ספטמבר 23

תגיות

יד ראשונה מרופא (ט"ו)

בפרק קודם סקרנו את בדיקת המנוע שהסתיימה במסקנה כי הוא בעיקר זקוק לניקיון וצביעה, אך לא לשיפוץ יסודי ומקיף.

גם המצמד (קלאץ’) זכה לבדיקה כזאת אז מה בנוגע לתיבת ההילוכים (“גיר”)?

היא הגיעה מזוהמת ומוזנחת למראה, מכוסה בשכבה עבה של שמן שרוף שהתקשה. ניקיתי אותה רק עד למידה שאפשרה לגעת בה. איך להמשיך? האם לפרק אותה לגורמים ולבדוק כל אחד ואחד מהם? זו עבודה רבה ויקרה, שכבר ביצעתי פעמים לא מעטות.

וניסיוני מראה כי לא כל תיבת הילוכים של רובר מסדרה P2 שהגיעה לידי נזקקה לשיפוץ יסודי כזה. היו ביניהן תיבות במצב מצוין. אז איך מבדילים בין תיבה תקינה ללא תקינה, חוץ מהרכבתה במכונית ונסיעת מבחן בת 10000 ק"מ על ההרים והגבעות, על העצים והאבנים?

החלטתי לערוך בדיקה אקוסטית. גם כאן מראה הניסיון כי תיבה פגומה תרעיש ותצרצר, במקום להחריש. סימן רע נוסף יהיה דליפות שמן ממחזירי השמן הקדמיים והאחוריים, ומהאטמים השונים שבין חלקי התיבה.

ומכיוון שמנוע הטורר נמצא עדיין בעמדת הבדיקה וקל להפעילו, החלטתי לזווג לו את התיבה ולהאזין לשניהם. החלטתי לזווג לו את התיבה כפי שהיא, לפני כל ניקוי וקוסמטיקה – כי אם יתגלה שיש צורך בפירוק, יגיע תורם של אלו ממילא.

כך נראית התיבה מזווגת למנוע על עמדת הבדיקה:

gear-on1

Testing the gearbox on the engine test bench

אני מסכים עם כל מי שיאמר כי אין זה מראה מרהיב, אך הוא מתאים בדיוק למטרתו: בדיקה מקדמית.

התנעה והתוצאה משמחת: התיבה חרישית כעכבר. ממש לא שומעים דבר. בדקתי את כל ארבעת ההילוכים הקדמיים, וגם את ההילוך האחורי. כולם ילדים טובים, מתנהגים למופת. עד עתה גם לא התגלו כל נזילות שמן (יבדק פעם נוספת כשהדבקים יופרדו).

כזכור, תיבת ההילוכים של הרובר כוללת Freewheel וזו ההזדמנות לבדוק גם אותו. חיברתי אליו כבל בקרה

gear-on.JPG

A – the freewheel control cable

(A בתמונה שלמעלה) עם גלגל הפיקוד שלו ומצאתי את הממצאים הבאים: א – אין שום קושי להשחיל את כבל הבקרה למקומו בתיבה; ב – ה־FreeWheel פועל להפליא, בדיוק כמו שמצופה ממנו.

זו היתה גם הזדמנות לבדוק את מד־המהירות של הטורר, שעבר כזכור ניקוי יסודי.

מטרת הבדיקה היא לבדוק את דיוקו, וכן לוודא שלא הוא, לא כבל ההפעלה שלו, ולא גלגל השיניים (חילזון) המפעיל אותו משמיעים קולות מכוערים.

כך נראה מד המהירות על לוח המכשירים של עמדת הבדיקה:

speed-no2

The speedometer on the test bench instrument panel

וכך הוא נראה מצידו האחורי של הלוח:

panel-back

Behind the panel. A is the speedometer and B is an engine RPM meter

A הוא מד המהירות ו B הוא מד סל"ד, או בשמו המפואר יותר Engine Analyzer שקניתי בסיאטל, בכל בו "סירס" בשנת 1980. הוא מיושן וכנראה חסר כל ערך במכוניות מודרניות, ממוחשבות. אבל לרובר ישן הוא מתאים ככפפה ליד הנכונה.

sears

Ready for action

ברשותי מד מהירות נוסף, וזו הזדמנות לבדוק גם אותו.

speed-no-1

Compering with another (#2) speedometer purchased on eBay

הטבלה הבאה מראה את תוצאות המדידות.

 

#2

#1

(Miles/hour (nominal

Rpm in 4th gear

15

13

10.2

600

25

18

17

1000

35

26

25.5

1500

55

35

34

2000

65

42

42.5

2500

74

52

51

3000

#1 הוא הספידומטר המקורי של הטורר, ו־#2 הוא הספידומטר ממקור לא ידוע (דהיינו eBay). המהירות הנומינלית כפונקציה של הסל"ד חושבה לפי ידיעת יחס התמסורת (4.88) וקוטר הגלגל (17 + 2X5.5 אינץ’).

שני המכשירים פעלו בדממה מופתית, והראשון גם בדיוק מרשים. המכשיר השני זייף בין 30% ל 50% . לא ניתן להסביר זיופים אלה בכך שמקורו ברובר 10 או 16, כי ההבדלים בין הדגמים הללו הם אחוזים בודדים (מינוס ל10, פלוס ל16). אצטרך להתעמק יותר, כשאתפנה, בתורת הספידומטרים הישנים כדי להבין מה השתבש וכיצד מתקנים.

אך בינתיים ישנה תיבת הילוכים המצפה לניקוי חיצוני יסודי, וישנם ספידומטר וכבל שכבר משתוקקים לקפוץ פנימה.

הפרק בא NEXT

הפרק הקודם PREV