נובמבר 14

תגיות

26-453 חוזרת מן המתים: פרק עשרים-ושלושה, בדיקות א'.

לאגזוזן שלי בבאר-שבע קראו ויצמן מחלוף ומטבע הדברים הוא קרא למוסך שלו בשם "מכון ויצמן". הוא היה מספר בגאווה לכל מי שרצה לשמוע כי המוסד היוקרתי מרחובות הנקרא באותו שם אפילו תבע אותו על התחזות ושאר דברים נוראים וכי הוא זכה במשפט, והשופט קבע כי זה הוא שמו – וזכותו המלאה להשתמש בו. ומדוע נזכרתי בכך? כי הגיע הזמן להרכיב מערכת פליטה ל 26-453, למעשה לעשותה יש מאין כי הקודמת היתה עשויה טלאי חלוד על טלאי עקום ומתפורר ואי אפשר היה להתייחס אליה אפילו כאל משל. וכל פעם שויצמן סיים להלחים משהו הוא היה אומר: עכשיו תתניע ונשמע איך זה ואם אין נזילות.

כלומר, הרכבת מערכת הפליטה דורשת שניתן יהיה להתניע את המנוע ולהריץ אותו היטב לבדיקה.

אבל כמובן שלא רק זה. כל עוד גוף המכונית אינו מורכב על האשיה הגישה לחלקים רבים עדיין נוחה וזמינה. עכשיו הוא הזמן לבדוק הכל ולאתר בזמן מה עוד לא בסדר – לפני שהגישה אליו תהפך לעינוי.

להתנעה כמה דרישות מינימום: מערכת קירור (כלומר רדיאטור ומשאבת מים ומניפה פעילות); מערכת חשמל הכוללת הצתה והתנעה; מערכת דלק הכוללת אספקת דלק וקרבורטור; ו… מערכת פליטה כדי שאוזנינו לא תצילנה, שהאשיה היפה לא תתכסה בפיח וששסתומי הפליטה לא יהיו בסכנה. לא לשוא אמרו חז"ל כי צבת בצבת עשויה.

יש אפילו תלות בין המערכות הללו: כדי שמשאבת המים והמניפה יסתובבו יש הכרח להרכיב גם את הדינמו, כי אחרת לא ניתן למתוח את החגורה.

ניגשתי איפוא למלא את כל הדרישות הללו כסדרן.

ראשית הרכבתי ארבעה מצתים חדשים. המצתים המקוריים היו לודג’ CB14 שאינם ניתנים להשגה מזה עידן ועידנים, אך הנסיון הראה כי מצתים מודרניים מספקים תחליף מצויין, למשל בוש WR7DS או אקויולנט. את המפלג הסרנו עוד בשלב ניקוי המנוע וצביעתו וזו היתה ההזדמנות לפרקו לגורמים, לנקות ולבדוק. מצאתי שהוא במצב מצויין, אחד החלקים הבודדים במכונית שהיה במצב כזה. אי לכך הוחזר למכונית כשהיה, רק מצוייד באטמים חדשים שנמרחו כיאות ב RTV אדום בטרם הורכבו חזרה.

The distributor rotor pointing direction is determined by the oil pump. There are 11 possibilities

correct

כאן המקום להעיר משהו על כיוון ההצתה. הנקודה בה צריכות להפתח הפלטינות נקבעת חד-משמעית על ידי מצב גל-הארכובה וגל-הזיזים. אבל להיכן יורה אז רוטור המפלג נקבע ברובר על ידי משאבת השמן! היא מופעלת מגל-הזיזים על ידי גלגל שיניים היפואידי. חלקו התחתון של הציר שלה מסובב את גלגלי-השיניים של משאבת השמן. על חלקו העליון של הציר, מעל גלגל השיניים, מורכב מחבר בעל חריץ אקסצנטרי, והוא המניע את המפלג וקובע חד-משמעית את כיוון הרוטור.לגלגל השיניים 11 שיניים, ומכאן שהרוטור יכול להיות בנקודת ההצתה ב 11 כוונים שונים, נבדלים זה מזה ב 33-1/3 מעלות. הכיוון הרצוי הוא כמובן שבנקודת ההצתה של צילינדר מס1 יצביע הרוטור עליו. כך זה נראה באחד המנועים הישנים במחסן: וכך זה צריך להיות. אבל ב-26-453 היתה יד מרפי בדבר – וכשמגיעה נקודת ההצתה של צילינדר מס 1 הרוטור מצביע דווקא לצילינדר מס 4! אי לכך יש להצליב את חוטי ההצתה – מראה לא אסטטי בעליל. הייתי צריך לטפל בעניין כשאגן השמן היה מפורק והמנוע בחוץ… אז פשוט שולפים את משאבת השמן, מסובבים את ראשה ב 180 מעלות ומחזירים למקום. עכשיו מאוחר מדי והחלטתי לא לגעת בה.

חתכתי חוטי הצתה חדשים למידה וחיברתי "פקקי הידוק" חדשים לראש המפלג (השגתי אותם באחד הדוכנים בביולי).סליל ההצתה (הנקרא coil באנגלית ומשובש לעיתים ל"כוהל" בעברית) נוקה היטב ונצבע. מדידות התנגדות תמכו בכך שהוא תקין.

המתנע (סטרטר) והדינמו נשלחו בעוד מועד ל"סטרטר השרון" לחריטת עוגן והחלפת פחמים; סלילי השדה של הדינמו נראו נורא, כשבידוד הבד שלהם מתפורר וציפוי האיימל נושר, וביקשתי שגם הם ילופפו מחדש. גם המיסב הוחלף בחדש.

הפולי של הדינמו משולב במניפה שלו – ושלוש מכנפיה היו שבורות, כמו פה שנעקרו ממנו שיניים. גם "המשמנת" (oilier) של הדינמו נעדרה.מילה לטובתה: בעוד המיסב הקדמי של הדינמו הוא מיסב כדוריות חתום (ועליו רוב העומס) הרי שהמיסב האחורי הוא מיסב החלקה העשוי מתותב ברונזה פורוזיבית. החרירים שבה חייבים להיות ספוגים בשמן מכונות, המסופק על ידי המשמנת. זו עשויה מצילינדר נחושת מתברג, חלול, שבתוכו קפיץ הדוחף גליל לבד. אחת ל 6000 ק"מ יש להספיג את הלבד בשמן, והוא עובר לאיטו בכוח הנימיות אל התותב.

בקיצור: כדי להשלים את שיקום הדינמו יש צורך בפולי תקין ובמשמנת. הזמנתי את הצמד הזה ממייק קולדרי, והחבילה אמנם הגיעה. כשפתחתי אותה מצאתי בתוכה גוש בוץ קרוש שטוען כי הוא פולי. מייד שלחתי אותו לניקוי בחומצה וגילוון ב"תרשיש", והתחלתי לחפש את המשמנת. אין. שלחתי שאילתה למייק והוא ענה שהמשמנת הייתה בתוך הפולי. איך נפלו גיבורים לדוד החומצה ויאבדו כלי מלחמה…

הרכבתי את הפולי על הדינמו וקיוויתי לטוב. אי-פעם במקום כלשהו כבר תמצא משמנת.

תאריך היצור: אפריל 47.

כדי לבדוק את הסטרטר נחוץ מצבר, וזו ההזדמנות הנאותה לדאוג לחיווט שלו. אין טעם לקנות ברגע זה מצבר חדש, כי להערכתי תעבור עוד לפחות שנה עד ש-26-453 יעלה מחדש על הכביש, ובזמן הזה יתיישן המצבר החדש בלי להביא תועלת.

ובמחסן עומד לו מצבר בן 10 שעדיין לא נס לחו לחלוטין. הוא ישמש כמצבר לתקופת השיפוץ\הבדיקות.

זה היה גם הרגע להחליט החלטה הרת גורל: אדמה שלילית או אדמה חיובית?

כפי שציינתי לא פעם, ברובר הכל הפוך, כולל קוטביות המתח. הקוטב החיובי של המצבר מחובר לאשיה והקוטב השלילי הוא הקוטב החי, שאליו מחוברים כל צרכני הזרם והמיכשור. הסיבה לכך היא שאי שם בסוף שנות העשרים גילה מהנדס רכב בריטי שהתמצא בהגנה קטודית שחיי אלקטרודות המצבר מתארכים אם מחברים את הקוטב החיובי לאשיה (אולי משום כך מחזיק המצבר הישן של 26-069 מעמד זה למעלה מעשור?). וכך נוסעות להן ה-MG הישנות ונוסעים היגוארים והמוריסים וכל עדתם עם "פלוס שסי". במכוניות הללו כל הציוד החשמלי אדיש לקוטביות המתח: לנורות, לממסרים, לסולנואידים – ממש לא איכפת. היחידים שחשים בהבדל הם הדינמו, אליו עוד נחזור, ואלקטרודות המצבר.

לא כך המצב בציוד אלקטרוני – לו קוטביות המתח קריטית, ולעיתים קרובות הוא לא רק לא יעבוד בקוטביות הנגדית, אלא ממש ינזק.

בשנים האחרונות ניכרת מגמה של החלפת חלקים אלקטרומכניים מסויימים, אפילו במכוניות אספנות בהן מוקפדת האותנטיות, בחלקים אלקטרוניים. על אלה נמנים הפלטינות ומשאבות הדלק החשמליות, ממסרים, ולעיתים גם מחוונים, רדיו מודרני בעור ישן, ויש אפילו חברות המוכנות לקבל ממך את וסת המתח המכני של הדינמו, לרוקן אותו מתוכנו ולהשתיל בתוכו "לב" אלקטרוני. למשל:

http://dynamoregulatorconversions.com/about-me.php

שמעתי אפילו על דינמו שבתוכו הושתל אלטרנטור. במכוניות אלה נשמרת האותנטיות הויזואלית – הכל נראה בדיוק אותו דבר – אבל האמינות עולה פלאים. ודעו לכם: בכבישים הצפופים והמהירים של היום זו פשוט סכנת חיים להיתקע!

לרוב החלקים האלקטרונים הנ"ל ניתן אמנם להשיג גירסה לאשיה חיובית, אבל במחיר גבוה בעשרות אחוזים, ולפעמים כפול.

ברבות הימים התברר למהנדסים הבריטיים כי לא רק ששוב נשארו בבדידות מזהרת ושוב הם עולים במעלה המדרגות היורדות, אלא כי חיי המצבר נקנים במחיר חיי חלקים אחרים במכונית, כגון פגושים, חיבורי פנסים, שולי המרכב ועוד – הסובלים ונתקפים יותר מהר בקורוזיה כאשר האשיה חיובית. תגלית זו הכריעה את הכף וגם האנגלים עברו ל"מינוס שסי" – כשאר העולם.

Switcing the earth polarity

החלטתי איפוא לקום ולעשות מעשה – ולהמיר גם את 26-453 לאשיה שלילית. זה אומר לחבר קודם כל לחבר את המצבר להפך משהיה תמיד, וכך גם למתוח את קוו הזרם הגבוה שלו.נמתח כבל מצברים חדש, עם מהדקים חדשים ונעלי כבל חדשות.

גם את הדינמו חיברתי למקומו, מצוייד בברגים חדשים ונאים, תוך הרהורים כיצד אהפוך את הקוטביות שלו, והתכוננתי למתוח עליו את הרצועה – ואז התברר שמשהו ממש לא בסדר. ועל כך בהמשך.

 NEXT:  http://wp.me/pXLKy-lF

PREV:   http://wp.me/pXLKy-l9