26-453 חוזרת מן המתים: פרק שבעים-ואחד – פכים קטנים.

בעוד המכונית עושה את דרכה אל הצבעים (ועוד נגיע לזה -) נודדת המחשבה לעשרות, אם לא מאות, מטלות קטנות שעתה הוא הזמן לעשותן, כדי שיסתיימו עם או לפני הצבע ויתכנסו יחד להרכבה הסופית.

טינו אומר כי שלב הסיום, ה"פיניש", דווקא הוא הקשה ביותר בין שלבי השיפוץ כי הוא עשוי מהמוני פרטים קטנים, קטנטנים, זערוריים וזוטים שיחד צריכים להצטרף לשלמות אחת. וכזכור, מדובר על "משהו שאם הוא יש המלבוש מלבוש ואם חסר אין המלבוש מלבוש”, אם להתלות באילן גדול אחר – ש"י עגנון.

ראשית חכמה דאגתי לכך שכל החלונות יהיו מוכנים, ואל יקל הדבר בעיניכם: לרובר הזה שמונה חלונות – החלון הקדמי, וארבעת חלונות הדלתות כבר קיימים – אבל שלושת החלונות האחוריים חסרים. הם אבדו במשך השנים הרבות בהן הטלטל פגר המכונית ממחסן מאובק אחד למשנהו.

אי לכך הפצרתי באברם הזגג להכנס לפעולה, והוא נעתר ובא, נושא עימו לוח פלסטיק גדול. את הלוח הצמדנו, מבחוץ, לכל אחד מהחלונות לפי הסדר,

The rear, fixed, windows

חץ אדום מורה על חלון הצד האחורי.

חץ אדום מורה על החלון האחורי.

אברם שירטט על הלוח הזה את מתאר שפת החלון בעט סימון בצבע בולט. אחר הוא גזר ממנו את תבנית החלון, לפי הקו המסומן, והעלה עליה את הגומיה המיועדת לדבר, שהוכנה מבעוד מועד.

Rear window rubber seal

פרופיל הגומיה הזאת נראה כך:

Profile of the rubber seal

החריץ שמשמאל מולבש על פח החלון (המרכב) בעוד שהזגוגית עצמה נעטפת בחריץ הימני. פרופיל כזה יש גם לגומיה העוטפת את שני חלונות הצד האחוריים. את הגומיות הללו רכשתי מ scott old auto rubber אך הם ניתנות לרכישה גם ממקורות רבים אחרים.

הצמדנו את התבנית העטופה בגומי לחלון לבדיקה. אחרי מקצה שיפורים קצר התאימה התבנית כנדרש. הדקנו לכל מכלול את המסגרת הפנימית שלו וכך וידאנו שהכל מוכן לדבר האמיתי.

Frames of the fixed side windows, cleaned and galvanized

בשלב הבא חתך אברם זגוגיות לפי התבניות, וחזר ובא, “הלבישן" בגומי ובדק את התאמתן, ואחרי שהוברר כי החלונות נחתכו למידה המתאימה, הן שלחו לחיסום ב”אלגביש”.

על סעיף "זגוגיות" ניתן עכשיו לסמן V.

נושא נוסף שיש לסיימו לפני הצבע הוא חישורי הגלגלים (הג'נטים). הסיבה שיש לסיימו עוד לפני הצבע היא השאיפה לשחזר את המכונית למפרט המקורי – שבו צבע החישורים זהה לצבע המרכב. אי לכך, עכשיו הוא בדיוק הרגע המתאים לבדוק אותם ולוודא שהם מוכנים לצביעה. החישורים עברו ניקוי חול וצביעת יסוד באבקה כבר לפני שנה ב"חצם".

The wheels had been sent to re-centering and balancing

אבל למרות המראה החדש לכאורה גילם מתקרב לשבעים שנה והם חטפו הרבה מכות בחייהם. אי לכך יש לבדוק שאינם "זורקים". הבאתי אותם למאמון מ"צמיגי הכוכב" שבדק אותם על מכונת האיזון ומצא ששניים מהם תקינים ושניים לא. מאמון הציע לשלחם לתיקון אצל בעל-מלאכה המתקן חישורי מגנזיום ומצויד במיכשור מתאים – וכך היה, ובבדיקה חוזרת על מכונת האיזון נמצא כי מצבם מושלם.

עוד נושא לטיפול הם מסעדי עץ האגוז המלוטש של הדלתות, בהם מגולף תפס לסגירת הדלת.

כך הם יראו בסיום השיפוץ:

This is how the polished wooden parts should look

אבל כך נראים כיום המסעדים הקדמיים (מזוויות ראיה שונות):

This is what we had found

וכך נראים האחוריים:

The rear ones

מתוך המלאי הזה יבחרו עכשיו הראויים ביותר לשיפוץ – אף אחד מהם אינו ממש שלם, כך שליטוש וציפוי מחדש בפוליטורה בלבד לא יספיקו.

פרט למסעדים נצטרך לייצר מחדש את ציפוי העץ שסביב היקף החלונות, ממנו נותרו שרידים בלבד:

Remains of the wooden support of the windows channels

 

“פרויקט" צדדי קשור במחזיק המפתחות של הרובר. במהלך אירוע גלאי ניגש אלי אחד הצופים והראה לי את הפריט הבא:

Original rover P2 key holder

מחזיק מפתחות עליו מוטבע הלוגו של רובר וצמודים אליו זוג מפתחות "יוניון" (ראו על כך עוד כאן: http://wp.me/pXLKy-lF ). האיש סיפר בהתרגשות כי לפני שנים רבות היתה ברשותו מכונית רובר שכזו. מחזיק המפתחות והמפתח היו חלק מציודה התקני – וזה כל מה ששרד בידיו ממנה. לבדיקת טענותיו הכנסנו מיד את המפתח שלו למתג ההתנעה של הרובר, ותאמינו או לא, הוא מתאים… ניסיתי לשכנע את האיש שמחזיק המפתחות הנ"ל חייב להיות חלק משיקומה של 26-453 והחזרתה למפרטה המקורי. זו כנראה היתה פעולת הריכוך הראשונית בלבד – אני זקוק עתה לסיוע המוסרי של הציבור להשלמת המשימה.

צעד מקדמי נוסף היה ביקור בסדנת הריפוד של איגור, שהמסקנה העיקרית שלי ממנו היתה כי לקראת הריפוד עלי להכין שיעורים ברצינות – ולכך יוקדש אחד הפרקים הבאים.

ובינתיים כבר יצאה המכונית אל הצבעים. נניח לתמונות לספר את סיפור המסע הזה:

Leaving Tino's workshop to the painters

The car as arrived at the painters

PREV: http://wp.me/pXLKy-Nc

NEXT:  http://wp.me/pXLKy-Ph