26-453 חוזרת מן המתים: פרק מאה וחמשה – הצביעה (המשך).

א.

בפעם האחרונה נפרדנו בידיעה שגוף המכונית עומד לקבל שכבה חדשה של צבע יסוד. בין היתר תכסה שכבה זו את שכבת הפוליאסטר (“חומר הפחחים") החשופה כעת ברובה. שכבה זו מאפשרת חלחול מים דרכה ותפקיד שכבת צבע היסוד החדשה הוא לאטום אותה, ולהוות בסיס לבסיס הצבע הסופי. הבסיס הנוסף יהיה שוב שחור בוהק לבקרה. אלון אומר כי צביעת המכונית בשחור אחיד תעזור לקבלת גוון אחיד למכונית, כשזו תצבע סוף סוף בגוון שנועד לה (ועל כך בהמשך).

Second layer of epoxy

המכונית נדחפה לחדר הצביעה ודפנה החלה להכין אותה לריסוס.

הרי היא מוכנה לריסוס:

וכך נראית המכונית ועליה שכבת הצבע החדשה:

Coated with the new layer

 

אם נדמה לכם כי זה נראה טוב – זה עדיין לא מה שדפנה חושבת. היא סימנה מקומות אחדים הזקוקים לשיפור. למשל:

Some improvements are still necessary

גם המדרגה כבר מוכנה להמשך:

Step boards are ready, too

לאלו ששכחו, מדובר במדרגה ה"אורגינלית".

Before

(המדרגה השניה היא חדשה והגיעה מאנגליה מוכנה לשמוש) ולא נזקקה לטיפולי שיקום מיוחדים.

ב

אבל נשאר עוד פרט אחד שיש לטפל בו, והוא גוון הצבע. ההחלטה לשמור עד כמה שאפשר על האותנטיות לא השאירה, לכאורה, מרחב החלטה גדול מדי. בשנת 1947 יצאו מכוניות רובר לשוק בחמישה גוונים: שחור, כחול כהה, ירוק אפור ו maroon.

בשחור ובאפור לא רצינו, ירוק כבר יש לנו ומכחול כהה – אף כי הוא אלגנטי כלכך – נמנענו כי לא רצינו להיכנס למגרש של טילי. נותר אם כן רק ה-maroon. אבל מה זה אומר? אם נלך לחנות צבעים ונבקש מרון, ואפילו אם נסביר: "ארגמן" – מה נקבל בדיוק? ובמילים אחרות – כיצד נראה רובר בצבע מרון בשנת 1947?

חיפושים אינטנסיביים באינטרנט העלו תוצאות לא החלטיות, כגון אלו:

Looking for authentic maroon

ועדיין היה קשה ללכת עם התמונות הללו לחנות ולהגיד "כזה אנחנו רוצים".

החלטתי איפוא לפנות למועדון בעלי רובר P2 באנגליה ולבקש את עזרתם. והשאלה הייתה "איזה קוד צבע מודרני מתאים לגוון המרון האורגינלי של רובר P2” ?

השאלה נשאלה ב 20 ליוני ונצפתה עד כה 177 פעמים – ותגובה אין.

אבל לגודל המזל, אחד ממשתתפי הפורום האנגלי, בעל רובר 47 בצבע מרון נזקק לתיקוני צבע, ושאל גם הוא בפורום היכן ניתן להשיג את הצבע המתאים. והוא דווקא נענה, והתשובה שניתנה לו הייתה שייגש לחנות צבע המצוידת במפענח צבע ספקטרומטרי – והם יתנו לו את המרשם המדויק ומספר הקוד המתאים לו (בדיוק כפי שיעצו לנו לעשות עם קופסת הצבע שקיבלנו אנו מידיד עם מכונית בצבע שנראה מתאים). בקשתי ממנו שיחלוק איתי את הממצא – וכך עשה. הוא הודיע לי, וגם העלה זאת לפורום, כי הצבע הוא "spectro pr 179”. הודתי לו מאד והזדרזתי להעביר את הממצא לאלון. אבל אלון חזר אלי בפנים נפולות ואמר כי ספק הצבעים שלו אינו מכיר קוד כזה.

בינתיים הכין אלון דוגמת צבע מהקופסה הנ"ל על פיסת פח קטנה והמכשף מנסציונה פיענח את הרכבה בספקטרוגרף שלו והכין קופסת צבע, לצביעת נסיון. אלון צבע את אחד ממכסי המנוע בצבע הנ"ל, ומיד היה ברור שאנחנו לא בכיוון הנכון.

אז מה עושים?

שקעתי בחיפוש אינטנסיבי באינטרנט, ומצאתי כי אכן, pr 179 הוא הפיגמנט האחראי לצבע maroon, אבל הוא רק פיגמנט ולא קוד של קופסת צבע. באתר של חברת הצבעים Valscar מצאתי רשימת מכוניות שצבעיהן מכילים את הפיגמנט הזה, וחיפשתי את תמונותיהן באינטרנט. הקרובה ביותר למה שחשבתי כי הוא הצבע הנכון היתה קורניש 78 של רולסרויס:

יצרן הצבע המקורי של דגם זה היה Valentines, יצרן שכבר עבר מן העולם, התמוסס באחד הקונגלומרטים הענקיים הבולעים זה את זה חדשות לבקרים, וקודי הצבע שלו אינם מעניינים כיום אף אחד. ספק הצבע של אלון לא מצא בספריו התייחסות למספר הקוד הפנימי של רולסרויס, ושוב נשארנו בפני שוקת שבורה.

Is this the true maroon

חזרתי אל חבר הפורום האנגלי וסיפרתי לו מה המצב. הפעם הוא סרק את המרשם שקיבל מחנות הצבע ושלח אלי, וגם הוסיף לו מידע רב ערך: הוא כבר קנה מהם קופסה של צבע כזה, והיא מתאימה בדיוק לmaroon המקורי של רובר!

המרשם הזה נראה לי תחילה ככתב חידה מסתורי ושוב שקעתי במאמץ לפצחו. וזה מה שהסתבר: STANDOX הוא שמו של יצרן צבע גדול מגרמניה, ואת המרשם הכין המפיץ שלו, בי בי מאיפסוויץ’, אנגליה. Marti-kallnach היא חברת אוטובוסים שוויצרית, בעלת צי אוטובוסים (fleet) שזה אחד הגוונים שלו. שם הצבע הוא MARON D704 והקוד שלו הוא 044381-חום.

הטבלה מכילה את הכמויות והגוונים הנחוצים להכנת עשירית ליטר מהצבע הנ"ל (ומחירה באנגליה 16 פאונד – כמאה ש"ח).

חיפוש קצר באינטרנט גם העלה כי לסטנדוקס יש סוכן בארץ וכי טופקולור, ברחוב יצחק שדה ת"א, הם מפיצים של מוצרי החברה.

מסרתי לאלון ודפנה את המרשם האנגלי וסיכמנו שהם ינסו למצוא את שווה הערך שלו בחברות צבע המוכרות להם, ואני אביא דוגמה מטופקולור, לפי המרשם של חברת האוטובוסים השוויצרית.

איש המכירות של טופקולור עיין במרשם ואמר שחסר לו במלאי אחד הגוונים המופיעים בו, ושאין ברשותו מפתח המקשר בין מספרי הגוונים של סטנדוקס לבין מספרי הגוונים של DeBeer, שאותה בעצם הוא מייצג. אז מה עושים?

סטנדוקס מספקת למפיציה מגירות של כפיסים הצבועים בגווניה (ויש רבבות כאלו). אם יראה את הצבע בו צבוע הכפיס המתאים, אמר איש המכירות, יוכל לדלות ממנו את הקוד המתאים של DeBeer. אבל מספר הדוגמה הגבוה ביותר שהיה ברשותו היה 02XXXX בעוד שאני הייתי זקוק ל 044381. אבל לגודל המזל הבאתי איתי את דוגמת הצבע שהכין אלון, ואת מכסה המנוע בעל הצבע הלאמוצלח.

Local version

האיש הביט על שני המוצגים בריכוז, באור הפלואורסנט ובשמש, וחזר והתבונן במרשם, ונטל לידיו מספר כפיסי צבע ממשפחת המרון, ואמר שהוא חושב שהוא יודע! יש ברשותו המרשם של אחת הדוגמאות שגוונן קרוב, ואם הוא רק יוסיף לה קצת צהוב – נקבל בדיוק את מה שאנחנו מחפשים. הוא יכין רבע ליטר וגם ייתן לנו את המרשם שלו.

בינתיים השיג גם אלון דוגמת צבע משופרת. הפעם נצבעו שני מכסי המנוע, האחד בצבע של טופ קולור:

Debears Version

והשני, חצי\חצי בהרכבים הישן והחדש של Skinners :

Skinners version

בצד שמאל ההרכב "הישן" ומימין החדש.

וזו דוגמית הצבע שממנה הכל התחיל:

Sample made using our neighbor's Roles-Royce paint

ונדמה שהנוסחה הגואלת כבר בידינו.

NEXT:    http://wp.me/pXLKy-1aL

PREV:   http://wp.me/pXLKy-17N