26-453 חוזרת מן המתים: פרק ארבעים-וששה – צלחות ורצפה.

הרשימה הזאת תתחיל, ותסתיים, בקפיצים. הכוונה לקפיצי הג'נטים, כמובן. אני יודע שצריך להגיד חישורים, או חישוקים, אבל אני לא בטוח שמישהו יבין למה אני מתכוון. אז בינתיים, ועד שיגיעו לעברית ימים טובים יותר,  נסתפק ב"קפיצי הג'נטים"

Wheel springs to hold the hub cover

מבנה צלחת הגלגל של הרובר (טסה בעברית מדוברת) מאפשר להדק אותה לג'נט בטפיחה. הקפיצים הנ"ל חודרים לתוך קימור בצלחת, בפרופיל תואם, ומהדקים אותה לג'נט.

The hub cover is designed to catch the springs

החיצים בתמונה מצביעים להיכן חודרים הקפיצים המדוברים.

הידוק בטפיחה והסרה במשיכה הם תכונות מבורכות לנהג שהוא גם מתחזק המכונית, ומחליף בעצמו גלגל בעת הצורך, למשל. הצלחת, אגב, היא מקום מתאים מאין כמוהו לאיכסון אומי הגלגלים בעת החלפת הגלגל. אבל התכונות הללו הן אסון לבעל מכונית החי בחברה שלא מכבדת את רכוש חבריה. בחברה כזאת הצלחות הללו פשוט נעלמות. מפעם לפעם ראיתי (בארץ) רובר בו מסומררות הצלחות לג'נטים בבירגי פח מכוערים, מאלו הממהרים להחליד. בעיני היה עדיף לנסוע ללא צלחות בכלל מאשר לנסוע עם הכיעור הזה, עם ההודאה הזאת בתבוסה.

אבל לקפיצים הללו יש גם מגבלות: לפעמים הם רכים מדי, ולא חסרו מקרים בהם הם פשוט נשברו. במקרים שכאלה נשארת הצלחת תלויה על בלימה. וזכור לי מקרה בו נסענו ברובר מבאר-שבע ליוטבתה שבערבה. בירידה לסדום, דווקא שם, ניתקה אחת הצלחות ממקומה והתגלגלה לתהום. ראיתי אותה מתגלגלת דרך ראי הנהג. עצרתי במקום שהיה אפשר, וירדתי מאות מטרים בקיר התלול מחפש אחרי הצלחת האבודה – לשוא. עוד שנים רבות אחרי כן, כל פעם שעברתי במקום דחק בי יצרי לעצור ולהמשיך בחיפוש. כי זאת יש לדעת: הצלחות הללו נדירות הן. לא תשיגו אותן בסוכנות רובר לא רק (כי אין סוכנות רובר, גם אם היתה – לא הייתם משיגים אותן בה), ולא אצל סוחרי טסות למיניהם, יהיה מקור סחורתם אשר יהיה. תקופה מסויימת ייצר מייק קולדרי תחליף מפלב"ם – שעם כל הכבוד לפלב"ם ולמייק נראה רק כחיקוי חיוור למקור.

הצלחות הללו לא רק נגנבות או סתם נושרות מהמכונית, אלא סובלות קשות מחנייה לא מוצלחת והתחככות בשולי המדרכה.

curbs are the hub cover enemy

מה עושים? חיכיתי הרבה שנים לפתרון עד שאודי "גילה" לי את טינו. כיצד הציל את טינו את הטסות והחזיר להן את נעוריהן האבודים תיארתי כבר בפרוטרוט כאן:

http://wp.me/pXLKy-by

הבעיה הייתה, אבל, שמכל אוסף הטסות שהצלחתי לאסוף במשך השנים הרבות שחלפו אמר טינו כי רק ארבע, ועוד אחת בקושי, ניתנות להצלה. וכל השאר אבודות. הצלחות המשופצות מפארות את 26-069. ומה יהיה על 26-453?

לתהיה הזאת בא פתרון כשגיליתי את פרדי. יום אחד ראיתי כי ב e-Bay מוצע למכירה סט של ארבע צלחות לרובר P2 במצב מושלם. המוכר היה לא אחר מאשר פרדי מיודענו, שביקש 250 ליש”ט כמחיר בסיסי. מיד הגשתי הצעה. ליתר בטחון קבעתי גג בסך 300 ליש"ט. נותרו עוד כחמישה ימים לסגירת המכרז. במשך ארבעה ימים ועשרים ושלוש שעות לא הוגשה שום הצעה מתחרה. כחצי שעה לפני הסגירה החלטתי להכנס לאתר ולראות מה המצב. תקלה! משהו קרה ולא הצלחתי להכנס. הודעת השגיאה אמרה כי האתר בשיפוצים או משהו דומה, ושעלי לנסות מאוחר יותר. כשהצלחתי להכנס כבר היה מאוחר מדי. המכרז הסתיים ומישהו הצליח, באותה חצי שעה להשחיל הצעה גבוהה יותר וחטף את בלעי מבין שיני.

מאוכזב מאוד, מרומה כמעט, כתבתי לפרדי ותיניתי לפניו את תלונתי. הייתי בטוח שהחמצתי את סט הטסות האחרונות שנשאר לרובר P2 לפליטה.

לשמחתי ענה לי פרדי עד מהרה כי אין שום בעיה. הוא ישיג לי סט טסות אחר, ישפץ אותן לשלמות וימכור לי אותן במחיר נמוך מזה שבו הוצע הסט הקודם ב e-Bay (דמי התיווך נחסכים, כנראה, וגם אין סיכון). כמובן שהסכמתי.

Rear floor panels are missing

ועד שפרדי ישיג, ישפץ, ילטש ויצפה את הסט החדש אפשר להתפנות ולטפל בבעית החוסרים. כבר ציינתי כי 26-453 הגיעה לידי כשהיא סובלת מחוסרים. בין החלקים החסרים נכללו שלושת הפנלים הנמצאים תחת הכסא האחורי.

התמונה הזאת צולמה במחסן בו נמצאה 26-453 עד למכירתה. הפנלים שתחת המושב האחורי חסרים. אין שם כלום. void.

גם פנל ריצפת הנוסע, וחלקו התחתון של קיר האש היו חסרים.

Front floor panels are missing, too

רובר תכננו את המרכב עם קיר אש מפוצל לשניים, והחלק התחתון נתיק, כי בית המצמד צמוד ממש לקיר האש, ואין אפשרות לפרק את זר האומים שסביבו ללא פירוק הפנל הנידון. פירוק הפנל הזה מאפשר את הגישה – והוא פורק באחד הימים מזמן ואבד. התמונה צולמה מיד עם הגעת המכונית לסדנה של אורי.

אז מה עושים? פניתי לפרדי ושאלתי אותו אם יוכל להשיג את החלקים האלה עבורי – והתשובה היתה חיובית! ליתר בטחון שלח לי פרדי את תמונות החלקים המדוברים:

Freddy has them

 

גם חלק הרצפה הקדמי שחסר נמצא בידי פרדי:

All of them

ואכן, אלה הם בדיוק החלקים החסרים ל 26-453!

בינתיים השלים פרדי את הכנת הטסות והודיע לי כי הוא אורז הכל בחבילה אחת ושולח אלי – שוב בפדקס. אבוי. התכוננתי לגרוע מכל. המלצתי לפרדי שיכתוב בתאור המוצר שבחבילה "חלקי רצפה פנימיים" וישלח אלי בדחיפות העתק של החשבונית – וכך עשה. אני נחפזתי להגיש בקשה למשרד התחבורה לאישור היבוא, אבל בחששות כבדים. מותר ליבא חלקי מרכב משומשים (כאילו יש בעולם חלקי מרכב חדשים לרובר מודל 47)? צריך יהיה להשיג אישור מוסך מוסמך\מורשה\מעבדה\מכון התקנים? יחרימו את התכולה? יגבו ממני מס עתק?

בינתיים פרצה באנגליה סופת חורף כבדה והתנועה שם שותקה. רק כעבור ארבעה ימים עבר הזעם והחבילה שלי יצאה לדרך. עקבתי אחריה באמצעות שירות העקיבה (המעולה) של פדקס:

Tracking the Fedex package

היא נסעה לניוקסל ומשם לפויל, ומפויל לפריס, שם הסתובבה בין 5 תחנות פדקס שונות במשך יומיים תמימים. התאריך הוא כבר ה 21 לדצמבר וב 23 עלי לנסוע לחו"ל…

מפריס שבצרפת נסעה החבילה לקלן אשר בגרמניה ומשם – לאתונה, אשר ביוון הסוערת. ביום חמישי, ה-22 לדצמבר, בשעה 6:45 בבוקר הגיעה החבילה סוף-סוף למתקני פדקס אשר בנתב"ג. בשמונה בבוקר צלצלתי לפדקס לנסות ולהסביר להם כי ממחר לא אהיה בארץ, כי עוד אין לי אישור משרד התחבורה, וכו' וכו' וכו'.

“החבילה כבר שוחררה" נאמר לי. "בעוד חצי שעה היא אצלך" – וכך היה. כן, אותה פדקס מהרשימה הקודמת, אותו מכס שכבר קרע אותי כמה פעמים על חבילות דומות, אותו משרד התחבורה. היש הגיון בשגעון?

אבל איך אומרים חיילים ותיקים? “כשנותנים – קח, כשמרביצים – ברח.” לקחתי את החבילה ונסעתי לאורי למסור לידיו את חלקי המרכב החסרים, ולבדוק איך נראות הטסות החדשות על הגלגלים. שלפנו את החלקים אחד-אחד מבין ים של נייר אריזה ופק-פקים. כל חלקי הריצפה שהגיעו מתאימים. חלודים אבל מתאימים, מתאימים בדיוק. אבל אחד חסר:

The forgotten panel

הטסות החדשות עצמן נראות נפלא:

The new (Freddys') hub covers are gorgeous

קשה לצלם אותן – הן מלוטשות כמראה והכל משתקף בהן. ניסיתי להתנחם על חוסר חלק הריצפה במראה הטסה החדשה על גלגל של 26-453, אבל כאן ציפתה לי הפתעה מרה נוספת: היא לא מתאימה! היא לא נצמדה למקומה לא בטפיחה קלה ולא בטפיחה עזה. חששתי להרוס אותה ולא ניסיתי פטיש 5 קילו.

חזרתי הביתה עם הזנב בין הרגליים ופצחתי במדידות והשוואות עם טסה מקורית, כזאת שמתיישבת במקומה בטפיחה לא-עזה:

Back to back

הנה הן שתיהן, גב אל גב. לשתיהן אותו מק"ט: 832405. הגוון שלהן שונה – התחתונה צופתה בידי גלוונומטה בתל-אביב והעליונה על ידי פרדי בולטון בסטוק-און-טרנט. אבל העיקר: המתאר (הקונטור) שונה!

מה קורה כאן? השוותי קטרים חיצוניים:

Face to face

הם זהים. אבל בין הקטרים הפנימיים יש הבדל:

A little differnce inside

וגם בין הגבהים – ניתן לראות שהטסה הימנית (פרדי) מכסה את שולי הטסה השמאלית (מקורית). מה קורה כאן? שלחתי מיד את ממצאי לפרדי והוא מיהר לענות: א. את הפנל החסר שכחתי להכניס לאריזה. סליחה. ב. את הטסה ייצר מהכלאה בין טסה של P3 או P4 (הניתנות עדיין להשגה) ובסיס של P2. הוא בדק את המוצר המוגמר על גלגל של רובר 10, ועם קצת החלשה של הקפיצים ומעט שמן עליהם – הוא יעלה ויתאים לו ככף-יד לכפפה.

ואמנם, עיון נוסף במבנה הטסה מראה כי היא עשויה משלושה חלקים: בסיס, “מעיל" מצופה כרום, ושלט גיבורים המהודק ליתר באזניים שהם חלק ממנו.

Stucture of the hub cap – outer

בסיס מגלוון, על הקורנס של טינו.

Top view

מעיל, שם, לפני ציפוי.

After coating

מעיל, שם, אחרי ציפוי בגלוונומטה ולפני הרכבה מחדש על הבסיס.

מכיוון שהחריצים בבסיס (לאוזני שלט הגיבורים) לא התאימו לחריצים בבסיס – הדביק פרדי את השלט למקומו.

ובכן, זה מה יש.

נטלתי ג'נט מהרזרבה, החלשתי לו קצת את הקפיצים, ושימנתי אותם. טפיחה – והטסה החדשה מתיישבת במקומה כאילו היתה שם תמיד:

Testing Freddys' hub cap on a wheel – it fits

עוד שלב בשיקום הסתיים – ועכשיו פנינו לשלב הבא, שעוד יבוא.

PREV:    http://wp.me/pXLKy-tu

NEXT:    http://wp.me/pXLKy-xo