דצמבר 28

תגיות

יד ראשונה מרופא (ל"ה) – ניקוי מנוע ד'.

את הפרק הקודם סיימנו בהכרזת כוונות: להשיב לאיתנם את גלגל הזימון המתנדנד, מיסב גל הזיזים החופשי ושרשרת הזימון הרפויה.

תהליך הריפוי החל במדידות זהירות וקפדניות תוך שימוש ב feeler gauge (איך אומרים בעברית?) dial gauge (“שעון אינדיקטור") ומיקרומטר. והתבררו הדברים הבאים:

קוטר טבור גלגל הזימון גדול ב 0.2 מ"מ מקוטר גל הזיזים; קוטר המיסב הקדמי קטן ב 0.1 מ"מ מקוטר התושבת שלו; המיסב הקדמי משמש גם כמיסב לחץ לגלגל הזימון; הרווח ביניהם אמור להיות 0.05 מ"מ אך בפועל הוא כמעט 0.3. הפתרון לחלק מהבעיות הללו הוא שימוש בפחיות מרווח (הידועות בפי עם המכונאים כ"שימסים" – קרובי משפחתם של ה"ברקסים": באנגלית shim היא פחית מרווח וברבים shims). הפתרון לבעיית גלגל הזימון הוא החלפתו באחיו הטוב ממנו: זקן, משומש, אבל עדיין מתאים לתפקידו.

פחיות מרווח עשויות מפלדה מיוחדת, קשה מאד וגמישה. לגודל המזל מצא טינו בין אוצרותיו פחיות מרווח בעובי 0.05 מ"מ ו 0.3 מ"מ. מהראשונה גזר סרט ברוחב המיסב הקדמי ואורך הקטן במעט מההיקף שלו. מהשניה ייצר דיסקה שהמיסב יכול להכנס לתוך טבורה. המבנה המהודק הזה נלחץ למקומו באופן הבא: הסרט הודק למיסב באמצעות חבק (“בנד") מהסוג המשמש להידוק צינורות גומי ושומן היטב. גלגל הזימון והאום שלו שימשו כמכבש שלחץ את הכל פנימה. עוד לפני מבצע הדחיסה הוריד טינו, באמצעות המחרטה, 0.05 מ"מ משטח הפנים של מיסב הלחץ, כך שיתאפשר המרווח הרצוי בין גלגל הזימון והמיסב. וכך זה נראה בסיום:

mesav

Fixing the front camshaft bearing by wrapping it with a shim

עכשיו הרכבנו את גלגל הזימון התחליפי במקומו, וניתן היה לשוב ולתזמן את המנוע. את השיטה כבר תיארתי בעבר ולא אחזור עליה כאןרק אציין כי כשהמנוע הזה רק הגיע לידי אי אפשר היה להבחין בסימוני הזימון על גלגל התנופה כי הם היו קבורים עמוק בשכבת הזוהמה החלודה שכסתה אותו. אבל עכשיו, אחרי הניקוי, הם היו חדים וברורים:

zimoon

Time for timing

הסימן .E.P מורה על זווית גל הארכובה בה שסתום הפליטה צריך להיות פתוח בשיאו. השרשרת הורכבה במצב זה ועתה היא היתה סוף־סוף מתוחה ככל האפשר:

stif

Finally: A stretched chain

לאחר נעילת השרשרת (בנועל שרשרת) ואום הכתר (בפין מתפצל) משיבים את "המטריה", מין מחזיר שמן לתפארת המליצה, למקומו:

mitria

Oil spreader returned (a pre 1947 feature)

הגיע הזמן לסגור את המנוע. ראשית הוחלף מחזיר השמן המאולתר והבלוי על מכסה שרשת הזימון במחזיר חדש מוויטון, שיחזיק מעמד בטמפרטורה הגבוהה השוררת במקום, ואז הורכב המכסה חזרה במקומו תוך שימוש באטם חדש מקלנגריט ושכבה דקה של RTV אדום:

michse

A Viton oil retainer matched to the pulley

הגיע הזמן להשיב את הפולי למקומו ולהדק אותו בבורג הגדול שהוא גם מתאם המנואלה. הבורג ננעל במקומו על ידי לוחית נעילה מקורית שסופקה על ידי מייק קולדרי.

neila

Back

זו היתה גם ההזדמנות להחליף את ה"פסנתר" השחוק שמעל ראש המנוע. הפעולה כבר תוארה בעבר ולכן אסתפק בהצגת הממצא המדהים הבא שהתגלה עם שליפת הפסנתר הישן:

mazik

New rocker shaft and rockers, and a correct distance piece instead of improvised washers

המכונאי מזיקיהו ששיפץ את המנוע הזה התבלבל באחד מבסיסי הפסנתר והרכיב אותו, בקוטר 3/8, על בורג (חף) בקוטר 5/16. כמובן שלאחר מכן היה חסר לו בסיס 3/8 ולכן ערם דיסקיות במקומוזה פוגם ביציבות הפסנתר, תורם לרעש העולה מן המנוע ומחבל בביצועים. גם העוול הזה תוקן, כמובן, על ידי בסיס רזרבי שהורד מהמדף שלי.

הצעד הבא היה החזרת משאבת השמן למקומה וזימון ההצתה. הטריק כאן הוא למצוא את המצב, 1 מתוך 13, שבו "אצבע" המפלג תצביע לכוון מצת (“פלאג") מס’ 1 כשיגיע תורו לקבל ניצוץ. מזיקיהו טעה גם כאן, ותחת ידיו האצבע הצביעה לכוון מצת מס’ 4 .

כשמשאבת השמן במקומה הראוי אפשר להשיב את אגן השמן למקומו, לא לפני שמרכיבים את מד גובה שמן עם האטם הראוי, ו־6 ברגי BA3, ולא לפני שבודקים את מסנן השמן ומוודאים שההברגות והאטם שלו תקינים.

karter

Oil pan is back with a new oil level gauge

עכשיו הגיע תור משאבת המים. כזכור, מזיקיהו הרכיב בה טרמוסטט לא מתאים, וגם מסביה התפרעו בחופש הגדול. גם כאן ירדה משאבה משופצת מן המדף, עם הטרמוסטט והמסבים הנכונים:

maim1

Renovated water pump with the correct thermostat and high temp. sealed off bearings

גם האוגן אליו מחוברת המשאבה נוקה היטב באמצעות WD40 וסקוטשברייט:

flang

Flange carefully cleaned

בין המשאבה והאוגן בא אטם שעם. גם הסעפות והקרבורטור חזרו למקום. כך אנו נראים בשלב זה:

maim2

גם בצידו האחורי של הראש חיכתה משימה: להחזיר את המכסה עליו מורכב מפסק בקרת חום המים.

הרי הוא בחלקים:

thermo

(המפסק נדיר ויקר; השגתי אותו במציאה בקידמינסטר).

ומורכב במקום שלו:

thermo1

חושף קצת זכר לחורבן.

מה עוד נשאר? נשארו שני מכשירים חשמליים

הראשון הוא הדינמו, ובמקרה הנידון הדיינמטור.

והשני הוא המתנע (סטרטר) עליו כבר הרחבנו את הדיבור .

תחילה מרכיבים את המתאם שלו:

starter1

The new starter adapter

ואז אותו עצמו:

starter2

The short starter in place

זהו. המנוע נוקה והוא מוכן עכשיו לחזור למקום ממנו בא.

clutch

nanoa

הפרק הבא NEXT

הפרק הקודם PREV