תגיות

26-453 חוזרת מן המתים: פרק עשרים-ושלושה א' – בדיקות, ב'.

הפרק הקודם הסתיים בכך שהיה קשה מאד להרכיב את הרצועה המתוחה בין גל-הארכובה, משאבת המים והדינמו. כשסוף-סוף הצלחנו להרכיב אותה במקומה, בעזרת ידיו החזקות של אורי והמברג האדיר אבו-ג’ילדה, ששימש כלום – הבחנתי ששלושת גלגלי-הרצועה (pullies) אינם במישור אחד. זה מצב מזיק למיסבי משאבת המים, הדינמו, והרצועה ומקצר את חייהם. ואז ניצנץ משהו בזכרוני, וכשחזרתי באותו ערב הביתה מיהרתי לקטלוג החלקים של הרובר לבדוק אם אני זוכר היטב.

The 10 HP dynamo Pulley is different from 16 HP Pulley. Unable to get one, we had to recreate the broken teeth by CO2 welding

ואכן, מק"ט הפולי של רובר 10 ו 12 הוא 232423 בעוד שבדגמים 14 ו 16 הוא 03142. השוותי את הפולי ששלח מייק לפולי השבור שפורק מ-26-453 וההבדל ביניהם הזדקר לעין, כמעט שני ס”מ. מה עושים? הבאתי את שתי היחידות, את השגויה ואת השבורה לטינו להתיעצות. וטינו אמר בפשטות כי הוא מסוגל לרתך, באווירת CO2, ברזל יציקה ולהחזיר לפולי המקורי את שיניו השבורות. וכך היה:אחרי ניקוי וטיפול מתאים הוחלפו גלגלי הרצועה זה בזה, ועוד בעיה נפתרה.

משאבת הדלק, סליל-ההצתה, סולנואיד ההתנעה ויחידת הבקרה של הדינמו מורכבים כולם ברובר על קיר האש. קיר האש הוא חלק מגוף המכונית, ועדיין אינו מחובר לאשיה. יותר מכך: לא נוכל להתניע את המנוע בלי לפקוק את יציאת התרמומטר ממשאבת המים, ומד לחץ השמן מהבלוק, שאם לא כן תסתיים ההתנעה בקילוחי שמן ומים עזים והרסניים. אבל מדוע לפקוק? עדיף לחבר להם את התרמומטר ואת מד לחץ השמן החיוניים לשלב הבדיקות. ברובר משמשת יחידה אחת כפולת מחוונים לשתי מדידות אלה, והיא מחוברת ללוח המכשירים.

Export temperature scale is in degrees Celsius

למעלה: הסקלה של המדיד המשולב – דגם יצוא. בדגמי home נמדדה טמפרטורת המים במעלות פרנהייט.

Petrol & oil scale

יחידה נוספת כפולת משימות היא מדיד הדלק\ שמן מנוע

Trmporary instrument panel

החלטנו איפה לייצר "במקום חומת אש" קטן וזמני ולחבר אליו לוח מכשירים מזווד חלקית, שגם יאפשר ביצוע נוח של המדידות. בלוח המכשירים החלקי נכללים מתג הצתה, המדידים המשולבים, כפתור בורר סוג המדידה, גם כפתור להפעלת הסולנואיד של רזרבת הדלק, ומד זרם טעינה\פריקה.מבט על חומת האש המאולתרת ולוח המכשירים החלקי, מצד ההגה. משמאל לימין: כפתור בורר מדידת דלק\שמן, מד דלק\שמן, מד זרם (מוסתר ברובו על ידי ההגה), מתג הצתה ומפתח, מד חום\מד לחץ שמן, כפתור הפעלת רזרבואר דלק. אל תבהלו למראה גלגל ההגה: זה גלגל ישן שהורכב זמנית, כדי לא לסכן את הגלגל החדש והיפה http://wp.me/pXLKy-cs שלא לצורך.

אגב מפתח ההצתה: קיבלתי את המכונית ללא מפתח. אבד. מה עושים? מסתבר שמפתחות הרובר (הצתה, דלת, תא מטען – אותו מפתח משותף לכולם) הם מסדרת MRN המהוללה.

Ignition key and switch. The MRN range is from 01 to 50

סדרה זו מנתה… חמישים מפתחות. רוב המכוניות האנגליות של התקופה היו מצוידות בהם, ומכאן שכל מפתח היה יכול, בממוצע, לפתוח שני אחוז ממכוניות הממלכה המאוחדת. וכל גנב שכיבד את עצמו הסתובב לו עם צרור בן 50 מפתחות. כדי להקל על המלאכה גם נכתב על כל מפתח, כל מתג וכל חור מנעול סוג המפתח המתאים לו ומספרו:חיפוש קצר באינטרנט הביא אותי לאתר המוכר מפתחות אלה. הזמנתי את הדרוש לי והבעיה נפתרה.

השימוש במתג ההצתה הוא כזה: סיבוב המפתח בכוון השעון מחבר את צרכני המתח כגון סליל ההצתה ומשאבת הדלק. רואים עדיין על לוח המתג את שרידי הכיתוב off on. במצב זה לחיצה על הכפתור השחור תפעיל את הסולנואיד, הוא יחבר את שני קטבי הזרם הגבוה שלו זה לזה, והסטרטר יופעל.

כך נראה לוח המכשירים המחווט מאחור:

Rear view of the temporary instrument panel

וכך נראה לוח-האש המאולתר והמחווט מאחור:

closer look

נראים בבירור הסולנואיד (A), בקר הדינמו (B), וסליל ההצתה (C). משאבת הדלק מוסתרת על ידי הדינמו. הכבל העבה בעל הבידוד האדום הוא כבל הזרם הגבוה המגיע מהמצבר לסולנואיד. חיבור הזרם הגבוה השני נמשך מהסולנואיד לסטרטר, וחיבור הזרם הנמוך שלו נמשך למתג ההצתה.

 עכשיו הגיע תור הקרבורטור. פירקתי אותו לחלקיו, והשרתי אותם בסיר טינר ללילה. למחרת יבשתי וגירדתי במרץ שכבה עבה של משקע גירי מקרקעית תא המצוף. התזתי "תרסיס קרבורטורים" על כל החרירים וציחצחתי אותם עד ברק. אחרי-כן תוך שימוש בסט אטמים חדשים ודיסקיות פיבר חדשות הרכבתי אותו מחדש. אלי מטכנו צינור התאים בנג’ו חדש לכניסת הדלק. הרכבתי את הקרבורטור במקומו, דואג לציידו בקפיץ לסגירת המצערת – בלעדי קפיץ זה המצערת נפתחת מכוח הגרוויטציה ו… אוי ואבוי!

צינור דלק חדש, ושני פילטרים, מחברים בין הקרבורטור למשאבה, ומהמשאבה למיכל מאולתר. לא הייתי מעוניין למלא דלק במיכל האמיתי – דלק הוא לא רק נוזל יקר אלא גם מסוכן ורצוי שלא ימצא במכונית שנערכים עליה ריתוכים והשחזות, וסביבה עפים גיצים לעיתים קרובות.

The thermometer, oil gauge and carburator are installed

Temporary exhaust

התמונה הבאה מראה את הקרבורטור והתרמומטר מורכבים, ואת צינור השמן המחובר למד לחץ השמן.כדי להגיע להתנעה נחוץ עוד דבר אחד, והוא מערכת פליטה. ברשותי מערכת פליטה לנסיונות, בעזרתה אני בודק מנועים אחרי שיפוץ על עמדת הבדיקה. אורי התאים אותו למצבנו:אטם – הידוק עם ארבעה אומי 5/16 BSF – ואנחנו מוכנים להתנעה ראשונה.

ועל כך – כאן NEXT: http://wp.me/pXLKy-lS

PREV:  http://wp.me/pXLKy-lt