רובר 10: שפוץ מנוע כ"ח

בעוד יבוא המנוע מאנגליה שוקע ביוון הביורוקרטיה ונכלולי חברות השילוח, היה עכשיו, לכאורה, פור רציני למנוע "תוצרת". טינו הכין לו תושבת נאה, על גלגלים, התאים את גלגל השיניים של התזמון לגל הזיזים ושיקם את צינוריות חלוקת השמן. אבל הנעלם הבא היו מרימי השסתומים. קוטר הקדחים שלהם היה עכשיו גדול ב 0.6 מ"מ מקוטר המרימים עצמם והתגובה האינסטינקטיבית הייתה למסור אותם לציפוי כרום קשה כדי שיגיעו לממדים הרצויים. ב"המשפץ" אמרו שזה יהיה מוכן אחרי פסח, כלומר אחרי החגים. אבל כשחזרתי אליהם אחרי החגים אמרו שזה לא הצליח, ישנה איזה אי התאמה מטלורגית, ועלי לקחת את כל החבילה למוני, איש ההשחזות המדויקות כדי שיסיר את הציפוי שכשל ויכין את הקרקע לניסוי נוסף. למוני הייתה הזמנה גדולה ודחופה מצה"ל, והוא אמר שיהיה עלי לחכות כמה שבועות עד שיגיע תורי, תור הלקוח הקטן. כשסוף סוף נערכה ההשחזה התברר כי האמבטיה הקטנה של "המשפץ", בה מצפים חלקים קטנים – התקלקלה, וממתינים לתיקון. ייקח כמה זמן, נאמר לי, לא לגמרי ברור כמה. ואחריו, אם הציפוי יצליח, יהיה צורך לקחת את החלקים חזרה למוני כדי שישחיז אותם למידה.
בשלב זה שוב חשתי שאני נקלע לסמטא ללא מוצא וזקוק לאלטרנטיבה. חיפשתי בית מלאכה שייצר עבורי ערכת מרימים. פירקתי משומשים אחדים ואחרי שלמדתי היטב את המבנה שלהם יכולתי להסביר במדויק למה אני זקוק. חיפוש אחרי מקום כזה באנגליה לא הניב פרות אבל דווקא בחולון נמצאה הגאולה, ושוב נכנסתי לסבב הממושך של ייצור, הקשאה, השחזה. ועדיין הייתה אבן אחת חשובה חסרה בפאזל: משאבת השמן.
שיפוצה נגרר ונגרר גם הוא כי במהלכו התקלקלה המחרטה של… המשפץ… והיה עלי להמתין עד שתחזור לתפקד. בפרט היה קשה לאתר את גלגל השיניים הספירלי המניע אותה ואת המפלג (דיסטריביוטר). גם יצרן מקומי במחיר שפוי לא הצלחתי לאתר (יצרן אחד מחולון דיבר על "לפחות 5000 דולר".) לבסוף מצאתי את מבוקשי אצל מייק קולדרי באנגליה. אמנם אזל לו המלאי, כתב לי, אבל הוא הזמין משלוח חדש הנמצא כרגע בייצור, וברגע שזה יושלם – ישלח הגלגל אלי. לא ברור לו מתי זה יקרה.
אבל בשלב זה, יוני 2014, נפתרו סוף-סוף כל הבעיות הכרוכות במשלוח המנוע מאנגליה, התקבלו כל ההיתרים והאישורים, והמנוע "האנגלי" הגיע לביתי. האם יזכה במירוץ? כך הוא נראה עם הגעתו:

inthebox

The engine as arrived from England

firstview

Look carfully at the black line seperating the cranke case and the cylinders block

התבוננו היטב. רואים את הקו השחרחר בתפר בין חטיבת הצילינדרים ובית גל הארכובה?
כאמור, באנגליה הורכב המנוע "הרכבה קרה", כלומר ללא אטמים, ללא הידוק ברגים וללא טבעות (רינגים) בבוכנות. עכשיו היה עלי לפרקו שוב לגורמים כדי להרכיבו מחדש "הרכבה חמה". דבר ראשון מסרתי את גל הארכובה וגלגל התנופה, עם הקלאץ’ לאיזון. אחר לקחתי את כל החלקים לטינו כדי שיעשה עגלה קטנה גם למנוע הזה, ויבצע עוד פעולות נחוצות: פירוק צינוריות השמן לשם ניקוין היסודי, תיקון בית המיסב השבור, התאמת גלגל השיניים ובעיקר – התאמת טבעות בוכנה – כי רק חלק מהן הגיע, למרות מה שהובטח ושולם – ושוב צריך היה להשיג נוספות.
ואז התבונן טינו בבלוק המנוע "האנגלי" ואמר: יש סדק.
ואני אמרתי: לא יתכן. זה רק נדמה.
קל לבדוק, אמרתי: תולים את המנוע על חבל ומקישים בו במוט ברזל. עליו להשמיע קול פעמונים זך. תלינו את המנוע על חבל, הקשנו בו במוט ברזל. “אתה שומע?” אמרתי "קול פעמונים זך". “לא", אמר טינו "זה מזייף".
תראה, אמרתי לטינו, שלחתי תמונה של בלוק המנוע השני למייק קולדרי והוא ענה לי שלדעתו הוא סדוק.

6110704

? Do you see a crack

אבל אני מילאתי את הבלוק הזה במים, לא סתם במים אלא במים מהולים בחומץ, והשארתי אותו כך שבועיים – ולא הייתה שום נזילה ולא אבדה אף טיפה. אחרי כן שפשפתי את האזור החשוד היטב בברזלית, ושלחתי את התמונה למייק.

block1

No crack on this engine

והוא חזר בו, ואישר שאין סימן לסדק. ואז נזכרתי כי שמואל אמר לי פעם שלא ראה, מעולם, בלוק של רובר סדוק! לא, בעצם הוא אמר כי לא ראה ראש של רובר סדוק, ניזכרתי. יותר גרוע, אחד מוותיקי באר-שבע סיפר לי פעם איך עלה מסדום לדימונה ברובר שלו ביום חמסין לוהט, והמנוע רתח והבלוק נסדק… אז אולי דברים כאלה כן מתרחשים?
החלטנו לחזור על הבדיקה, ומילאנו את הבלוק במים. המתנו כמחצית השעה ולא היה שום סימן לנזילה או לדליפה. לא, זה לא סדק. זה רק אזור התפר בין שני חצאי הבלוק, זה רק נראה כמו סדק.
עשינו איפוא את כל הדרוש בבלוק, הרכבנו טבעות בוכנה ובוכנות וכו’ וכו’ והבלוק חזר אלי להשלמת המנוע.
ראשית הוא נוקה יפה ונצבע:

wait

The imported engine painted

ואז הורכב הראש:

rodh1

Head on

ואחריו כל היתר. המנוע הועלה על עמדת הבדיקה ומערכת הקירור מולאה ב"מים ירוקים" לקראת ההתנעה:

fuelin

On the test bench, water filled

העבודה הסתיימה בעשר בלילה, והחלטתי לדחות את ההתנעה למחרת בבוקר, כי כשעייפים נוטים לעשות שגיאות.
כשחזרתי למנוע בבוקר, מצאתי שורת טיפות קטנות, כמעט אמרתי אגלי טל, לאורך קו התפר (בין שני הקווקווים השחורים):

kivkoov

The block leaks along between the two black lines

(לא רואים אותם בתמונה, כי מיהרתי לנגב אותם, משתדל להדחיק את המחשבה עליהם כאילו לא היו).
התנעתי את המנוע, ערכתי לו בדיקות מבדיקות שונות. הכל עבר בהצלחה, אבל כשהסתיימו הבדיקות נמרחו להן זליגות ארוכות של דמעות-חלודה לאורך הסדק. לא, לא היה זה זרם אדירים, לא היה זה אפילו קילוח דק – אלא רק פיעפוע כלשהו. אבל, אמר לי ליבי, זה הקטן גדול יהיה. אני לא יכול להשלים עם קיומו. את אלה צריך לחסל כשעודם קטנים.
אז מה עושים?
על זאת יסופר בפרק הבא.

NEXT

PREV