26-453 חוזרת מן המתים: פרק שמונים וחמישה – לוח המכשירים (ג).

זוכרים את האיש ההוא שלימד את העכביש שלו לנגן בכינור?

שלוש עשרה שנה נמשך המבצע ובסופן הפליא העכביש לנגן. אז הכניס האיש את העכביש לקופסת גפרורים והלך לפאב להראות לחברה. “בואו לראות" הזמין אותם ופתח את הקופסה. "איכס עכביש" מיהר מישהו ומעך אותו.

ולמה נזכרתי בזה? במקום להכביר במילים אתחיל מהסוף:

The final product

כך נראה לוח המכשירים המחודש, ואני חושש להתעטש על ידו, בידיעה ברורה שכך אהרוס את הכל.

ועכשיו לסיפור עצמו. כפי שכבר סיפרתי בפרק ששים וארבעה לא היה ברור מה צבע הרקע הנכון ללוח המכשירים. הרכבתי לנסיון לוח מכשירים כשהרקע שלו הוא כרום מלוטש (פרק ששים וחמישה ) ואז פתחתי שאילתה בפורום P2 של ה RSR (מועדון רובר הבריטי) : http://www.rover-forum.thersr.co.uk/viewtopic.php?f=17&t=1293

והתגובות בו היו חד משמעיות ופה אחד: על הרקע להיות שחור, ועם הכיתובים המתאימים!

לא ידעתי כיצד לגשת לעניין, והתחלתי לגשש באפלה. אחת העצות שקיבלתי היתה להכין גלופה או מסכה מתאימה בהדפסת-משי ולהדביק אותה על הפנל. זכרתי גם, כי לפני שנים רבות, כשהיינו בונים מכשירים אלקטרוניים בסדרות קטנות היו משחירים את הפנל באנודיזציה וחורטים עליו את הכתובת בעזרת פנטוגרף שהכיל את הפונטים המתאימים. שתי שיטות שהוכיחו את עצמן – אך חסרו לי קצות חוט וקשרים מתאימים כדי להתקדם במסלולן.

אבל באותו שרשור עצמו בפורום של ה-RSR נתן לי P3Steve  קישור לרשימה שלו בה תיאר בפרוטרוט שיפוץ פנל של רובר P2 מודל 47. החלטתי ללכת בעיקבותיו. אחת הסיבות היתה טענתו, שגובתה על ידי אחרים, כי צבע נדבק טוב לכרום בו מצופה הפנל. השיטה בה P3Steve נקט היתה צביעת הפנל בשחור, והדבקת אותיות מסוג לטרסט אליו, ולסיום צפוי הכל בלכה שקופה. קיקי ושות' הסכימו לקבל את המלאכה על עצמם. רכשתי שלשה גליונות של לטרסט (למשל מ http://www.letraset.com/ או מ http://www.fredaldous.co.uk/craft-shop/card-making/rub-down-transfers.html ), מסרתי אחד לידיהם, וגם לוח מכשירים ריק, וכן תצלומים מפורטים של לוחות "נכונים" וכיתוביהם, וקיוויתי לטוב.

כעבור כחודש הזמינו אותי הנ"ל אליהם לראות את התוצאה:

The renewd panel, using "Letraset" fonts

גם הלוח התחתון של הפנל הסתיים יחד איתו. לא התאפקתי ונסעתי ישר לטינו להתפאר בתוצאה. ולמחרת הגיעה גם הצמה החדשה והגיע הזמן להרכיב את המכשירים בלוח המכשירים היפה ואותו עצמו בפנל המחודש – וכל תנועה לא זהירה ולא מחושבת דיה תסתיים בשריטה, כתם או אסון אחר, כמאמר המשוררת:

אל האף ניכנס יתוש

מן האף יצא עיטוש

והפיל עציץ עם ברוש

לכולנו על הראש

(לאה גולדברג, ניסים וניפלאות)

בהרכבה עצמה ניתקלתי בקשיים. הצבע חדר להיקף החורים המיועדים למכשירים ומנע את כניסת אחדים מהם למקומם. נסיון לגרד את הצבע המיותר ממקומו לימד אותי עד מהרה שהמשימה גדולה עלי ובידי יתגרד הצבע כולו מהלוח…

כרגיל, טינו הציל את המצב ואיפשר הרכבת המכשירים במקומם. את מירב הזהירות יש להקדיש להרכבת נוריות הפנל. כזכור, על התושבת שלהן, מבחוץ, כרוך חוט התנגדות דקיק והרכבה לא זהירה דיה גורמת לניתוקו ולפסילת הרכיב כולו לשימוש (מחירו 20 פאונד ~ כ 120 ש"ח).

אבל אחרי ההרכבה מגיע רגע שכולו תענוג – חיווט לוח המכשירים בצמה היעודית שלו.

כך נראית צמת הלוח הישנה:

The old panel loom

בלויה ועייפה…

וכך נראה הלוח המחודש כשכל המכשירים מורכבים בו:

Instruments in place

לא רצוי להרכיב אותו בפנל עם השעון והספידומטר בתוכו, כי ידיות האיפוס שלהן מפריעות. לכן את החיווט עצמו ביצעתי כשהלוח כבר מורכב בפנל – והם מונחים על שמיכה מקופלת ועליה פרוש סדין ישן "פן יפגע פן יפצע פן בראשו תפגע פצצה":

Wiring. Having the diagram on the laptop screen is very handy

בתמונה נראים אחדים מכלי העבודה: הנייד הנאמן עליו פרושה סכמת החיבורים והמאפשר הגדלה של כל פרט שבה ומעקב קל אחרי הקודים של המוליכים.

ואיתו: מד אוהמים המספק אישור נוסף לזיהוי המוליכים, זכוכית מגדלת, לטובת עיניים עששות, ובנוסף מלחם ששים וואט עם חוט הלחמה multicore,

Solder iron and solder wire

כלים לניקוי הלחמות חשמל,

Solder cleaning tools

וסט בוקסות במידות BA.

BA box set

כל מי שנתנסה במכשירנות מוצרים בריטיים נושנים חרק בוודאי לא פעם שן כי שום כלי, לא מילימטרי ולא אינצ'י, אינו מתאים למשושים המעצבנים שלהם. אבל בעצתו של טינו רכשתי את הסט הנ"ל ומאז החיים יפים, וכל אום ובורג מצייתים בענווה לפקודותי…

כמו-כן מסיר בידוד מקצועי המסיר את הבידוד בלי לפגוע במוליכים:

Wire stripper
Wire stripper

כל אגד מוליכים שנחשף צופה בלחם בדיל. כך הוא ישרוד טוב יותר את הידוק הברגים ברכיבי לוקס הנושנים – ללא "זיפים" או "זקן" מכוערים והרי קצר, כפי שקורה לא אחת בטכנולוגיה המהוללת הזאת.

והרי הצמה החדשה כשרוב החיבורים שלה ללוח המכשירים כבר עשויים:

New loom progress

שלשת החוטים הכחולים שעדיין אינם מחוברים יחליפו את החוטים החומים המחוברים כרגע לנורות תאורת הפנל.

שני חוטים שחורים (אדמה – מס' 33) לא מופיעים בתרשים ועדיין לא ביררתי מה לעשות בהם…גם צורת הידוק הצמה לפנל טרם נבחרה ועדיין לפנינו.

וגם חיבור השעון טרם נעשה כי הברירה כרגע היא לזווג זכר עם זכר. ועם כל הגאווה שבעולם – כאן זה לא ילך.

כן, רויס קויל – הנה אנחנו באים!

NEXT:   http://wp.me/pXLKy-Y5

PREV:   http://wp.me/pXLKy-Xl