משאבת הדלק החשמלית ברובר P2 ובמכוניות אחרות, ב'.

אבל לא רק מהבחינה האסטטית לא התאימה המשאבה החשמלית של סוברו לאונה לתא המנוע של הרובר. היתה גם סיבה נוספת, עניינית, בה הבחנתי – אבל טרם עמדתי אז על משמעותה.

בניגוד למשאבת SU שתיקתקה כל עוד לא התמלא הקרבורטור בדלק, אך חדלה לתקתק, כלומר חדלה לשאוב דלק ברגע שהקרבורטור התמלא – לא חדלה משאבת הסוברו לתקתק גם לאחר שהקרבורטור התמלא. שאיבת יתר הזו היתה לא רק נידנוד אקוסטי, אלא גם גרמה להצפת הקרבורטור, לקשיים בהתנעה כשהמנוע חם ולהגדלת תצרוכת הדלק.

החלטתי שהגיע הזמן לשפץ את המשאבה הישנה, או למצוא לה תחליף ראוי.

חיפוש שטחי באינטרנט הביא אותי לשני אתרים. הראשון הוא אתרו של דייב דובואה, פנסיונר העוסק (להנאתו) בשיפוץ משאבות דלק מתוצרת SU. נראה שהוא עושה עבודה מעולה ובמחירים סבירים. אבל דייב עוסק בשיפוץ רק בחודשי החורף ואני הייתי זקוק למשאבה עם בוא הקיץ. לא היתה לי סבלנות לחכות ורציתי משאבה עכשיו.

המשכתי לחפש והגעתי לאתר המוכר משאבות ל mgb – בתמונה הן נראו דומות מאד למשאבת SU הקלאסית שלי.

http://stores.ebay.co.uk/Mechspec-MG-Center/

זו היתה אחת הרכישות הראשונות שערכתי ב eBay ולבושתי עלי להודות שלא התעמקתי בפרטים. האתר ציין כי זו משאבה אלקטרונית, ושיערתי כי הורכב בה מעגל דומה לזה שתכננתי בעצמי שלושים וכמה שנים מוקדם יותר, ופעל בהצלחה כה רבה.

רכשתי את המשאבה ובעזרתו של טינו הרכבתי אותה ב 26-069 וציפיתי לטוב.electronicואמנם מיד לאחר ההרכבה נראה היה שהכל פועל להפליא, אם כי ההצפות בקרבורטור נמשכו – יחסתי אותן לבעיה בקרבורטור ולא במשאבה.

אבל חודשים אחדים אחרי כן הרימה הבעיה הישנה של סתימות אדים את ראשה המכוער מחדש, ואני ידעתי שאין מנוס אלא לפתוח במחקר יותר מעמיק בסוגיית משאבות הדלק החשמליות.

ולפני שנמשיך בסיפור, הרי תמצית תוצאות המחקר הזה:

בכניסה למשאבה יש תמיד לחץ נמוך מהלחץ האטמוספרי וביציאה ממנה תמיד לחץ גבוה ממנו. סתימת האדים תתרחש לכן בקטע קו הדלק בו הלחץ נמוך והטמפרטורה גבוהה יחסית. אי לכך יש להשתדל שקטע זה יהיה קצר ככל האפשר, וקריר ככל האפשר.

1. המקום הנכון ביותר להתקנת משאבת דלק הוא בתוך מיכל הדלק עצמו, טבולה בדלק, וכך אמנם נעשה בהרבה מכוניות מודרניות.

2. המקום השני הוא סמוך מאד למיכל הדלק, רצוי בחלקו התחתון.

3. המקום הפחות רצוי מכולם הוא בתא המנוע, קרוב יחסית לקרבורטור.

אי-לכך נחלקות גם משאבות הדלק לשני סוגים עיקריים: משאבות דוחפות ומשאבות מוצצות (אם כי במידה זו או אחרות כולן גם מוצצות וגם דוחפות). המשאבות הדוחפות נמצאות סמוך למיכל הדלק, כוח המציצה שלהן קטן עד אפסי – לפעמים הן זקוקות למילוי מוקדם בדלק (priming) כדי שיתחילו לפעול. לעומת זאת הלחץ ביציאתן גבוה: עליהן לדחוף דלק בקו ארוך יחסית וצר. המשאבות המוצצות מסוגלות לינוק דלק דרך קו ארוך והלחץ ביציאתן נמוך יחסית – מתאים לקרבורטורים מיושנים כגון הסולקס המורכב ברובר, שהלחץ בכניסתו אסור שיעבור 2 PSI.

ברור איפוא שהמשאבות מהסוג השני פגיעות בהרבה לסתימות אדים לעומת משאבות מהסוג הראשון, ואמנם הן היו נהוגות בכלי רכב עד שנות החמישים, שאז עברו כולם להשתמש במשאבות מהסוג השני, מורכבות סמוך מאד למיכל הדלק.

אז רגע – MGB יוצרה בשנות הששים, לא? מאיזה סוג צריכה להיות משאבת הדלק שלה, אם כן?

חיפוש מהיר גילה לי כי א': משאבת הדלק ב MGB הורכבה סמוך למיכל הדלק, על הפגוש האחורי. ב': המשאבה אותה רכשתי היא משאבה דוחפת ללחץ גבוה, עם יכולת נמוכה למציצה ובעלת גוף מפלסטיק, מטיפוס ECCO המיוצרת על ידי החברה הניו-זילנדית FuelFlow Solutions Limited. והיא דווקא ידועה כמשאבה לא מוצלחת במיוחד, הסובלת גם מתקלות במעגל העירור האלקטרוני שלה וגם מנזילות דלק מגוף הפלסטיק שלה.

הנה איך נפלתי איפוא: גם משאבה גרועה וגם מורכבת לא נכון במקום שאינו מתאים לה. כך שמצד אחד היא יוצרת מחדש את בעיית סתימת האדים ומצד שני גורמת להצפות בקרבורטור.

אז מה עושים עכשיו?

ישנן שתי אפשרויות: להזמין את המשאבה הנכונה ולהרכיב אותה במקום הישן, או לשנות קו הדלק ולעבור למשאבה אחורית. כדי לבחון את האפשרויות הללו נעבור ראשית לאתר הבא:

http://www.sciperformance.co.uk/page_2735932.html

המפרט את מגוון משאבות הדלק שייצרה חברת SU במשך חייה הארוכים, ומציע גם תחליפים מומלצים עבורן. מהרשימה באתר עולה כי SU ייצרה 28 סוגים שונים של משאבות דלק שמהן נותרו במלאי 8 סוגים בלבד. רובר P2 השתמשה בסוג המיושן ביותר – AUA25 – שלפי האתר אינו נמצא במלאי יותר. זוהי משאבת מציצה, כמובן, המתאימה להתקנה בתא המנוע ואכן שרתה בו שנים ארוכות בהצלחה. aua25יש לה, אבל, תחליף בעל הפעלה אלקטרונית AUA25EP, וגם תחליף בעל גוף פלסטיק.

החלטתי לפעול בכוון זה ובשתי זרועות: הראשונה לקנות מ SU את AUA25EP והשניה לנסות להשיג "משומשת במצב טוב" ב eBay ולשפץ אותה במו ידי. על בעיית המגעים (פלטינות) אני יודע להתגבר, ולזכות SU אומר כי עד היום ניתן לרכוש אצלם (אמנם לא בזול) ערכות שיפוץ למשאבות הישנות שלהן הכוללות כל מה שצריך.

הוצאתי הזמנה ל SU, שילמתי, חיכיתי, חיכיתי (זה היה בנובמבר 2012) ואז הגיע מכתב מנומס המודיע כי עקב קשיים ביצור לא תשלח אלי המשאבה שהזמנתי לפני… אפריל 2013.

גם ב- eBay היה ההיצע קלוש, ועל כל משאבה הייתי צריך להילחם בחירוף ארנק. בסופו של דבר הצלחתי לרכוש שתיים משומשות כנ"ל, ואז הסתבר שבעליהם (לשעבר) האנגליים לא מוכנים לשלוח אותם לישראל – זה נראה להם קשה מנשוא, כאילו יצטרכו ללכת מרחק שונה לסניף הדואר, נניח יצטרכו ללכת ברגל מכפרם האנגלי הקטן ועד הדואר המרכזי בתל-אביב כדי לשלוח את המשאבה. למזלי, הסכים גדי לשמש ככתובת ביניים והמשאבות הנ"ל נשלחו אליו באנגליה.

כך או כך, אני עדיין בלי משאבה המתאימה להרכבה בתא המנוע, והמכונית סובלת מסתימות אדים. החלטתי לבדוק מה עושים בעלי רובר אחרים, שבוודאי ניתקלו באותם קשיים. ועל כך בפעם הבאה.

הפרק הראשון: http://wp.me/pXLKy-1vU

הפרק הבא: http://wp.me/pXLKy-1wa