רובר 10: שפוץ מנוע כ"ט.

סדק בבלוק מנוע או בגופי מתכת אחרים שהדיוק בממדיהם קריטי לא רצוי לתקן על ידי ריתוך או הלחמה. פעולות אלה נוטות לעוות את הגוף עליו הן נעשות עקב הפרשי הטמפרטורה הגדולים בין האזור בו הן מבוצעות ושאר חלקי הגוף; הן גם יוצרות מאמצים גדולים בגוף המתוקן העלולים לגרום לנזק נוסף בהמשך. במנוע הרובר, בו יצוקים מיסבים ממתכת לבנה, סגסוגת רכה בעלת טמפרטורת התכה נמוכה (כ 250 מעלות צלזיוס) ריתוך כזה מאיים להיות נזק ודאי.
אולם ישנן שיטות תיקון סדקים קר ותיקות ומנוסות ומוכחות. הן אינן דורשות פירוק המנוע – רק גישה נוחה לסדק, והן אינן כרוכות בשום צורה בעיוות הבלוק על ידי חימום מקומי. באחד הקלסרים שלי שמורה מודעה משנות השבעים של חברת "יונילוק":
unilock
כנראה שכבר אז הרגשתי שיום יבוא ואזדקק לשירותיה.
מאז עברו על יונילוק גלגולים מגלגולים שונים וכששוחחתי איתם לאחרונה בטלפון הם הפנו אותי למי אם לא – לידידי מ"האומן"…
וכן, “האומן", דני ועאמר, מתקנים סדקים תיקון קר, ללא פירוק המנוע. גייסתי לעזרתי את עירן ואת טנדר הסוברו הותיק שלו ויחד העברנו את המנוע הסדוק לאומן שבמפרץ. כאמור הסדק לא הפריע לפעולת המנוע וגם לא היה כרוך באובדן משמעותי של נוזל קירור, אבל הסכנה העיקרית שבו היא שיתרחב ויגדל ויגרום לכשל במקום ובזמן הגרועים ביותר. אי אפשר לסמוך על מנוע סדוק ולא הוא יהיה המנוע החילופי לרובר. הסדק הזה יתוקן.
ובינתיים הסתיים באנגליה ייצור גלגל השיניים של משאבת השמן ומייק בישר לי כי הוא הזדרז לשלחו אלי. הגלגל הגיע כעבור ימים אחדים, ואני מיהרתי להביאו לטינו כדי שירכיב אותו במשאבה – ההרכבה כרוכה בסימרורו לציר ובזה טינו הוא המומחה. טינו הביט רגע בגלגל ואמר: “זה לא הגלגל הנכון".
חזרתי הביתה עם הזנב בין הרגליים ופצחתי בנבירה אינטנסיבית בספרות. ועד מהרה מצאתי.
כך צריך להראות גלגל השיניים הנכון (מס’ 84) ברובר P2:

dist-gear

Rover P2 oil pump teeth  wheel

וכך נראה הגלגל שקיבלתי (מס’ 40):

landrover-oilpump

Rover p4 wheel send to me by mistake

התמונה לקוחה מקטלוג של לנדרובר סדרה 1, שהמנוע שלו זהה למנוע של רובר P3, דגם 60 HP.
כתבתי זאת למייק והתגובה הראשונה שלו הייתה הכחשה גורפת. אבל, כמו עם הקדרה ההיא של שלום עליכם ששאלה שכנתו פסי:" א. לא לקחתי. ב. כבר החזרתי. ג. היא נשברה מזמן." לאחר ימים אחדים התעשת מייק, התנצל על הטעות, שנבעה לדבריו מאי סדר במחסן, ושלח אלי את הגלגל הנכון.
סוף סוף ניתן היה להשלים את המנוע "תוצרת".
וסוף-סוף הורכבה משאבת השמן במקומה:

bottom

oil pump in place

עמדת הבדיקה הייתה ריקה עכשיו, ולא היה קושי להעביר אליה את המנוע שציפה זמן כה רב לרגע זה:

emda2

Engine on its carte

כאן לא תהיה שום נזילה. הנה הוא עם המפלג המחודש עליו.

emda1

Distributor takes its place

אטם הראש תופס את מקומו:

emda3

Head gasket

ואחריו הראש:

rodh1

Head on

מבט מקרוב:

rosh2

Close up

והנה הוא כבר מחוזק למקומו ב 15 ברגים:

rosh3

Five studs and twelve high tensile head bolts

rosh4

Torque 30 lib/feet

בהמשך חובר למקומו "פסנתר המנענעים" המחודש ונערך כוון שסתומים שנמשך זמן רב: מרימי השסתומים החדשים לא רק רחבים ב 0.6 מ"מ מהמקוריים, אלא גם גבוהים מהם ב 2 מ"מ, והיה צורך בהתאמות שונות עד שכוון השסתומים ענה על הדרישות.
אפילו מהדק סעפת הפליטה האבוד נמצא אי שם מעבר לים:

clamp

The missing clamp had been found overseas

סוף-סוף היה הכל מוכן להתנעה. מערכת הקירור מולאה בנוזל קירור ואגן השמן בשמן. לא היו שום נזילות.
המנוע התניע בקלילות, ולחץ השמן זינק מיד לערך הדרוש: 50 ליברות לאינץ’ מרובע. אחרי שהמנוע הגיע לטמפרטורת עבודה נורמלית נערך שוב חיזוק ברגים וכוון שסתומים, והתנעה שניה.
וזה היה רגע אמיתי של נחת. מזה שנים לא שמעתי מנוע של רובר עובד בצורה כזו עגולה ושקטה, כמכונת תפירה. רוב הרעש במנועי רובר P2 ישנים נובע ממרימי שסתומים בלים שרק לעתים נדירות, אם בכלל, משופצים, ומשופצים נכון. במנוע הזה חודשו גל הזיזים – זיזים ומיסבים כאחד – נוצקו מיסבים חדשים ונערכה להם התאמה מדוייקת מאד, פסנתר המנענעים זכה לציר חדש, המנענעים כולם חודשו ואפילו קפיצי השסתומים הוחלפו בחדשים. התוצאות מדברות בעד עצמן.
                                                                                                        —–
ובינתיים התקשרו מ"האומן" ואמרו כי תיקון הסדק הושלם.
נערכו הפעולות הבאות:
קצות הסדק נקדחו על מנת לעצור את התפשטותו. לכל קדח הוברג בורג מיוחד המשמש כפקק. סמוך לבורג זה, ובחפיפה איתו, נקדח חור נוסף וגם בו הוברג בורג דומה. כך נעשה לאורך כל הסדק ובסך הכל הוברגו 31 ברגים. לפני הברגתם נמרחו הברגים ב locktite . לסיום נמרח כל האזור בחומר לאטימת סדקים (מטיפוס liquid steel) למטרה אסתטית – לא למטרת אטימה. אחרי ליטוש המקום וצביעתו לא נראה כי היו דברים מעולם.
יש לציין כי קיימות גם שיטות אחרות לתיקון קר של סדקים במנועים. הרי תמונה של בלוק מנוע של רובר 10, מודל 37, שנמכר לאחרונה באנגליה, וסבל גם הוא מסדקים באותו אזור:

37

Stitching a cracked Rover 10 engine

כאן "נתפר" המנוע על ידי מהדקים – מן הרחבה של רעיון שדכן הניירות. באותה הזדמנות ניתן להבחין באחד ההבדלים בין מנוע 37 למנוע 46: לראשון אין חורים להוצאת החול של תבנית היציקה, שכל כך ברורים בתמונות של הבלוק למעלה. אין בו לכן גם צורך ב Welch plugs שכל כך הפתיעו אחדים מהקוראים בעבר.
המנוע המתוקן הועלה מחדש על עמדת הבדיקה, הותנע והגיע לטמפרטורת העבודה. אין נזילות, דליפות או טפטופים.
רציתי מנוע רזרבי, וזה לקח יותר משנה – אבל קיבלתי שניים.

NEXT

PREV