26-453 חוזרת מן המתים: פרק תשעים ואחד – המשכים.

למרות החום הנורא, והדאגה מפני מלחמה הממשמשת ובאה, אנחנו ממשיכים בשיפוץ, באפיקיו השונים, כאילו לא היו לא זה ולא זו. אז במה היינו עסוקים? בכבל בקרת ההתנעה מקר, בריפוד, בצביעה, במגירת כלי העבודה.

המסגרת המחברת את כבל ההתנעה לתחתית "מגרת הכפפות" נמסרה ל"תרשיש" לניקוי וגלוון. יתר חלקי המנגנון הזה נוקו ונצבעו, וכשחזרו נמסרו לטינו להרכבה מחדש מימין ניתן לראות את המפסק האחראי להדלקת נורת הבקרה עם משיכת הידית.

כך זה נראה במבט מלמטה: פני השטח נקיים עכשיו ומגוולנים, והחלודה שפשתה בהם בעבר שוב לא תחזור, אם כי נזקיה עדיין ניכרים.

מן התמונה הבאה ניתן ללמוד כיצד המנגנון פועל:

משיכה של כפתור ההפעלה גורמת בו זמנית להזזה של מצערת קרבורטור העזר למצב התנעה (על ידי הכבל), ולסגירת המתג (על ידי הקפיץ השטוח). החלק היחיד הנראה לעין יושבי הרכב במנגנון הזה הוא הכפתור, שזכה גם הוא לחידוש הכיתוב בו:

גם הטרמוסטט, חלק נוסף ממעגל נורת הבקרה, הגיע בינתיים. הרהו על המכסה האחורי החדש של ראש המנוע, ממתין להרכבתו במכונית:

ב"מחלקת הריפוד" התקדם בינתיים ריפוד המשענת האחורית. משענת זאת מחולקת לשתי כריות, ומסעד מרכזי מתקפל.

כמו רוב חלקי הריפוד האחרים המסעד עשוי מעץ ומחוזק בפירזול ברזל. וכמו רוב חלקי הברזל האחרים במכונית היו גם חלקיו חלודים:

איגור הסיר את החלודה וצבע אותם לקראת ההמשך.

השלד של כל כרית מכריות המסעד עשוי מקפיצי פלדה המהודקים ללוח עץ. הם עטופים בשכבת עשב ים שמעליה שכבה של תחליף צמר גפן, והכל יחד עטוף במעטה עור (עם תפר פנימי!).

וכך נראה המוצר המוגמר מלפנים:

עכשיו הגיע זמנם של הכיסאות הקדמיים.

זה שלד הכיסא, מוכן לתחילת העבודה:

על בסיסו מורכבת כרית, המכילה גם היא את התמהיל שנזכר למעלה: בסיס עץ, קפיצים, עשב ים, “צמר גפן", והכל צרור היטב במעטה עור:

ריפוד גוף הכיסא נעשה על אותם עקרונות ומאותם חומרים. עיון זהיר בתמונות של ריפוד רובר P2 אותנטי זיהה בעיה.

הרי תמונה אופיינית של ריפוד כזה:

הקפיצים, עשב הים, וצמר הגפן גורמים לכך שלמסעד הכיסאות הקדמיים נפח הגון, כאילו היו כורסה מכובדת. אי לכך, כפי שניתן לראות בתמונה, תפורה מעטפת העור של הכסא הקדמי משלושה חלקים: קדמי, אחורי ואמצעי. החלק הקדמי והאמצעי מחוברים זה לזה במה שנקרא בארץ "קדר", והחלק האמצעי והאחורי מסומרים אל שלד העץ באמצעות עשרות מסמרי רפדים. כדי להסתיר את המסמרים מהעין השתמשו הרפדים האנגלים המסורתיים בסרט הנקרא בפיהם כיום hidem ובקטלוג חלקי החילוף של רובר הוא נקרא double-piped banding. החץ בתמונה מצביע עליו. הסרט הזה מורכב משלושה חלקים: בסיס מרכזי המכוסה בשתי כנפיים (או אולי מוטב שפתיים), הניתנות להסטה לצדדים.

הרפד פורש את ה"כנפיים", ותוקע את המסמרים ברצועה שביניהם. עם סיום העבודה הוא "סוגר" את הכנפיים-שפתיים והמסמרים נעלמים מהעין.

כאמור, זה רכיב של ריפוד אנגלי מסורתי, זכר לימים בהם רופדו מכוניות בעבודת יד. מכוניות המיוצרות כיום מרופדות בשיטות אחרות, ממוכנות וממוחשבות. ולכן כיום, בחנויות אספקה לרפדים בישראל, לא ניתן להשיג את הרכיב הזה. אחרי דיון עם איגור ואנדרי, כשהתברר מה צריך, חזרתי לקופסה בה נשמרים שרידי הריפוד של 26-453 ומצאתי:

חזרתי עם הממצא לצמד הרפדים והם אישרו כי כן, זה מה שנחוץ.

חיפוש זריז בחנויות ריפוד אנגליות העלה את המקבילה העכשווית שלו ב Woolies:

 

תוך יומיים הגיעה החבילונת עם הסרט לידינו, והיא כבר מוכנה להצטרף למקומה הטבעי הכיסאות הקדמיים של הרובר

ובשאר עניינים – בפעם הבאה.

NEXT:   http://wp.me/pXLKy-11P

PREV:   http://wp.me/pXLKy-10m