26-453 חוזרת מן המתים, פרק שני: אשיה, יד-ההגה, תיבת-ההגה, ברגים.

 ב. שיפוץ מיכלולים.

ב1. אשיה.

את האשיה, הצירים הקדמי והאחורי, הג’נטים, מוטות ההיגוי וחלקי תמיכה שונים שלחנו לניקוי חול ב"חצם". הניקוי כולל גם צביעה מיידית בצבע יסוד, אחרת צפויים החלקים שנוקו להחלדה מהירה.

The chassis before sand blasting

תמונה 1: אשיה לפני ניקוי.

לפני השליחה תיקן אורי את ה"אוזניים" אליהם מחובר גוף המכונית וצינור הפליטה, שהיו מעוכות ומעוקמות.

repaired body mounting point

אחרי כחודשיים המתנה וקצת תחנונים הוזמנתי ל"חצם" לראות את התוצאה.

chassis after sand blasting and painting

Chassis after sand blasting and painting

The wheels after sand blasting and dust painting

אורי הזמין משאית קטנה והכבודה חזרה למוזיאון\סדנה שלו, ובעזרת כמה חברים חסונים היא הוכנסה פנימה, והועמדה לקיר, בצפיה להמשך העבודה.

The chassis returns to the workshop

Cleaned and painted parts awaiting re-assembly

ב 2. ידי הסרן.

אחרי פירוק וניקוי יסודי התבררו הדברים הבאים: תושבות המיסבים שחוקות עד כדי כך שהמסבים מחליקים עליהם – מה שמונע את פעולתם התקינה וגם גורר חופש בלתי-נמנע במערכת ההיגוי. גם המשטח עליו מסתובב מחזיר השמן בלוי ובמרכזו חריץ.

תיקון זול אפשרי על ידי הדגשת מספר רב של נקודות על המשטחים, חריטת משטח מחזיר השמן והרכבת מחזיר שמן בעל קוטר קטן יותר.

A worn stub axle and a cheap repair

יד סרן בלויה, ומה עשה מכונאי כדי שהאוטו יעבור טסט והלקוח ישלם מעט:

Just to let the car pass the MOT

אבל תיקון ממין זה מסתיים במכלול נחות ולא מדוייק ולא זו היתה כוונתי בשיפוץ. המטרה בשיפוץ הנכחי היא להגיע למצב בו יצא הרכב מהמפעל או טוב יותר (כפי שטוענים ב whitespot)! חיפשתי לכן דרך להחזיר את המכלול לערכיו המקוריים על ידי ציפוי בכרום קשה. לעזרתי נחלץ יהלי רותם שהמליץ על "המשפץ" מרחוב לבנדה בתל-אביב. הם מסוגלים לבצע את העבודה – אמנם ביוקר רב: מדובר בשש נקודות של השחזה וציפוי – שלוש לכל יד הגה. ה king-pins ותותביהם, לעומת זאת, היו במצב מצויין ולא נזקקו לטיפול, אבל למען ציפוי הכרום של יד ההגה היה הכרח לשלוף את התותבים (בוקסות) ממקומם. את זה עשה טינו בעדינות בעזרת מכבש. כל חלק סומן על מנת שיוחזר למקומו המקורי.

החברה ב"המשפץ" השחיזו את תושבות המיסבים, ציפו בכרום קשה, ביצעו שיחרור מימן בתנור ולבסוף השחיזו חזרה למידה המקורית – כאמור, שלשה משטחים בכל יד סרן. בלעדי שחרור המימן הופך החלק לשביר ופריך – מצב הרסני בחלק מפלדה מחושלת שאחראי לפעולת ההיגוי והבלימה של המכונית!

השלב הבא היה השגת ארבעת מיסבי הגלילים הקוניים ושני מחזירי השמן. אחרי התרוצצות מסויימת באיזור התחנה המרכזית הישנה בתל-אביב השגתי את כולם. לחילופין, ניתן גם ליבא אותם מאנגליה ולהתכתש אגב כך קלות עם המכס והמשלחים.

עוד פעולות אחדות נדרשו להשלמת המשימה: השחזת אום כוונון המיסבים (ראו "הרובר עובר טסט") והשגת לוחיות האבטחה החד-פעמיות (קיימות ב eBay), ולבסוף יצור אטם הנייר שיש לשים בין צלחת הבלמים ויד הסרן.

Hard chromium plating brings back the stub axle to specs

יד סרן משופצת.

The restored stub axle

יד הסרן מורכבת על הצלחת הנושאת את סנדלי ומשאבות הבלמים (ומכלולים אחרים – ראו בהמשך)

כשכל החלקים היו מוכנים הבאתי אותם לטינו שהרכיב אותם במקומם, בעזרת המכבש שלו, בנחישות ורגישות, ומילא בכמות נדיבה של משחת סיכה. לבסוף החזרנו הכל למקומו בסרן הקדמי.

Re-assembling the (new) bearings and oil seals

באותה הזדמנות גם ניקינו את ההברגות של ברגי (“גוז’ונים") הגלגלים.

The wheel studs are also cleand

וצד אחורי:

The back side of the stub axle

ב 3. ברגים ואומים.

 כל ברגי הרובר הם מטיפוס אנגלי מיושן: BSF, BSW, BSP, BA. הם נבדלים מברגים מודרניים לא רק במספר הכריכות ליחידת אורך ובזוויתן, אלא גם במידות המשושים הדרושים לחיזוקם. בארץ קשה, או בלתי אפשרי, להשיג את רוב הברגים והאומים הללו, את כלי העבודה המתאימים להם ואת המחרוקות והמברזים הדרושים לאחזקתם. רוב המכונאים נוטים, בחרי אף, להחליפם בברגים מודרניים בכל מקום שרק אפשר. אבל במקומות רבים ברובר זה בלתי אפשרי – אם משום שההברגה היא חלק מהמכלול (למשל בלוק המנוע), אם משום שמדובר בבורג בעל צורה מיוחדת העשוי מפלדה מיוחדת (כגון חיבורי הציריות וגל-ההינע), ואם משום שמדובר באומים המשוקעים במרכב והחלפתם היא עסק ביש. חלק מהברגים אמנם ניתן להחלפה, אבל ההחלפה בברגים מודרניים מכל הבא ביד מסרבלת מאד לא רק את העבודה על הרובר, אלא אפילו את ארגז הכלים הדרוש לשם כך העלול להכיל, לכל מידת בורג, שלשה סטים של כלים (בריטי, אינצ’י, מילימטרי). אפילו הזמן הרב המתבזבז כך על מציאת המפתח המתאים לכל בורג הוא משאב המתכלה ולא שב. אי לכך החלטתי הנחושה היתה לדבוק בברגים המקוריים עד כמה שרק אפשר. לשם כך רכשתי לא רק סט מקיף של כלי עבודה במידות האנגליות (מפתחות פתוחים, רינגים, גביעים וצינורות) אלא גם סט מקיף של מחרוקות ומברזים למידות הנ"ל.

Rover P2 requires BSF/BSW tools: spaners, rings, boxes

ערכת כלים BSF/W  לטיפול בברגי הרובר.

הברגים שנשלפו מהמכונית בזמן הפירוק היו לא רק חלודים ומלוכלכים, אלא בחלקם גם מעוותים ממתיחת-יתר ומשאר התעללויות, ובחלקם פצועים עקב שימוש בכלי עבודה לא מתאימים על ידי מכונאים חסרי סבלנות או ידע. (אחד הדברים הראשונים ש"לימדו" אותי במוסך שמואל היה: “אם בורג לא נפתח השתמש בפטיש ואיזמל!”).

אי-לכך החלטתי לא להסתפק בשליחת הברגים לניקוי בחומצה וגלוון אצל "תרשיש", אלא גם להקדים לכך טיפול "אישי" בכל בורג ואום על ידי מברשת ברונזה, מחרוקת ומברז, ובמידת הצורך גם משחזת ושופין. שלב ממושך ומיגע, אבל משתלם אחר-כך, בעת ההרכבה מחדש שהופכת לתענוג. כך מצאתי שחלק לא מועט מהברגים והאומים הקטנים יותר, במידות 1/4 ו 5/16 היו פגומים ללא תקנה. אי לכך עברתי בדקדקנות על קטלוג החלקים של הרובר, רשמתי כמות כל אחד מהברגים הללו והזמנתי מאנגליה מספר כפול של ברגים ואומים חדשים במידות המתאימות. שיהיה.

All bolts and nuts had been galvanized

הצבע המקורי של ברגי הרובר היה שחור. מחמת ההרגל גילוונו ב"תרשיש" חלק מהם בזהוב – אבל הרוב גלוון, לבקשתי, בשחור.

אחרי שהברגים חזרו מציפוי הקדשתי יום עבודה למיונם – כל סוג למגירה משלו.

ב 4. תיבת ההגה.

 הרובר מצוייד בתיבת הגה מסוג בורמן-דוגלס, שהיתה חביבה על יצרנים בריטיים אחדים בשנות השלושים והארבעים, ורק עליהם, ומסיבות הידועות להם בלבד.

יחודה של תיבה זו הוא בכך שכמעט ולא ניתן לכוונן בה דבר, והדרך היחידה לקזז בה את השחיקה הבלתי נמנעת של חלקיה הוא על ידי שימוש במכונות כלים: משחזת, מחרטה, כרסומת ו… ציפוי? אני מציין כי השחיקה בלתי נמנעת, כי מתכנני התיבה הזו נמנעו ככל יכולתם משימוש במיסבי כדורים או גלילים. היא בנויה על טהרת מיסבי החלקה מארד (כמעט), החייבים להיות טבולים בשמן סמיך לשם פעולתם התקינה.

Steering layout

תמונה: פרישה של תיבת ההגה.

כמה מהרעות החולות של הגה זה נובעות מהצינור הארוך (61) שמחבר את התיבה אל גלגל ההגה. זה חלק מבני של מכלול ההגה.

תצורת ההגה היא בורג וחילזון, כאשר שני המיסבים היוצרים את הציר סביבו נע הבורג הם החילזון בתיבה (63) ומיסב הכדוריות בחלקו העליון של הצינור (77,78,79,80). פירוק והרכבה של הצינור מחייבים לכן שמוש במחרטה לשם מירכוזו מחדש, אבל אצל אף אחד מהחרטים איתם הייתי בקשר, כולל "המשפץ", לא היתה מחרטה מספיק ארוכה לשם כך.

האם ניתן לנתק בין התיבה לצינור וכך לאפשר שמוש במחרטה קונבנציונלית? הצינור מחובר לתיבת ההגה בארבע מסמרות פלדה, וב"המשפץ" טענו כי לא תהיה להם דרך לסמרר אותו חזרה, היה ונסיר את המסמרות הללו. גם ריתוך (במקום מסמרות) לא בא בחשבון, מחשש שיעוות את הצינור ואת התיבה.

בעיה אחרת שיוצר הצינור הארוך היא הבעיה הבאה: במשך השנים נוצרת חלודה בפנים הצינור, כי במקורו הוא לא נצבע שם (קשה!). חלקי חלודה, קשים כזכוכית, נושרים ונופלים על הבורג, נדחקים בינו לבין דופן התיבה וחורצים חריצים עמוקים בבשרו ובבשרה, באותו חלק ממנה המשמש כמיסב החלקה.

The steering box is badly worn

התוצאה: חופש גדול בהגה, הגה קשה.

אחרי התלבטות קשה הסכימו ב"המשפץ" לפרק חלק מהמשחזת שלהם כדי שתתאפשר הרכבת בית ההגה עליה ללא פירוק הצינור. החלק הפגום בתיבת ההגה הושחז הוחלק וצופה בכרום קשה. שתי טבעות פליז הורכבו על הבורג המרכזי בשני צדדיו כדי להגדיל את היקפו כך שיתאים לתיבה המושחזת ללא חופש כלל.

Increasing the diameter of the steering nut so that it can fit the re bored steering box

כל החלקים וכל המשטחים נוקו אחרי כן ביסודיות, כולל פנים הצינור שנוקה מחלודה ורוסס בחומר שישמור עליו מפניה. הוכנו אטמים חדשים למכסה התיבה העליון והתחתון, וטינו וידא שהמרווח בין גל הדחיף ( 64 ) והמכסה העליון הוא זניח, ובכל זאת אינם נוגעים זה בזה. רכשתי 42 כדוריות חדשות והרכבתי את המיסב העליון. את החופש בו ניתן לכוון לאפס באמצעות מפתח מיוחד הנמצא ברשותי.

Home made spaner for locking the steering upper ball race

בבסיס מוט ההגה נמצא מחזיר שמן. גם הוא הוחלף בחדש.

New oil seal

בזה הסתיים חלק אחד משיפוץ ההגה, אך עדיין נותרו שניים לפנינו: האחד הוא גלגל ההגה עצמו, והשני הוא המוט הפנימי, הקונצנטרי, שעליו מורכבים כפתורי הצופר ומעמעם האורות. על גלגל ההגה כבר הרחבתי את הדיבור. על המוט הפנימי אספר בנפרד.

ולסיום פרק זה: העבודה היתה יקרה וקשה ביותר. באנגליה קיימים בתי-מלאכה המתמחים בשיפוץ תיבות הגה מסוג זה ויתכן שעבודתם היתה לא רק זולה יותר אלא גם נותנת תוצאות טובות יותר (כי הם כבר מזמן בישורת של עקומת הלימוד, ומזמן קיים ברשותם הציוד הדרוש). אבל בגלל המחיר הגבוה של הובלה מכאן לשם ובחזרה של מכלול גדול וכבד, ובגלל ידם הקשה והרעה של המכס ומשרד התחבורה החלטנו לבסוף לבצע אותה כאן בעצמנו, ונראה שהתוצאה הגיעה לסטנדרטים שהצבנו לפנינו.

PREV:  http://wp.me/pXLKy-dn

NEXT  http://wp.me/pXLKy-et