צמה חדשה ל-26-069 א'.

אחרי כמעט שבעים שנה של קצרים, נתקים, טלאים, מעקפים, אלתורים הלחמות וטונות של איזולירבנד החלטתי שהגיע הזמן להחליף את צמת החיווט של 26-069 במשהו נכון יותר – וכמובן, יפה יותר.
26-069 נבנתה באנגליה בשנת 1946, מיד לאחר המלחמה, ובתקופה של מחסור חמור בחומרי גלם – כולל נחושת (אבל עודפים גדולים של אלומיניום). אי לכך, המוליכים השזורים שנעשו אז כללו לרוב גם גיד אחד או שניים מאלומיניום. מכיוון שההתנגדות הסגולית של אלומיניום גבוהה בהרבה מזו של הנחושת, הרי שההתנגדות של המוליכים של אז הייתה גדולה יותר ממוליכים שווים בקוטר בני ימינו, וכתוצאה מכך גם מערכת החשמל הייתה יעילה פחות. המולכים עצמם היו מבודדים בגומי סינתטי ועטופים בבד כותנה – שעם הזמן היו מתייבשים ומתפוררים ומהווים מקור לא אכזב של קצרים ושאר מרעין בישין. חברת "Autosparks” הבריטית  מייצרת תחליפים מודרניים לצמות הבלות הללו. מבחוץ הן נראות בדיוק כמו הצמות המקוריות והן גם, כמובן, מתאימות בדיוק לסכמת החיווט המקורית. המוליכים, אבל, הם מוליכי נחושת טהורה, מבודדים בבידוד מודרני משובח – ורק עטופים מבחוץ באותם חוטי כותנה מפוספסים, שומרים על המראה החיצוני המקורי ועל קוד הצבעים המקורי.
השתמשתי בצמה כזו כחלק מהשיפוץ היסודי של 26-453 .
זה היה פשוט למדי ומהנה והתוצאה מרהיבה לעין ונכונה חשמלית.
עכשיו הגיע תורה של 26-069 לזכות באותו פינוק.
הרכבת צמה מתחילה, כזכור, בלוח המכשירים. האם זה סביר שנשקיע את העבודה הרבה הכרוכה בפירוק לוח המכשירים לשם חיווטו מחדש – ולא נטפל בו עצמו באותה הזדמנות?
ספר המכונית מציג כך את לוח המכשירים של שנת הדגם 1946:

panel

1946 instruments panel

וכך גם נראה לוח המכישירים של 26-453 בגמר השיפוץ:

firewall1

1947 instruments panel

אבל כך נראה לוח המכשירים של 26-069 נכון להיום:

old-look2

As found on 26-069   1946 Rover 10

ושני הבדלים בולטים מיד לעין: הרקע אינו שחור, ואין כתוביות.
פרקתי מכוניות רובר אחדות מסדרת P2 ואני מכיר את כל אלו ששרדו בארץ, ובכולן זה המצב. יותר מכך – תמונות ממכוניות רובר P2 ששרדו בשווקי יצוא אחרים של רובר מראות מצב דומה. האם היה הבדל במראה לוח המכשירים בין מכוניות שנועדו ליצוא (מצויינות בקידומת R או L במספרי האשיה) ובין אלו שנועדו לשוק האנגלי המקומי? אין להשערה זו תימוכין בקטלוג החלקים של המכונית. ליתר בטחון העלאתי שאילתה בעניין בפורום של ה RSR (מועדון חובבי הרובר הבריטי)
והתשובות שקיבלתי קבעו פה-אחד שרקע הלוח צריך להיות שחור, ועליו כתוביות מתאימות, לכל המכוניות, ללא הבדל ביעדן המקורי.
הגדיל לעשות ידידנו דייויד מוסלי (המומחה למערכת השימון המרכזית לובקס-ביג’ור) ששלח לי קובצי מחשב הכוללים את הכתוביות בפונטים המקוריים, והנדירים, של רובר!
עכשיו התעוררה השאלה מה לעשות איתם. פניתי לאילת (מבטאים כשם העיר הדרומית) שמנהלת סטודיו להדפסות רשת בדרום תל-אביב. היא כבר עזרה לי בשעתו עם הסקלה הדהויה של שעון הזמן.
אילת קבלה על עצמה להכין גלופה למדבקה שחורה שניתן להדביק על הלוח, וכוללת את הכתוביות בפונטים הנכונים ובמקומות הנכונים.
כך נראה לוח עייף (שהגיע מחו"ל) לפני תחילת הטיפול:

panel-before

Another finding

הצבע הוסר בזהירות, כל ברגי החיבור נבדקו ונוקו.
הכנת הגלופה לא הייתה פשוטה אבל נסתיימה בהצלחה. כך נראית המדבקה:

glufa

  thirty micron sticker made by Eilat  based on the original. Just stick it to a clean panel.

לוח במים וסבון ואז להצמיד, בזהירות ובדייקנות, את המדבקה אליו:

panel1

Sticked

חלק נוסף שדהו צבעו וכתוביותיו במשך השנים הוא מתג ההצתה וההתנעה. כפי שהתמונה מספר המכונית מראה, גם הוא צריך להיות בצבע שחור, ועם הכתוביות המתאימות. אבל כך הוא נראה עם חלוף השנים:
naked1
סימני הפנטוגרף לכתוביות המקוריות עוד נראים בו.
דייויד שלח לי גלופה גם עבורו, ואילת הכינה ממנה מדבקה מתאימה:

madbeka

Ignition switch sticker

כך היא נראית, מודבקת על המתג:
im
וכך נראה הלוח כשהמתג מורכב בו:
yahad
אכן, צעדים ראשונים לקראת הרכבת הצמה החדשה.

NEXT
PREV