אוגוסט 10

תגיות

51 גוונים של אפור (י')

בפרק הקודם עסקנו בפנסים הראשיים שזכו למראה המקורי ובתוכן חדיש.

הפעם נעסוק בפנסים נוספים, ונתחיל באורות החניה הקדמיים, הרי הם Lucas 1142 .

אחת הדילמות השכיחות בשיפוץ מכוניות משנות הארבעים ומטה היא "מה לעשות עם האיתות”. איתות חשמלי לא היה חובה חוקית באותן שנים, ואיתות על ידי אורות מהבהבים פשוט לא היה קיים. במכוניות יקרות, שבעליהן המפונקים לא רצו להושיט את ידם מבעד החלון כדי להודיע לעמיתיהם לדרך על כוונותיהם, היו קיימים "סמפורים" או "טרפיקטורים", תחליף יד אלקטרומגנטי שקפץ החוצה בלחיצת כפתור. ב"טסט בתיאוריה" שלי בשנת 1964 עדיין נבחנתי על תנועות היד הנכונות לפניה ימינה, שמאלה, ולעצירה

חוקית לא קיימת חובה לכלול בציוד רכב אספנות אביזרים שלא היו קיימים בו בעת שעלה על הכביש. אבל מעשית נהג שאינו מתקין איתות מודרני ברכבו מסתכן ברכושו וחלילה גם בנפשו. הנהג העכשווי פשוט לא מבין ולא מבחין באיתותים העתיקים הללו וקולט רק הבהובים. ואי לכך השאלה היא איך להתקינם בלי לפגוע במראה האותנטי של המכונית – ועדיין לגרום לכך שיהיו בולטים וברורים.

הפתרון השכיח ביותר הוא להתקין פנסי הבהוב של אופנוע על הפגושים. בפתרון כזה נקטתי בעת השיפוץ של 26-543 ונקטו רבים אחרים.

Cycles signal lamps are a common solution

ddn728-P1020049

3_6497

אבל היו שבחרו בדרך שונה: להטמיע את ההבהוב בפנס אורות החניה. פנס הבהוב צריך לא רק להיות מותקן במקום בולט, אלא גם להיות בעל תפוקת אור חזקה כדי שיראה בברור גם ביום, ובצבע כתום. קיימים לדים מתאימים לביצוע משימה זאת: מכלול יחיד בעל תפקוד כפול ובעל תושבת מסוג BA15d (ביונט, קוטר 15 מ"מ, הזנה כפולה).

ba15d

Double led array , orange / white

רוב הלדים שבמכלול מאירים רדיאלית, ומיעום צירית, מנסים לחקות כך את התפלגות האור מחוט להט – אבל לא בהצלחה מלאה. במקורו נועד 1142 לנורת להט בעלת נימה יחידה בת 5 ווט ותושבת BA15s (ביונט, קוטר 15 מ"מ, הזנה יחידה). התושבת נראית כך:

tosh-meko

original socket

כדי שתתאים לצרכינו יש להחליף את התושבת, אבל עוד יותר מכך: כשמדובר במנורת להט התפלגות האור היא טורואידית ("בייגלה") ואדישה לכך שהנימה אינה נמצאת במרכז מפתח הפנס. לעומת זאת, בגלל הקרינה הצירית של הלד, עליו להיות במרכז הפנס. מסקנה: יש לשנות את מיקום התושבת במסגרת.

התושבת המקורית הוסרה על ידי שיוף ראשי המסמרות שהדקו אותה למסגרת. החלפתי אותה בתושבת מתאימה שנרכשה בפרוטות ב"עליאקספרס" והגיעה תוך ימים אחדים. את התושבת הזאת ניתן היה לקרב במידה מניחה את הדעת לציר הפנס.

ziri

Modified

וכך נראה הפנס המורכב:

1142

הנה הוא מאיר במצב "חניה":

1142-side

As parking

והרי הוא מהבהב כשאור החניה דולק גם הוא:

לפי החוק לוחית הרישוי האחורית של רכב חייבת להיות מוארת. ברובר מבצעים מטלה זו צמד פנסי D הקלאסיים, המורכבים משני צידי הלוחית. בהזדמנות זאת הם משמשים גם כאור חניה אחורי ואור מעצורים.

גם כאן הספיק שיוף קל של המסמרות כדי לעקור את תושבות נורות הלהט הקלאסיות. במקומן הורכב לוח לדים המבצע שלוש מטלות: אור לוחית רישוי, אור חניה, ואור מעצורים אדום.

כך נראה הפנס מבחוץ:

b-hooz1

modified to leds

וכך מהצד, כולל בורג הנעילה שלו:

b-zad

מצידו האחורי:

b-back

שליפת בורג הנעילה מאפשרת פרישת הפנס והרכבת לוח הלדים משולש התפקוד בתוכו:

b-led

כמעט כל הלדים "מביטים קדימה" ובכך בא כל האור שהם מפיקים לידי ביטוי. שניים מהם מופנים לעבר לוחית הרישוי כדי שתזכה גם היא בחלקה הראוי:

b-lr

הפרק הבא NEXT

הפרק הקודם PREV