ינואר 31

תגיות

עיסקי גוף 02 – ניקוי חול

מכירים את הביטוי "תוצאה שלילית"?

בטח שמכירים. הלכתם לקופת־חולים לערוך משטח גרון, ואתם מצפים במתח לתוצאה: יש חיידק או אין? כשהתוצאה שלילית, כלומר כשלא נמצא חיידק – אתם נושמים לרווחה. חלילה לי מלהזכיר בדיקות חמורות יותר.

כלומר, “תוצאה שלילית" פירושה שלא נמצא הדבר אותו חיפש המחפש. לפעמים זה טוב, ולפעמים רע. הנה למשל, אברם (אלברט) מייקלסון זכה בפרס נובל בפיסיקה בגלל מאמרו (בשיתוף פרופ’ מורלי מג’ונסהופקינס) “תוצאה שלילית". זה היה שם המאמר. לא סתם זכה, אלא היה האמריקאי הראשון שזכה בפרס זה (1907). מייקלסון ומורלי חיפשו את השפעת מהירות מקור אור על מהירות האור עצמו (כמו השפעת מהירות מכונית על מהירות אבן הנזרקת ממנה). חיפשו חיפשו בשקידה הגובלת בטירוף – ולא מצאו כל השפעה. בצער רב פרסמו את התוצאה השלילית בPhysical Review. אחד הקוראים היה צעיר בשם אלברט איינשטין שהגיע למסקנה כי מהירות האור קבועה בכל מערכת ובכל כוון. ממסקנה זו נובעת תורת היחסות הפרטית ששינתה את העולם בו אנו חיים.

איזה תגלית רבת השפעה הייתה התוצאה השלילית ההיא.

אבל בהרבה מקרים במדע ובהנדסה יש בעיה עם תוצאות שליליות – בעיה שתודגם בסיפור הבא.

בית כלא. אסיר זקן, מושפל ראש, אדיש, מיואש, יושב כבוי בתאו.

לפתע נפתחת הדלת ואסיר צעיר ונמרץ נבעט פנימה.

בלי לומר דבר, בלי לשאול דבר, מסיר האסיר החדש מרצפת ומתחיל לחפור. הימים עוברים, הצעיר חופר וחופר, והזקן שותק. יום אחד נכנס הצעיר למנהרה ולא חוזר.

עובר יום, עוברים יומיים, עובר שבוע. ביום השמיני נפתחת דלת התא והצעיר נבעט פנימה, עייף, רעב, קרוע בגדים ולא מגולח. בלי להרים את הראש אומר הזקן: “חפרת שמונה מאות מטר. יצאת בשדה תירס. צלחת את הנהר ונכנסת ליער. וכשהגעת לכביש, על יד עמוד החשמל – תפסו אותך השומרים". “אם ידעת את כל זה – מדוע שתקת?!” אומר הצעיר.

"אף אחד לא מפרסם תוצאות שליליות" ענה הזקן.

אז זהו. לא אוסיף. רק כמה תמונות של לפני ואחרי.

המכונית הגיעה ארצה מוזנחת ומלוכלכת, אבל עם פח (אלומיניום וברזל) תקין. ללא גלים.

aluminum

aluminum1

ההזנחה גרמה לכך שחלק מפח הברזל החליד חלודה שטחית. ניקוי יעיל לחלודה כזאת נערך על ידי ניקוי חול.

barzel

לברזל כן. לאלומיניום לא.

naki1

Aluminum is a soft metal. Sand blasting is not good for it. The blaster promised to skip the Aluminum. I gave him a strong magnet so that he will be able to identify Aluminum. But he did not kept his word.

אלומיניום הוא מתכת רכה. ניקוי חול מכאיב לו.

koev

Some damage is clearly seen

הברזל שמח

barzel-sameach

The Iron is happy

barzel-naki

באלומיניום גלים

galim

הפרק הבא NEXT

הפרק הקודם PREV