדש.
בית הספידומטר היה חלוד, המסגרת שלו מהסוג הלא נכון, וגם הצבע התקלף ממנה. הבית הוחלף באחד שעבר ניקוי בחומצה וגלוון, המסגרת הנכונה נוקתה ונצבעה בשחור, הזכוכית נוקתה היטב ואטם הגומי הישן והמתפורר הוחלף בחדש.
כפתור וסת עוצמת תאורת לוח המכשירים לוטש בנייר עדין ונצבע הלכה שקופה, וכך חזרו אליו נעוריו.
באיזה שעון זמן לבחור? אחרי התלבטות החלטתי לבחור בשעון קוורץ, 12V, שהוצא ממכונית BMW והוסלק בתוך בית שעון של רובר, עם סקלה חדשה ויפה ומחוג דקות מגפרור. היות השעון הזה ניזון מ 12V של הרכב פותר אותו מהתלות בסוללה פנימית שיש להחליף מדי שנתיים-שלוש. זה אומנם לא מטרד גדול, אבל בכל זאת. התעוררה רק בעיה קטנה אחת: 26-069 היא מכונית אנגלית מהאסכולה הישנה, כלומר עם "אדמה חיובית". לעומת זאת שעון BMW נועד לאדמה שלילית.
הוספת רכיב אלקטרוני זעיר מסוג VBXXXS/D-1W פתר את הבעיה. זה ממיר זרם ישר "צף" המספק את המתח הנכון לשעון, ללא תלות בקוטביות המתח בכניסה שלו. מצורף המעגל בו השתמשתי, הכולל גם סוללת גיבוי, למקרה של ניתוק אספקת המתח לשעון.

pos
pos1
וכך נראה לוח המכשירים החדש בשלב זה:
looach
בצד ימין חסר עדיין המדיד המשולב של לחץ השמן \ טמפרטורת המים – הוא מחובר תמיד אחרון, אחרי שהלוח מורכב במקומו במכונית. בינתיים עבר גם הוא ניקוי זכוכית \ צביעת מסגרת \ והרכבת אטם חדש.

NEXT new loom C

PREV