ספטמבר 19

תגיות

רשמי ביקור ביריד הסתיו, ביולי, אנגליה (ב)

Aussie_Ute3

"המכונית למכירה" הבאה שלצידה נעצרתי היתה ארמסטרונגסידלי WHITLEY STATION COUPE (DOUBLE CAB PICKUP) משנת 1949. מין כלאיים מוזרים בין מכונית פאר וטנדר, מבשרתם הקדומה של ה"דבל קבינה" האל-קמינו והרנצ'רו גם יחד.

Aussie_Ute4

תולדותיה של ארמסטרונג-סידלי, מקובנטרי, אפייניות לתעשית הרכב האנגלית. החברה נוצרה משורה של מיזוגים ורכישות בראשית המאה העשרים וסופה שנבלעה ברולסרויס בשנת 1960. חברות האם שלה עסקו בציוד תעופתי וצבאי – בפרט מנועי מטוסים. (כך הגיעה לארץ הארמסטרונגסידלי היחידה ששוטטה בכבישיה). 

כעיסוק צדדי עסקה ביצור מכוניות פאר כבדות – והיקף הייצור שלה היה גדול בהרבה מזה של AC או אלביס. החדשנות שבה התבטאה, החל משנות השלושים בתיבת הילוכים מסוג וילסון, אותה ייצרה גם עבור אוטובוסי ליילנד, למשל.

אחרי המלחמה היתה א.ס. בין הראשונות שחידשו את ייצור מכוניות הנוסעים – אבל גם הם נדרשו להתמקד בייצוא ואז עלה בדעתם ליצור את בןהכלאיים הזה וליצאו לאוסטרליה – כפי הנראה רעיון מוצלח מכיון שלמעלה מ4000 יחידות יוצרו.

למעשה מה שראיתי לא היתה מכונית אלא פרויקט שיפוץ שלא הסתיים, והוצא למכירה. לא אחד יגיד לכם כי כל מה שדרוש לפרויקט שיפוץ הוא ממון וזמן – אבל האמת היא שהכרחי מרכיב חשוב נוסף: דבקות במטרה. בלעדיו יתקע הפרויקט במוקדם או במאוחר – וכבר היו דברים מעולם.

ומכיוון שהמכונית היתה מורכבת רק בחלקה, ניתן היה להתרשם מאחדות מתכונותיה המכניות. הרי הוא המתלה האחורי:

arms1

כן, אתם רואים נכון: underslang! גם בארמסטרונגסידלי, ולא רק ברובר, AC, ואלביס. בניגוד לרובר, בה הקפיצים האחוריים נמצאים מחוץ לקורות האשיה, כאן הם נמצאים ביניהם. שימו לב למבנה המסועף של מגבילי התנועה (מעלהמטה) של הקפיצים. הם באמת התכוונו שהמכונית הזאת תעבוד קשה בדרכיה הקשות של אוסטרליה.

מבט נוסף מגלה עד כמה הכל שם דומה למה שקיים ברובר:

arms2

בולמי הזעזועים המפרקיים של לובקס, הבלמים המכניים של גירלינג

arms3

אז האם כל קובנטרי של שנות השלושיםארבעים underslang?

מכונית שנוכחותה בלטה מאד במגרש היתה יגואר סימן 4.

m4-1

זו מכונית שכונתה לפני המלחמה בשם SS100 וייצורה נמשך, בשינוי שם אך בשינויים טכניים קטנים בלבד – אחריה.

כך נראה החלק האחורי של האשיה שלה:

1243

כמובן.

הדמיון למוצרים אחרים של קובנטרי כה גדול, עד כי לעיתים, בעתות מצוקה, השתמשו באלביס באשיות של יגואר כדי שיוכלו לספק ללקוחות את המכונית בזמן

הנוכחות של המכונית בלטה לא רק מכיוון שהיו אחדות כאלה במגרש – אלא גם ההתקהלות סביבן ובגלל מחירן הגבוה, פי שלוש ויותר מאשר הAC, האלביס והארמסטרונגסידלי שהיו במקום (ומכוניות אלו היו יותר יקרות בזמנן מהיגואר, הציעו מכל טוב והן גם יותר נדירות עד היום הזה). ובכן, מדוע?

m4-3

הדבר קשור בראש ובראשונה לכך שהשם יגואר מוכר להרבה יותר אנשים מהשמות האחרים.

אני חושב שהמחיר הזול יותר אפשר תפוצה יותר גדולה (בפרט לארה"ב ולאוסטרליה) וגרם ליותר אנשים להכיר את השם יגואר כמייצג את תעשיית הרכב הבריטי היוקרתי. אך מן הראוי להוסיף אלמנט נוסף: החדשנות. בניגוד לעמיתותיה משנות השלושים שקפאו וחדלו לחדש, המשיכה יגואר לסדרות XJ ו E, כל אחת וחידושיה, וגרמה ליותר אנשים צעירים יחסית לדעת על קיומה.

בהקשר זה יגואר עשתה שגיאה מזעזעת כשדחתה את בקשתם של מפיקי "ג'ימס בונד" להעמיד מכונית לרשותם. הנ"ל פנו לאסטוןמרטין, שהיתה על סף כליה – והשאר היסטוריה

m4-4

ולפני שעזבתי את המגרש הבחנתי בדבר הבא:

messer

שמים לב לתגהמחיר? ככה זה כשאתה מין בועתסבון צבעונית, פנטזיה

סמוך לאוהל הגדול של המכירות הפומביות עמדה יצירת המופת הבאה כשמנועה מפכפך חרש:

rols

באחד מדוכני משפצי המנועים נראו קרבי המנוע של אחד מקרובי משפחתה:

rols-engine

רואים את חברו המנופץ בצידו?

כשביקרתי שם למחרת, הוא כבר לא היה. מישהו קנה אותו. במקומו ניצבה תיבת הילוכים של רובר מסדרה P2, משופצת לתפארה.

ולסיום חידה. מישהו יודע מה זה?

mystri

חלק ראשון