עסקי גוף (ט) – החלון הקדמי

בעודי ממתין להתקדמות בשיפוץ גוף המכונית התפנתי לעסוק במרכיבים אחרים שלה. אחד הבולטים שבהם הוא החלון הקדמי, או בשמו האנגלי windscreen – מגן מֵרוח.

אינני יודע אם נזדמן לכם אי פעם לנהוג במכונית נטולת מגן זה. לי הזדמן – ומאז אני יודע עד כמה החלון הזה חיוני.

במכונית רגילה, החלון הקדמי נתמך בלבד, ושוכן לבטח בגוף המכונית. במכונית פתוחה אין לו על מי לסמוך, או להסמך, הוא צריך להחזיק את עצמו. במכונית פתוחה, או ליתר דיוק במכונית בעלת גג מתקפל, תפקידו חיוני כפליים. הוא לא רק מאפשר לנהג לראות, אלא גם תומך בגג כשזה פרוש. כשהמכונית נוסעת במהירות גבוהה – והטורר הזה מסוגל להגיע ל 120 קמ"ש – התנגדות האוויר תנסה לתלוש אותו ממקומו, או למצער לעוות אותו – אם לא יהיה חזק דיו.

כך מצאנו אותו בלידס:

leeds

Leads 2017

מזוהם, חלוד בחלקו וציפוי הכרום שלו מתקלף. שימו לב לארבעת התפסים בחלקה העליון של המסגרת שלו – אליהם מתחבר גג הבד, כשרוצים.

parus

Folding roof attached

פירוק מכלול החלון והסרתו מן המכונית לא היה קשה, אבל פירוקו לגורמיו היה מאתגר. היה צריך לפרקו לגורמים כדי שאפשר יהיה להחליף את אטם הגומי הבלוי המהדקו למסגרת, וכדי שאפשר יהיה להסיר את החלודה ולחדש את ציפוי הכרום.

האתגר נבע מכך שכמו גוליבר בארץ הגמדים חלקי המסגרת הזו מחוברים זה לזה בהמוני ברגים קטנים, מחורצים. רובם היו תפוסים בחוזקה במקומם, והחריץ הדק והשטחי שנועד למברג מושחת.

בסופו של דבר נאלץ טינו לרתך לאחדים מהם ראש חדש כדי שיוכל לפרקם. אחרים נשברו. לוחיות הברזל המהדקות את שני חלקי המסגרת היו חלודות על סף התפוררות ופירוקן היה קשה יותר מכולם.

barzel

The steel bars attaching the 2 parts of the frame together were badly rusted and difficult to take apart. Tino welded new heads to the bolts so that they could be unscrewed

הרי חלקי המסגרת אחרי הפירוק:

misgeret1

Frame parts

misgeret2

אלה התפסים שתפקידם להדק את הגג לחלון:

tfasim

Roof holders

ואלה הזרועות שמהדקות את החלון אל גוף המכונית, כבדים ומוצקים:

chiboorim

Holding arms

ועוד שני "ברזל זווית" המחוברים בצדדי החלון. תפקידם לתמוך בחלונות הנשלפים – כשאלה במקומם, ועוד נגיע לשם.

bz

Support for "winter windows" (Dr. rose's invention?)

כל הכבודה הזו נמסרה לרפי מגלוונומטה לציפוי כרום וליטוש.

כשחזרה התעורר הצורך בשני דברים:

א – לייצר את לוחיות ההידוק מחדש.

ב – לזהות את כל מידות הברגים, כדי להחליפם בחדשים.

למעשה א’ מותנה בב’ כי בכל לוח הידוק 7 קדחים ויש לדעת את סוג התבריג של כל אחד מהם.

עזרה בפיענוח רשימת חלקי החילוף של המכונית שממנה התברר כי אלו ברגים במידות 2BA, 3BA, ו 4BA בעלי ראשים מסוג flat countersunk, raised oval ו pan.

כיום ניתן להשיג ברגים במידות אלה עשויים מפלב"ם, ואני הצטיידתי מהם בכל הסוגים והאורכים הדרושים.

גבי הכין את הלוחיות החסרות והבריז בהם את התבריגים המתאימים (אני סיפקתי את המברזים הדרושים לשם כך). את המסגרת הרכיב, וגם יצק בה אטם חדש אבי הזגג. למרבה הפלא הזגוגית עצמה היתה במצב מצויין, חופשית משריטות ומסדקים.

ציפוי הכרום מקטין במעט את קוטר התבריגים ולכן עברתי על כולם במברזים המתאימים, ולבסוף הרכבתי את כל חלקי החלון תוך שימוש בברגים החדשים. והנה התוצאות:

לפני:

y3

Before

אחרי:

y3a

After

לפני:

y4

Before

אחרי:

y4a

After

וכן, גם קישוטי "רגלי" החלון:

bsisim

הפרק הבא NEXT

הפרק הקודם PREV