אוגוסט 19

תגיות

גידול שיניים וצרות אחרות – י’

כדי להעלות את הקפיץ אל מקומו הנכון באמצע המרווח בין שני מגבילי התנועה, ניתן לנקוט בשלל אמצעים: החל ב"השטחת" הקפיץ, דרך שימוש בשאקל קצר יותר ועד היפוך כיוונו של השאקל:

up

כל הנ"ל דורש שליפת הקפיץ מהמכונית, או לפחות הפרדתו מהשאקל האחורי – מה שעלול לדרוש פירוק הכנפיים האחוריות, מה שדורש פירוק צינור הזנת הדלק למיכל – כולן פעולות קשות לביצוע והרות סיכונים.

כיצד, אם כן, ניתן להרחיק (להעלות) את הסרן מעל האשיה, בלי להסיר את הקפיץ מן המכונית?

יתכנו צעדים אחדים:

הראשון: להסיר עלה אחד מהקפיץ, וכך לעשותו "רך" יותר.

השני: להנמיך את מגביל התנועה התחתון.

GT

השלישי: להניח "בלוק הגבהה" בין הקפיץ ובין הסרן:

harkava-rear-spring1

התחלתי בראשון – הסרת עלה מהקפיץ. כדי שזה יהיה אפשרי יש לשחרר את הקפיץ מהסרן על ידי פירוק והסרת ה U bolts (מספר 21 בציור שלמעלה). כך נראה הקפיץ אחרי השחרור:

shichroor

איזה עלה להסיר? קפיץ עלים בנוי בדרך כלל באופן הבא: לחלק מהעלים מסומררים תפסים בצורת U, והקפיץ מורכב כך שהעלים מונחים לסרוגין זה על גבי זה, עם־תפסים ללא־תפסים וכו’. והכלל אומר כי מורידים עלה ללא תפסים, ומשאירים את אלו עם.

עיון בציור מראה כי המועמד הראשון להסרה הוא עלה מס’ 3 מלמטה.

והנה שלושת העלים התחתונים מפוזרים למרגלות המכונית, בעוד אני מוחה (הרבה) זיעה.

out

אחרי הרכבת הקפיץ מחדש (מינוס עלה) יש להצמיד מחדש את הקפיץ לסרן. המרחק ביניהם הוא עכשיו גדול בהרבה מאורך ה U bolts ולכן יש להעזר במותחן המאולתר הנראה בתמונה. כשהמרחק נהיה קצר מאורך ה U bolts ניתן להחליף ביניהם ובין המותחן.

בסיום העמל הרב הזה התברר כי הסרן נשאר בשלו: מהודק למגביל התנועה התחתון. פחות, אבל עדיין מהודק.

שוב שיחררתי את הקפיץ מהסרן, פונה לשלב ב’ בתכנית.

כך נראה המגביל התחתון בעת הרכבתו בסתיו 2017:

mag1

גובהו מעל האשיה כ 4 ס"מ.

הוא עשוי מגומי קשיח ומהודק לעריסתו בשני פינים מתפצלים גברתניים.

mag2

הערכתי כי ניתן להנמיך אותו בס"מ בלא שתיפגע האפקטיביות שלו. אפשר לעשות זאת פשוט ע"י חיתוך פרוסה בעובי ס"מ ממנו. לשם כך יש לשלוף אותו, ולשם כך יש להגביה את הסרן מעליו. שוב שיחררתי את ה U bolts והגבהתי את הסרן. אחרי יישור הפינים המתפצלים נשלפת הגומיה בלי בעיות. הנה העריסה ריקה:

reika1

reika2

טינו פרס ס"מ מן הגומיה:

gumia

אבל בכך לא הסתפקתי. החלטתי להוסיף לוחית מרווח בין הקפיץ והסרן, בעובי 1.5 ס"מ. זוהי טכניקה מקובלת להנמכת מרכבים, וזה בעצם מה שאנו מנסים לעשות כאן. טינו שילב בין מכסה הקפיץ העליון ולוחית המרווח:

mir1

mir2

mir3

אחרי סגירה מחודשת של ה U bolts, והצבת המכונית בחזרה על גלגליה – ניתק סוף סוף הסרן האחורי מן האשיה, והוא צף לו עכשיו בניחותא בין שני המגבילים.

המשך יבוא

הפרק הקודם PREV