26-453 חוזרת מן המתים: פרק ארבעים-ושמונה-א': הדלתות (א').

מפעם לפעם הייתי מגיע ל-"אליעזר – רדיאטור הנגב" באיזור המוסכים הישן בבאר-שבע, מול השוק, בעסקי הרובר. ואליעזר, בעליו הגאה של מרצדס, היה לפני הכל ניגש למכונית, פותח את אחת הדלתות וסוגרה בטפיחה ואז אומר בהתפעלות "פריג’ידר!” – ולקבל מחמאה כזאת מפי אליעזר לא היה דבר של מה-בכך.

המכוניות האנגליות ידועות בצליל הטריקה המשובח של דלתותיהן, המצוידות במנגנוני Wilmot-Breeden, שהם גם יצרני הפגושים של הרובר:

Rover patent wilmot Breeden bumper

כשהתקרב תורן של הדלתות להשתפץ התחלתי לאגור עליהן מידע, ובראש ובראשונה על דרך תפעול החלונות ואטימתם, הרכבתם ופירוקם, אך לא פחות מכך גם על הידיות, המנעולים ויתר אביזרי הפירזול כגון צירי הדלתות.

אבחנה נושנה עוסקת בדרך בה בודקים בני עמים שונים מכוניות: אמריקאים בועטים בצמיגים, גרמנים שוכבים תחת המכונית, צרפתים גוהרים על תא המנוע והאנגלים – טורקים את הדלת ובוחנים את הריפוד.

לאנגלים מסורת ארוכה של בניית כרכרות ומרכביהן, ובהיותם עם מעמדי מאד כל אביזר סימל משהו שמעבר לתכליתו השימושית. כי יש ידית ויש ידית, יש דיפון ויש דיפון, יש בורג עץ ויש בורג עץ – הם לא נבראו שווים.

A first class example of a Rover finish

היכן עוד תמצאו אתרי מכירות המוקדשים כולם למוצרי ריפוד ופירזול של מכוניות עתיקות, כגון woolies :

http://www.woolies-trim.co.uk/

או Paul Back :

http://www.vintagecarparts.co.uk/categories/vintage-car-parts-rubber-and-sponge-parts

 המומחים טוענים כי לאסקימוסים בקוטב שלושים מילים שונות המתארות פתיתי שלג – עד כדי מפותחת הרגישות שלהם לנושא וגדולה הרזולוציה; מומחים אחרים טוענים כי לבדואים שלושים מילים שונות המתארות גמלים, אבל לדעתי, ומתוך עיון באתרים הנ"ל, לאנגלים שלוש מאות, אם לא יותר, מילים שונות המתארות אביזרי פירזול ואיטום של מכוניות עתיקות, ולעיתים השמות הללו הם גם שמות נירדפים, כלומר שמות שונים לאותו פריט.

הבעיה שעמדה, ועדיין עומדת בפני היא כזאת:

לא נשאר לנגד עיני דגם שלם ואותנטי של דלת רובר P2 מתפקדת, ובספרות (הענפה למדי) שברשותי לא רק שתאורה חלקי בלבד, אלא גם ששמות החלקים השונים אינם עיקביים ואינם יוצרים תמונה ברורה וחד משמעית של מי נגד מי ואיפה.

קחו למשל פריט בעל מק"ט רובר 67203 המכונה glazing strip for door windows ואורכו הנקוב בקטלוג הוא as required דהיינו "כמה שצריך" (שזו גם תשובת בית-הספר לשאלת לקוח של רולס-רויס: “כמה כוחות סוס?”). אז כמה צריך, ולהיכן בדיוק מחברים\מדביקים אותו?

ישנם שלשה מקורות יעודיים לאביזרי פירזול עבור רובר P2: האחד הוא מייק קולדרי בנוטינגהם, אנגליה, השני הוא scott old auto rubber במלבורן אשר באוסטרליה, והשלישי, בייסיס, נמצא ממש ברחוב הראשי – של רנוויק, ניו-זילנד. רנוויק נמצאת במחוז היין מרלבורו שבצפון האי הדרומי ותמיד יהיו מוכנים למכור לכם שם גם בקבוק יין משובח, עם הגומיות.

כמה עולה ה-glazing strip בכל אחד ממקומות אלה? קשה לדעת, כי באף אחד מהם לא נקראת הגומיה הזו בשם זה ממש.

מייק קולדרי קורא לה, כנראה, outer brush strip ואולי inner weather strip? סקוט קורא לה, כנראה, Door draft seal (עליה הוא גובה 55.38 דולרים אוסטרליים לכל דלת) – אבל אי אפשר היה להציל מפיו מה היא בדיוק והיכן היא יושבת.

באתר הניו-זילנדי דווקא יש תאור של מוצר:

אבל שוב, לא ברור אם זה המוצר המבוקש, ואיזה אורך נחוץ – והוא גם יקר בטירוף.

במקורות הלא יעודיים, כגון woolies ודומיו שוררת אותה אי-בהירות.

אז מה, כמה, וממי להזמין?

*

בשלב זה התחלנו לפרק את הדלתות ולהתחקות אחר כל רמז לדרך הרכבתן הנכונה מחדש, כדי להשיב אליהן את זוהר נעוריהן האבוד.

עבר מפואר (ועתיד מזהיר) – אבל ההווה קשה:

פירוק מנגנוני החלונות והמנעולים היה כרוך בעיקר בכמויות נדיבות של שמן לשיחרור ברגים. במקרים אחדים היה הכרח לקדוח את הבורג החלוד. המנגנונים נוקו, גולוונו, נבדקו על ידי טינו ונמצאו תקינים (פרטים נוספים כאן: http://wp.me/pXLKy-qn ).

השלב השני היה שליפת החלונות מתוך הדלתות. את החלונות הקדמיים ניתן היה, בקצת אקרובטיקה, לשלוף מתוך הדלתות. אולם את החלונות האחוריים אי אפשר היה להוציא ממקומם בלי לפרק תחילה את המסילות המובילות אותם.

מבט מהצד על מבנה המסילות ואחזקתן:

Remains of the windows channels

המסילות עצמן מדופנות בלבד שחור. יש להן פרופיל ח שרגליו מכופפות כלפי פנים, כדי להחזיק את הלבד במקומו.

Original channels profile

הלבד גם מכסה על ברגי הפח המקבעים את המסילה למסגרת החלון, ושוב, אי אפשר היה להוציאו ממנה שלם, כמו שאי אפשר היה להבריג החוצה את כל ברגי הפח – היה הכרח לקדוח אחדים מהם.

בחלקן התחתון מהודקות המסילות לדלת על ידי תפסנים – אלו היו ברובם חלודים ושבורים. לכל דלת יש שתי מסילות: “ארוכה" (בחלק העליון) ו"קצרה". הקצרה זהה בכל הדלתות, והארוכה של הדלתות הקדמיות שונה מן הארוכה של הדלתות האחוריות.

Dimensions

מסילות הדלתות האחוריות.

המסילות נמסרו לטינו לניקוי וישור. טינו גם שיחזר את התפסים המהדקים את החלק התחתון של המסילה לדלת.

The channels are hanging to the door

עתה ניתן היה גם לשחרר את הזכוכיות העליונות שבכל דלת – “מדפי אוורור":

Top glass

וגם לבדוק את החלונות עצמם:

Windoes glass had been checked for scrateches and rejected

מחזיקיהם הוסרו בעזרתו האדיבה של רמי מ"רם גלס" ונשלחו לגילוון.

משקופי החלונות ולוח השעונים עשויים מעץ אגוז מלוטש, ואמורים להראות כך:

A good example of the instrument panel etc

המשקופים מורכבים על חלקו התחתון של החלון, בדלת. הסרת אחד המשקופים של 26-453 גילתה מאחוריו את השרידים העלובים הבאים:

Poor remains of a weather strip

התחתון שבהם מזכיר את ה weathersrip מניו-זילנד. האם לכך התכוון המשורר? האם זה ה glazing strip for door windows המיסתורי?

אני מנסה לברר זאת ונתקל בקשיי תיקשורת רציניים. אבל התשובה  תינתן בקרוב.

NEXT:    http://wp.me/pXLKy-y3

PREV:   http://wp.me/pXLKy-xo