צמה חדשה ל-26-069 ב'.

                                                                                                          א.
לפני שנים רבות לקחה אותי חברתי דאז לבית אמה בפעם הראשונה. כמצופה מאנשים מהוגנים (באותם ימים) השכיבו אותי לישון בחדר נפרד, אמרו לילה טוב וסגרו את הדלת. חששתי שלא אצליח להירדם במקום הזר והלא-ידידותי, והחלטתי לקחת לידי איזה ספר משעמם שיפיל עלי תרדמה. במדף הספרים מצאתי את הספר "מכתבי טרומפלדור מגדוד נהגי הפרדות" וחשבתי בלבי כי לא יכול להיות משהו משעמם מזה. שינה עמוקה מובטחת. איזו טעות זו הייתה! כי קראתי בשקיקה את הספר עד שזרחה השמש ונהיה בוקר. והסתבר לי שטרומפלדור לא היה מה שחשבתי וגם נהגי הפרדות לא, ואופרציית שוק שחור כפי שביצעו הללו שם, בין נחלי הדם בגליפולי, כשהם מוכרים שוקולד לתורכים וסיגריות לאנגלים – לא היתה כמוה לחוצפה ולדימיון.
ומדוע נזכרתי בזה? כי אני עומד לספר לכם הפעם על נבירתי בקטלוג החלקים של לוקס, בבלגן המושלם הזה הנקרא קטלוג, או אולי בסדר המושלם הזה – סדר מכוכב אחר עם הגיון אחר, הגיון אנגלי. כן, וזה לא משעמם כמו שזה נשמע אלא רצוף הפתעות ומפנים לא צפויים בעלילה. איך אומר הטוקבקיסט המצוי בימינו? “מדהים!” (והמהדרים אף ישלשו: מדהים מדהים מדהים!)
ומדוע נברתי בו? כי הייתי זקוק למידע שיעזור לי לפתור קושיות אחדות בשחזור לוח המכשירים של 26-069.

ב.
קטלוג לוקס מפרט את כל האביזרים מתוצרת לוקס הכלולים במכונית:
general
(המקט"ים המסומנים בכוכבית הם של רכיבים ששיווקם הופסק כבר בעת כתיבת הקטלוג – אי-שם בשנות החמישים). (לחצו על התמונה להגדלה).
מתוכם, אלה הם סוגי המתגים ונורות הבקרה בלוח המכשירים של רובר 10 משנת 1946:
1) מתג ראשי מק"ט לוקס 312272 (הוחלף על ידי 31344)
main-switch

2) בורר מחוון גובה דלק\שמן מנוע מק"ט לוקס 314187.
גם פריט זה מסומן בכוכבית, ונבירה מאומצת בקטלוג מביאה אותנו לטבלת התחליפים, בה נקבע כי הוא הוחלף על ידי 31295.
borer-sof
3) מתג מיכל דלק רזרבי מק"ט לוקס 52089A. גם הוא בין המוחלפים, והיורש הוא 31276:
borergas
4) נורת בקרת הצתה מק"ט לוקס 38015B
warningl
והנה תעלומה: בדף המציג את נורות הבקרה (warning lights) בקטלוג כלל לא מופיעה נורה כזאת. מלטה יוק. אז בינתיים נעבור לנורת האזהרה הבאה, אולי נמצא בה רמז – כי פיזית שני בתי הנורה נראים זהים.
5) נורת בקרת (לחץ) שמן מק"ט לוקס 38018B
אבל גם כאן שפשפתי עיני בתמהון. ברובר אין מפסק לחץ שמן (“יוניט" בשפת המכונאים) ולכן גם אין טעם שתהיה בו נורית כזאת. והיא באמת לא שם, כפי שיווכח כל מי שיתבונן בלוח המכשירים.  במודל 1946קיימת נורית בקרה אחרת בכלל – נורית בקרת טרפיקטורים.
אז מה עושים? חפירה שקדנית בקטלוג מעלה את הממצא הבא:
38018B
שממנו אנו למדים כמה דברים מועילים וגם חשובים:
א. שצבע אום המכסה הוא שחור (ראו להלן); וצבע החלון ירוק.
ב. שדגם בית הנורה הוא WL3-1 (ראו להלן).
ג. שבית הנורה הזה התנוסס על לוחות המכשירים של מכוניות חשובות כאסטון-מרטין והיילי (שלא לדבר על לנד רובר מסדרה 2!).
עכשיו ניתן לפנות למדור WL3-1 בקטלוג ולבדוק מה מסתתר בו:
wl3-1
רואים כי קיימים ל WL3-1, עם אום הידוק שחור, שני סוגי חלונות: האחד אדום והשני ירוק. ומכיוון שאת הירוק כבר זיהינו (בקרת טרפיקטורים) אין ברירה והאדום שייך לנורת בקרת ההצתה. שימו לב, אגב, שבמודל 47 של רובר 10 הכל משתנה:
38043
אחרי צלילה נוספת לתהומות הקטלוג ניתן לערוך עוד זיהוי מועיל:
nura-zeehooi
זיהוי בית הנורה איפשר עוד זיהוי מועיל: סוג הנורה עצמה.
nura-specs
דהיינו, מדובר בנורת לוקס מס’ 970, במתח נקוב 2.5 וולט, זרם 0.2 אמפר, בעלת הברגה מסוג MES (אדיסון) שקוטר פניה 11 מ"מ. הקוטר החיצוני של התבריג הוא 10 מ"מ. על חשיבות ממצאים אלה בהמשך (רמז: המתח הנקוב של בית המנורה הוא 12 וולט).
6) מתג מפוח חימום (?) מק"ט לוקס 768380.
זה כבר מרגיז. ברובר 10 מודל 46 אין מפוח חימום. אמנם גם בו וגם במודל 47 יש בלוח ראוסטט (נגד מתכוונן) אבל ראוסטט זה שימש לכוונון עוצמת תאורת לוח המכשירים, כזה:
panel-reho
בעל הכפתור דמוי הקופסה ועליו חץ לבן. לראוסטט של המפוח (מודל 47) היה כפתור עגול, והוא לא נמצא על לוח המכשירים.
7) כפתור לנ"ל מק"ט לוקס 768378
8) מתג אור פנימי מק"ט לוקס 314614 (שהוחלף על ידי 031218).
orpnim
בעל התכונה המשעשעת והמתעתעת שכדי להעביר אותו ממצב "מופסק" למצב "מופעל" יש למשוך אותו – כמו שעשה אליעזר לגזר.
9) מתג אורות דרך מק"ט לוקס 359013

lights
חידוש פני המתג הראשי תואר כבר בפרק הקודם. נעבור לכן לבורר מחוון גובה דלק\שמן.
זהו בורר מסוג break before make. במצב רגיל (normal) הוא מחבר את מדיד גובה הדלק למחוון; לחיצה מעבירה אותו למדיד גובה השמן במנוע – קפיץ מחזיר את הבורר למצב רגיל כשנפסקת הלחיצה. כך נראה הבורר מפורק לגורמיו:

bmeforak

השיפוץ כולל בעיקר ניקוי יסודי ובדיקה, וכן צביעת המכסה הקדמי בשחור. כך נראה המתג בסיום העבודה:

bmurkav

בדוק ומוכן לפעולה. ברגי חיבור מוליכי החשמל הם במידה הנדירה 5BA וכבר נערכה הזמנה להבטחת מלאי מספיק. משום מה דווקא מידה זו חביבה על לוקס ונפוצה במוצריו.
גם מתג המיכל הרזרבי נבדק ונמצא תקין, וגם התבריגים שלו נוקו וצוחצחו. לקראת ההרכבה על לוח המכשירים ילוטש הכפתור ויצבע בלכה שקופה, כמו כל יתר הכפתורים.
כאמור, המתח הנקוב של נוריות הבקרה הוא 2.5 וולט, אבל המתח הנקוב של בית הנורה הוא 12 וולט. הדבר מתאפשר על ידי חיבור נגד בטור לנורית. ערך נגד זה הוא הפרש המתחים מחולק בזרם:
(12 – 2.5):0.2=47.5
אוהם. נגד זה אינו רכיב דיסקרטי אלא חוט התנגדות המלופף סביב בית-הנורה
betnura
ומהווה מקור לתקלות מרובות, בעיקר בעת ההרכבה. באף אחד מבתי-הנורה שברשותי החוט הזה אינו שלם. ניתן אומנם לרכוש רפליקות של בתי נורה חדשים כאלה (ביוקר) אך קוטרם גדול במקצת (0.5 מ"מ) מקוטר בתי הנורה המקוריים. הגדלת החור בפנל לקבלתם מסכנת את המדבקה שיצרנו בעמל כה רב – מה גם שהרכבתם (בלי לפגוע בחוט ההתנגדות הדקיק) היא ממש סיוט.
מה עושים?
אפשרות אחת היא לחבר נגד חיצוני דיסקרטי בערך 50 אוהם 2 ווט. מחיר נגד זה שקלים אחדים וחיבורו קל ופשוט. פתרון עוד יותר מוצלח, לדעתי, הוא החלפת הנורית המקורית בנורת לד תואמת מסוג MES שנים-עשר וולט. לא זו בלבד שנורות כאלה קיימות וזולות מאד, אלא גם ניתן להשיגן בצבעים הדרושים: אדום להצתה וירוק לבקרת הטרפיקטורים.

NEXT

PREV