ינואר 09

תגיות

ים המים – ח': הגג 1

לוקחת לה איילת \ שמשיה כחלחלת \ ובית לה וגגכתבה המשוררת (קדיה מולודובסקה) ותרגם המשורר (נתן אלתרמן) וגם אנחנו פונים הפעם לשמשיה, כלומר לגג, בעצם ל Canopy של הטורר.

האנגלים, עם של ספנים ושל חיילים ושל טקסטיל – כך שאין אנגלי ממפרשים, מחופות ברזנט (על מחסני אניה), משֹקי רובים וכמובן מגגות מתקפלים למכוניות פתוחות. כל אלה נדרשים לעמוד בגבורה בסער ובפרץ, בסופה ובשגעון ינהג, ובמטחים כבדים של מי מלח.

אז בואו נראה איך עושים גג אנגלי.

ראשית ממה התחלנו: כן, הגג הישן, זה שהגיע עם המכונית מן הגולה:

01-yashan

The old roof as arrived

האם זה הצבע המקורי שלו? או שהוא סתם דהה? ברשימת חלקי החילוף של המכונית מופיעות אלטרנטיבות אחדות לצבעי הגג: ירוק, חום, כחול וארגמן. הצבע הנ"ל אינו נמנה עליהם. הזמנו אם־כן בד גגות חדש, בצבע כחול כהה, מתאים לצבע הריפוד. הבד הישן ישמש כדגם.

ראשית חכמה הופרד הבד הישן מן המסגרת:

02-sheled

Step 1: separation

שהיתה חלודה ובקושי זזה.

בשלב הבא הופרד מוט העץ (“בוק") מן המסגרת. הוא משמש כעין יצול המושך אחריו את הריתמה. איגור ניקה את המוט וצבע אותו בצבע פישתן, להגנה.

03-mot-kidmi

Ash "whiffletree" cleaned and painted

המוט לא רק מחובר בברגי עץ לשלדת הברזל אלא גם כרוך בבד התפור סביבו:

03a-sheled1

The way they are attached

פרט חשוב הוא החלון האחורי, שנראה כך בתחילת העבודה: לא רק מזוהם – עכור.

04-chalon-tenex

Little rear light as found

שימו לב לכפתורים שתחתיו – עוד נשוב אליהם בהמשך.

החלון עשוי מפרספקס ומהודק לגג כסנדביץ’ בין שתי מסגרות, וכולם יחד מהודקים בשנ תריסרי ברגים בעלי ראש קוני, במידה 3BA ובאורך 5/8 אינץ’. הברגים נוקו בעזרת מחרוקת וההברגות (במסגרת הפנימית) נוקו על ידי מברז במידה הנ"ל. איגור צחצח את מסגרות האלומיניום ואחר צבע אותן בשחור.

חלון הפרספקס נימסר לאלון שערך לו פוליש כהלכתו והשיב לו את צלילותו ואת נעוריו. נכון שלא רואים אותו?

04a-misgeret

After polish

איגור צבע ושימן את מסגרת הברזל והיא החלה להתנהג. עכשיו בדקנו אותה "על יבש", ובעיקר את יכולתה להגיע עד החלון הקדמי מצד אחד, ולהתקפל אל תאה, מצד שני:

05-sheled-nision

The iron skeleton, painted and oiled now behaves

05a-sheled-nis

בדיקה נוספת היתה האם היא מתאימה עדיין לגג הישן:

05-bdika

Still fits, and a good model for recreation

כן.

לאחר מכן פרם איגור את הגג הישן לחלקיו כדי שיהיו בידיו תבניות לגזירת חלקי הגג החדש מן היריעה.

ואז הוא ציפה את המוט בלֶבֶד והרכיב אותו על החלון הקדמי. לצורך זה מצוייד החלון בשתי "קרניים" קטנות המזדווגות עם הנקבים המתאימים במוט. בדיקה קריטית שעברה בהצלחה:

06-igor

A critical check: do the locking "horns" fit?

השלב הבא היה החזרת ארבעת התפסים למוט אלו שיהדקו אותו לחלון וימנעו את אסון "הבטנה אוי מתעופפת" מלהתרגש עלינו. אלה תפסים נדירים שבנדירים ובלב חרד מסרתי אותם לרפי לציפוי מחדש בכרום. אם ילכו לאיבוד – הלך עלינו. אבל הם חזרו בשלום מבהיקים מנחת. לאיגור מחט גישוש ובעזרתה מזהים את חורי הברגים הישנים ומחזירים כל תפס למקומו. וכמובן, מהדקים באמצעות הברגים החצי קוניים, המחורצים, המקוריים, שעברו גם הם ציפוי כרום מחודש, אצל רפי.

עכשיו מחברים את המסגרת לעץ, מחדש:

08a-nision

The frame and the ash bar are reunited

08b-nision1

08c-nision2

וכבר מתכונן איגור לגזור ולתפור את יריעת הגג עצמה. ומכיון שאין בידיו הגוון המדויק של חוט התפירה – הוא הולך לחנות מוצרי רפדות להשיג אותו.

הפרק הבא NEXT

הפרק הקודם PREV