רובר 10: שפוץ מנוע י'.

סוף-סוף חזר המנוע הביתה. עכשיו הגיע הזמן להלביש אותו מחלצות – כלומר לצבוע אותו. “טופ-קולור" מרח’ טברסקי בתל-אביב ציידו אותי בקנקן תרסיס של צבע מנוע, בגוון הירקרק של רובר, וכמו כן במסיר שומנים ומטליות ניגוב, ואני התחלתי בקירצוף.

kirz1

Preparing to paint

ואל יקל הדבר בעיניכם. לא רק שחיצוניות המנוע הייתה מרוחה במרבצי סחי ומאוס שהצטברו במשך 70 שנותיו, אלא שמתחתם היו כמויות נדיבות של שאריות הצבע הישן בו נצבע המנוע שם בסוליהל הרחוקה, ודווקא אותם היה קשה במיוחד להסיר. גם היציקה המסובכת, רבת הגומחות הבליטות והקימורים הקשתה על המלאכה.

kirz2

The other side

השתמשתי במברשות קירצוף בגדלים שונים ובבד שמיר, שעות רבות עד שהתקבל משהו המניח את הדעת.
אז ניתן היה סוף-סוף לרסס את המנוע המחדש את נעוריו בירוק אביבי.
yarok1
אחרי שיבש הצבע הגיע הזמן להחזיר למקומם את פקקי-המים. בזמן היציקה משאירים חורים אחדים סביב שרוולי הקירור, ובעדם מוציאים את פרורי התבנית אחרי שהיציקה הסתיימה (יציקת חול). את החורים הללו יש לאטום באמצעות פקקי פח דמויי דיאפרגמה. הרי שמונת הפקקים:

pkakim

New Welch plugs ready to be fited

ארבעה בקוטר 1-1/8 אינץ’, שניים בקוטר 1-1/4 , ושניים בקוטר 1-7/16 ….

הפקקים הללו נקראים Welch plugs על שם ממציאיהם, האחים וולטש. החור בבלוק אותו צריך הפקק לאטום אינו בצורת צילינדר פשוט. בבסיסו יש מדרגה, ועליה נשען הפקק.
מורחים את שולי הפקק במעט חומר אטימה, מכניסים אותו למקומו, מקשיחים לב ומכים אותו בפטיש. הפקק נאלץ להתרחב והחור נאטם:

pkak

smear a little sealing compound put the plug in its place and hit it with a hammer

ניתן להבחין בסימן המהלומה על כל אחד מהפקקים…
אחד מהפקקים הללו נמצא בצידו האחורי של המנוע ועד שלא יקבע במקומו אי אפשר להחזיר את בית המצמד למקומו.עכשיו סוף-סוף אפשר. גם אגן השמן מורכב, זמנית, לא מהודק וללא אטם – רק כמגן מפני אבק ולכלוך. הוא יחובר באופן קבוע רק אחרי שתסתיים העבודה על משאבת השמן, המחכה בינתיים לכמה חלקים חיוניים.
המנוע נשען על המעמד באמצעות שתי "האזניים" ובית המצמד. כך:

stand

New stand

פילטר השמן מחובר גם הוא זמנית בלבד, וכמוהו גם מדיד גובה השמן:

agan

The oil filter and oil level gauge are fitted temporarily, to keep the engine bottom from dust

זהו המדיד המקורי והיעודי למנוע רובר 10/12, ככתוב עליו:

madid

This is the genuine gauge

להשלמת המנוע אני זקוק עתה למשאבת שמן ומרימי שסתומים, שהעבודה עליהם טרם הסתיימה. עד שיגיעו, ניתן לעבוד על גלגל התנופה והמצמד.
בנושא זה אני מתלבט. עדיין קיים המצמד שיועד ל 26-453 ושנכשל בזמנו בראש ובראשונה בגלל המסב הלא-מגורז שלו. ומאידך, קיימת גם האופציה של שימוש במצמד המקורי של רובר, המוכיח את עצמו בינתיים כרך מאד ונעים לשימוש. החלטתי להכין את שניהם, לבדוק בעזרת מכשיר הבדיקה שלי, ואז להחליט.

חלקי מצמד ישן נשלחו ל"תרשיש" לניקוי וגלוון. "אצבעות" וציריהן, חזקות ומשופרות התקבלו ממייק אוונס, גלגל תנופה שעבר ישור שטח נמצא במלאי, ומה שנותר הוא הרכבה ובדיקה.

בשלב ראשון מניחים על גלגל התנופה את דיסקות הלחץ ועליהן את תשעת הקפיצים.

disks

Stage 1 of clutch re assembly

disks1
מתחת כל קפיץ, ומעליו, מונחת דיסקה מחומר מיוחד מתוצרת Ferodo שגם אותן השגתי ממייק אוונס. כל קפיץ מוכל בתוך כוסית משלו. הרי הכוסיות עם הרפידה בתוכן:

cups
עכשיו מרכיבים אותן על הקפיצים:

cupson

Stage 2

ועל הכל מניחים את בית המצמד, ומהדקים לגלגל התנופה. עכשיו ניתן להשחיל את מוטות המשיכה (31) למקומם ולהניח את "אצבעות" המצמד ולוחיות המשיכה (39, 40) במקומן.
וכך זה נראה:

clutch

Stage 3

השלב הבא יהיה הצמדתו למנוע ובדיקת ההצמדה, ההפרדה והכוח הדרוש לה בשני המצמדים – ואז נחליט.
NEXT

PREV