26-453 חוזרת מן המתים: פרק שלושים-ושלושה, המרכב ו'.

קיים פרדוקס מסויים בעיסקי שיפוץ המכוניות הישנות: מכוניות פתוחות, ספורטיביות, קבריולטים ומכוניות-טיול – נחשקות יותר ויקרות יותר מ"מכוניות מנהלים" (אם כי יש להודות ביושר כי רובר 10 נועדה למנהלים זוטרים ולעוסקים זעירים ולא נשאה עיניה מעבר להם). ועם זאת השיפוץ של האחרונות יקר וקשה בהרבה: ארבע דלתות לעומת שתיים, שישה חלונות, ריפוד עשיר ומסובך… מיאש ולא משתלם, לא?
לא. ואנחנו בעצם רק בשלב הפירוק ומניית האינוונטר. נתחיל לכן מהמטרה, איך זה צריך להראות (איך זה יראה) בסוף:

What we are aiming at

מאחור, ובערך כך מלפנים:

Or like this, approximatly

אבל עד שנגיע לשם יש לחזור למציאות האפורה ולהמשיך בפירוק.
את הריפוד הסיר כבר אודי ומה שנותר לי הוא להסיר את מנגנון המנעולים, מנגנון העלאת והורדת החלונות, ואז לשלוף את החלונות עצמם מהדלתות כדי שאפשר יהיה לעסוק בשיפוצן  וגם בשיפוץ המנגנונים הנ"ל .
את החלונות של הדלתות הקדמיות אפשר היה, בקצת אקרובטיקה, לשלוף ללא פירוק תעלות מוליכי החלונות, אך בדלתות האחוריות זה היה הכרחי. התעלות עשויות מפח בעל פרופיל ח שבתוכו לבד באותו הפרופיל והמשמש לאטימה. התעלה מחוזקת באמצעות ברגי הפח החבויים מתחת ללבד, וחלודים אנושות. כדי להגיע אליהם לא היתה ברירה אלא לתלוש את הלבד – וחלק מהברגים הסרבנים אף נאלצנו לקדוח. רק אז אפשר היה להוציא את החלונות עצמם.

Door glass

מעל החלונות נמצאים "מגיני גשם"

and above

כדי להסיר אותם היה צורך להסיר את מסגרת העץ הלבוד שהקיפה את החלון. הסרתה וחידושה נדרשו בכל מקרה.
עכשיו היו לנו ארבע דלתות ערומות

Naked doors

וניתן היה לאמוד את הנזקים בהן:

Damage

שנים רבות הייתי בא לאליעזר "רדיאטור הנגב" לתיקון נזילות ברדיאטור של 26-069, וכל ביקור כזה היה מלווה בטקס: אליעזר היה פותח אחת מדלתות הרובר, סוגר אותה בטפיחה ואומר: “פריג’ידר!” כאות להוקרה עמוקה (ובאמת, מפעל allsteel באוקספורד, בו יוצר מרכב הרובר ייצר בין היתר גם מקררים חשמליים או לפחות את הארגזים שלהם). לחלק מהסגירה המדוייקת והאלגנטית אחראים הצירים המשובחים ותפסיהם הניתנים לכוונון. על התפסים כבר סיפרתי. עכשיו הגיע תור הצירים:

Remains of hinge pins and balls

רק ארבעה מהשמונה הדרושים שרדו, ואף זאת לא בצורה מושלמת. עוד ארבעה לפחות, נכנסים לרשימת "צריך להשיג".
במסגרת "הכל הפוך", גם דלתות הרובר נפתחות הפוך מאשר במכוניות מודרניות. הן ידועות גם כ"דלתות התאבדות", כי נסיון לפתחן בעת נסיעה (למשל נסיון לשפר סגירת דלת שלא נסגרה היטב בתחילת הנסיעה) יביא לפתיחתן המוחלטת. גם בחניה יכול הדבר לגרום למפגעים כגון ריסוק טרפיקטור פתוח, וכבר היו דברים מעולם. לכן חשובים מאד מגבילי טווח הפתיחה המובנים.

Door stopers, galvanized

אשר נוקו וצופו וכבר מוכנים להמשך חייהם.
מנגנוני המנעולים נוקו על ידי השרייה ממושכת בטינר, ושמוש נמרץ בסחבות וסמרטוטים, ואז נמסרו לטינו לבדיקה ותיקון במידת הצורך. מנגנוני פתיחת החלונות של 26-453 מתחלקים לשני סוגים: הדלתות הקדמיות צוידו במנגנון “פתיחה מהירה" עם ידית ארוכה וחצי סיבוב,

door window handle

הידיות הללו נשלחו לפרדי לחידוש. החלונות האחוריים מצויידים בפתיחה רגילה עם ידית-ארכובה. השגתי כאלו בביולי במצב טוב:

rear doors windows handles

גם מנגנוני הרמת החלון נוקו וצופו. המנגנונים של הדלתות האחוריות מצויידים בקפיץ שיכול להפגע מתהליך הגלוון. אי-לכך הוא פורק לפני הגלוון, ויוחזר על ידי טינו למקומו. כך נראים מנגנוני "פתיחה מהירה" אחרי הגלוון:

galvanized fast windows regulators

גם מסילות\תפסי החלונות, אותם מפעילים המנגנונים הנ"ל, נוקו וגולוונו:

wondows channels galvanized, but un usable

מול מנגנון הנעילה יש "מעגן" דו-מדרגתי, הלוכד את לשון המנעול בעת סגירת הדלת. מדרגת הביניים נחשבת לאמצעי בטיחות ותפקידה לגרום לסגירה מינימלית גם אם הדלת נטרקת חלש מדי. כל המעגנים הללו עשויים מארד מצופה בכרום, וגם הם נשלחו לפרדי לתיקון, ליטוש וציפוי כרום.

Door strikers as found

לכל מנגנון נעילה שתי ידיות: פנימית וחיצונית.

outer driver door handle

inner door handle

הידיות הפנימיות, כמוהן כידיות החלונות, מחוברות לציר המנגנון על ידי פין ברזל קטן. הוא מאובטח במקומו על ידי שתי כוסיות, מצופות כרום גם הן, הנסגרות זו על זו סביבו, בלחצו של קפיץ. כמובן שגם הן נשלחו לפרדי לליטוש וציפוי מחדש.

parts send to re chrome

אגב, כדי להכניס את הפין למקומו יש להרחיק את שתי הכוסיות זו מזו, כנגד הקפיץ המנסה דווקא לשמור אותן זו בתוך זה, זה מה זה מעצבן וכדאי להשתמש במכשיר יעודי:

Richard Stenning's door interior pin extractor

את המכשיר הזה רכשתי לפני שנים רבות מריצ’רד סטנינג. ריצ’רד חי לו בכפר קטן בדרום מערב אנגליה, כפר שלא השתנה כנראה במאומה בשלוש מאות השנים האחרונות ואולי יותר. אסם גדול היה צמוד לביתו מלא וממולא במכוניות רובר מסדרות ה P השונות, מאחד ועד שש, וחלפיהן. ניתן לראות עדיין מדבקה בכתב ידו: Door interior handle pin remover P2, P3, P4 , והמחיר: 1 פאונד.
בארכיב הלאומי האנגלי שמורים מסמכים הנוגעים לרובר מסדרת P2 המוצג המוזיאון הלאומי בביולי, ושניים מהם נכתבו על ידי ריצ’רד סטנינג. אחד מהם עוסק – איך לא? – בידיות הדלתות של אותה מכונית…

NEXT:    http://wp.me/pXLKy-pR

PREV:    http://wp.me/pXLKy-p6