26-453 חוזרת מן המתים: פרק שלושים-ושמונה – מערכת השימון המרכזית, ג'.

עד כה סקרנו את מערכת השימון סקירה כללית וגם תיארנו את צנרת השמן ומדי-הטיפטוף, וחיבורם לכל נקודה הזקוקה לשימון.
הפעם נעסוק במשאבה המזינה את הצנרת הנ"ל ובמיכל השמן אליו היא צמודה וממנו היא ניזונה.
המשאבה מופעלת על ידי הואקום הנוצר על ידי המנוע. כידוע, ואקום זה משתנה תוך כדי נסיעה: כשהמנוע בהילוך סרק והמצערת סגורה הוואקום מירבי וערכו מתקרב ל 1/4 מהלחץ הברומטרי הרגיל (1 אטמוספרה = ק"ג לחץ על כל סמ"ר). בהאצה, כשהמצערת פתוחה, הוואקום מינימלי. אם נשתמש בדיאפרגמה (דיסקית גומי גמישה, למשל) שצידה האחד פונה לאטמוספירה וצידה השני לוואקום, היא תתמתח ותתכווץ בהתאם לערך הוואקום. במשאבת Luvax , היא משאבת השימון, צמודה בוכנת השאיבה לדיפרגמה. ואקום מעלה אותה, והעדר וואקום גורם לירידתה. במילים אחרות: השאיבה מתבצעת כשיש שינוי בואקום.
נעבור עכשיו על מרכיבי המערכת אחד לאחד.
ראשית, המשאבה שהיא לב המערכת.

The pump and 2 non-return valves

D הוא גוף המשאבה (pump body), במרכזו עובר קדח, מימין לשמאל. C  הוא ה (filters holder) – תושבת הפילטרים המונעים כניסת ליכלוך עם השמן הנשאב.
B ו A הם uni-directional valves – שסתומים אל-חוזרים, העשויים בשיטה החביבה על רובר: כדורית בפתח צינור. בכוון זרימה אחד (משמאל לימין) הכדורית מתרחקת מהצינור ומאפשרת לשמן לזרום. בכוון השני הכדורית נלחצת לצינור ומונעת זרימה.

הבוכנה E נראית בתמונה הבאה, כשהיא מגיחה מבית הדיאפרגמה F:

Diaphgram and piston

F – diaphargam housing

E – piston

השסתום A נמצא בתחתית גוף המשאבה, והשסתום B ניצב לו, ובמרכזו.
כשהבוכנה עולה בקדח נוצר בו ואקום חלקי, ומשום כך דוחף השמן שבכניסה למשאבה את הכדור בשסתום A ועולה בקדח. מאותה סיבה גם נסגר השסתום B. כשהבוכנה יורדת הכדור בA נלחץ לצינור והשסתום נסגר, ומכיון ששמן הוא נוזל לא-דחיס הוא לוחץ על הכדור בכניסה לשסתום B, זה נפתח ומאפשר מעבר מנת שמן לצינור היציאה ממנו.
עם פירוק המשאבה הסתבר כי הכדוריות שבשסתומים נדבקו לצינוריות (אחרי עשרות שנים ללא שימוש) ומנעו שאיבה. השריה בממס שומנים, ריסוס במנקה קרבורטורים ושטיפה יסודית באוויר דחוס שחררו את הכדוריות, ואחרי הרכבה והפעלה ידנית (פשוט העלאה והורדה של הבוכנה בעוד בסיס המשאבה טבול בנוזל, כמו במשאבת נפט ישנה) נוכחתי כי המשאבה שבה לפעול.
השלב הבא הוא בדיקת הדיפארגמה.
לשם כך הצטיידתי במשאבת ואקום ידנית קטנה, המצויידת במד-לחץ (ניתן להשיג משאבה כזו בטכנו-צינור). בעיקרון זו משאבת אופנים קטנה המסוגלת לדחוס או לשאוב והמצויידת בהרבה צינוריות ומחברים המקלים את חיבורה למגוון מערכות.

Manual vacuum pump

בתמונה שלמעלה המשאבה הידנית מחוברת לפילטר כניסת הוואקום של הדיאפרגמה.
שאיבות אחדות במשאבת הואקום הידנית והצצה על מד הואקום שלה הספיקו כדי לוודא שהדיאפרגמה דולפת, ויש להחליפה. דיאפרגמות חדשות ניתן להשיג אצל מייק קולדרי. עד שתגיע הדיאפרגמה החדשה ממייק אני ממשיך בבדיקות ובשיפוץ של משאבה שניה הנמצאת ברשותי, שבה הראתה הבדיקה הדיאפרגמה תקינה. ראשית יש לנקות היטב את צנצנת הזכוכית המשמשת כמאגר השמן ובית המשאבה:

Jar

גם חישוק הברזל המצמיד אותה לקיר האש עבר ניקוי חול וצביעה. החישוק הזה הוא גם מהדק מכסה הצנצנת, שהוא גם תושבת המשאבה:

The jare cover is also the pump seat

גם הקפיץ המחזיר של הדיפרגמה ותושבתו נוקו בקפדנות:

The diaphragm return spring had been cleaned thoroughly

Filters

וכמוהם פילטרי הכניסה למשאבה:על קו הוואקום המוביל מסעפת היניקה נמצא פילטר שתפקידו להגן על הדיאפרגמה מלכלוך אפשרי היכול להגיע מכיוון הסעפת (למשל בעת back fire). הפילטר הזה ניתן לפירוק, ותוכנו לניקוי על ידי השרייה בממס כגון בנזין או אצטון. בין הפילטר לדיאפרגמה נמצא "רגולטור" האמור לווסת את שפיעת המשאבה. זהו למעשה מחבר ברך ממולא בלבד, המגביל את קצב שינוי הלחץ בדיאפרגמה.

Meter valve

ישנן שתי מידות לרגולטור: TR2 (נראה בתמונה) ו TR1.5 . הראשון גורם לשפיעה מוגברת. הרגולטור הותאם במקורו איניבידואלית לכל מכונית, והרגולטור של 26-453 יותאם לה גם הוא בשיטת הניסוי והתעיה, במסגרת אחד השלבים האחרונים של השיפוץ. לסיום, חלקי המשאבה בעלת הדיאפרגמה הלקויה מנוקים וממתינים להתאחד יחד מחדש.

Ready for assembly

NEXT:    http://wp.me/pXLKy-rc

PREV:   http://wp.me/pXLKy-qE